BL_112020_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 6 VISIE D e meesten kennen de Colruyt Group van zijn gelijknamige super- markten en met wat geluk van merken als Okay, Spar, Dreamland, Bio-Planet of de premium ver- smarkt Cru. Toch staat Colruyt Group voor veel meer dan dat (zie ook kader). Dirk Leemans: “In totaal vind je een veertigtal merken onder onze koepel. Daarnaast heb- ben we diverse participaties, bijvoorbeeld in het modemerk Zeb. De webwinkel Collishop verdwijnt weliswaar, maar in de plaats willen we nog meer inzetten op meer gespeciali- seerde webwinkels, met name Dreamland, Dreambaby, New Pharma, Fiets en MyCom- fort 24 voor bedlinnen, badtextiel en onder- goed. Wat velen niet weten, is dat we ook leveren aan de groothandel en food services. Zij krijgen grotendeels onze vertrouwde pro- ducten, maar dan in grotere hoeveelheden.” Evolutie van supply chain management Een belangrijke fase voor de groep was de evolutie naar procesmatig denken. “Toen ik in 1994 bij Colruyt startte, telde de organi- satie zo’n 5.000 medewerkers, dat zijn er zes keer minder dan nu”, vertelt Dirk Leemans. “De meesten voelden toen intuïtief aan wat de meest efficiënte aanpak voor een bepaald proces was. Maar onze snelle groei maakte het noodzakelijk meer structuur in de orga- nisatie en de supply chain aan te brengen. We hebben toen nagegaan hoe academici efficiënte supply chains zien. Die visie heb- ben we meegenomen in de manier waarop we procesmatig ondernemen in onze orga- nisatie hebben ingebed. Daarbij was het SCOR-model (Supply Chain Operations Refe- rence) een belangrijk referentiekader. We wilden vooral dat medewerkers zich bewust zouden worden van de noodzaak van een procesmatige aanpak in een organisatie als de onze.” Vandaag wordt van de medewerkers ver- wacht dat ze weten hoe de processen in elkaar zitten. Ze moeten zich bewust zijn van hun rol in de organisatie. Niet alleen moeten ze weten welke informatie ze nodig Innovatie als succesfactor voo Hoe Colruyt Group nieuwe ontwikkelingen Dat innovatieve technologieën steeds belangrijker worden om de supply chain versterken, heeft Colruyt Group duidelijk begrepen. De Belgische retailer zet al langer in op innovatie, maar de laatste jaren zijn de banden tus- sen de R&D- en de supply chain management divisie nog meer aangehaald. Een verhelderend duo-interview over de strategische samenwerking met Dirk Leemans en Gino Vaes, respectievelijk head Centre of Excellence Supply Chain en innovation officer bij Colruyt Group. Dirk Leemans, head Centre of Excellence Supply Chain: “Steeds vaker gaan we samen met onze leveranciers rond de tafel zitten, bijvoorbeeld om de mogelijkheid rond het bundelen van ladingen te bekijken. Daarnaast proberen we zoveel moge- lijk ‘closed loops’ op te zetten.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=