VCM 2022 05

42 W W W . V A L U E C H A I N . B E Binnen de organisatie wordt een onderscheid gemaakt tussen Makro Cash & Carry en Metro Cash & Carry. Terwijl de zes Belgische winkels van Makro Cash & Carry voor elke consument toegankelijk zijn, richten de elf zaken van Metro Cash & Carry zich uitsluitend tot horecaprofessionals. Bij Metro Cash & Carry vinden we ook een ‘food service delivery platform’ terug, waar professionals online bestellingen kunnen plaatsen. Om een idee te geven van de grootte van het assortiment: Makro Cash & Carry alleen al biedt in zijn winkels meer dan 10.000 referenties aan. Achter al die winkelpunten schuilt een uitgekiend logistiek netwerk, dat gerund wordt door zes dienstverleners. Voor de droge voeding en non-food staat Fiege in Puurs in. De verse goederen zijn in handen van Fresh Logistics ( TDL) in Lummen. Diepgevroren goederen behandelt GXO Logistics in Zellik. Ook vanuit Zellik leidt Ziegler al het textiel in goede logistieke banen. Voor fruit en groente zorgt Greenyard, terwijl Sopraco al het vlees behandelt en Icelandic Gadus de verse vis. Gebrek aan visibiliteit voor groot volume Hoewel Makro-Metro al heel wat inspanningen had geleverd om de supply en demand processen te stroomlijnen, bleef de organisatie op haar honger zitten wat betreft end-to-end visibiliteit. Laurens Verbist: “Het magazijn voor droge voeding en non-food in Puurs vormde voor ons de grootste uitdaging. Daar passeert immers het grootste volume. De traditionele slotbooking-tool van Fiege gaf het warehouse zelf wel zicht op de geboekte afspraken, maar ons niet. Klopte een leverancier bij ons aan om te zeggen dat er geen slots in het magazijn meer vrij waren, dan konden wij dat moeilijk controleren, waardoor wij op onze beurt telkens bij de logistiek dienstverlener moesten aankloppen. Er was in het systeem ook geen link tussen het geboekte slot en welk order op de truck werd gezet. Als onze supply planners enig zicht op de zaken wilden krijgen, dan moesten ze meerdere systemen raadplegen. Sowieso brachten vragen van of voor de leveranciers over een levering heel wat heen en weer getelefoneer en gemail met zich mee.” Het spreekt dan ook voor zich dat Makro-Metro bij zijn zoektocht naar een grotere visibiliteit met dat magazijn in Zellik wilde starten. Concreet moest de nieuwe oplossing uiteindelijk voor een complete visibiliteit zorgen, vanaf het moment dat het order vanuit het systeem van Metro-Makro naar de leverancier vertrekt, tot wanneer de goederen aan de receptie van het magazijn worden ontvangen. WAREHOUSE MANAGEMENT Van slotbooking tot end-to-end transparantie Hoe Makro-Metro visibiliteit creëert met supply chain collaboration tool In de loop van de jaren heeft retailketen Metro-Makro zijn logistieke processen al sterk geoptimaliseerd. Wat het bedrijf vooral nog miste, was end-to-end visibiliteit, maar daar bood het supply chain collaboration platform van Streamliner soelaas. Tijdens Supply Chain Innovations 2022 in Antwerpen lichtte Laurens Verbist, head of supply chain bij Makro-Metro, toe hoe het SaaS-platform, vertrekkend vanuit slotbooking, intussen het hele proces van order tot levering in beeld brengt.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=