VCM_022022_LR

13 SUPPLY CHAIN MANAGEMENT V A L U E C H A I N M A N A G E M E N T - F E B R U A R I 2 0 2 2 analyseert en op orde stelt. Daarna kun je beginnen met klimmen en na te gaan welke partners aan jouw zijde staan. Als je eenmaal de top nadert, ontstaat een helikopterbeeld, waarbij je het brede spectrum – in het geval van de supply chain gaat het om de maatschappij – in ogenschouw neemt.” Wat betreft interne optimalisering, verwijst de professor naar de kracht van digitalisering. Als typevoorbeeld haalt hij de Chinese e-commercegigant JD.com aan. “Het bedrijf detecteerde met behulp van big data in een vroeg stadium de eerste effecten van de pandemie en beschikte over de nodige technologieën om zowel proactief als reactief de nodige stappen te zetten. JD.com maakte gebruik van AI-gestuurde vraagplanning, gevoed met forecastdata die het bedrijf op basis van de covidontwikkelingen actualiseerde. Andere troefkaarten waren efficiënt omnichannel fulfilment, een slim magazijnplatform en dynamische voorraadtoewijzing, naast het verwerven van inzicht in de voorraden van leveranciers en het opsporen en signaleren van afwijkende patronen. Dankzij dat pakket aan systemen kon de e-commercespeler snel schakelen en onder meer de levering van medische materialen aan prioritaire doelgroepen verzekeren. JD. com won het vertrouwen van de consument en behaalde ook tijdens de pandemie een fulfilmentratio van meer dan 95 procent.” Fast fashion Een prototype van verticale integratie is Shein, een label voor Chinese fast fashion. Het slaagt erin het proces tussen productie en levering in slechts enkele dagen te realiseren. Het beheert daartoe zijn eigen productieketen, van ontwerp, over prototype, tot aankoop en fabricage. Alle stappen zijn sterk gedigitaliseerd en met elkaar geïntegreerd. Een sleutelrol is weggelegd voor het ‘consumer-to-manufacturer’-model. De vraag luidt niet langer ‘hoe verkopen we wat we hebben geproduceerd?’, maar wel ‘wat moeten we produceren om aan de (niche)behoefte in de markt tegemoet te komen?’. Om dat te realiseren, capteert Shein de klantenvoorkeuren via sociale media en online patronen. Het speelt razendsnel in op de lokale modesmaak en zet binnen de kortste tijd een legertje ontwerpers aan het werk. Elke nieuw kledingstuk produceert Shein aanvankelijk in beperkte volumes. Pas wanneer een product op basis van het kijk- en koopgedrag in de webshop blijkt aan te slaan, zal het ERP-systeem het ordervolume voor de producueel d op disruptie Gabi Kauer, internal sales manager bij New Valmar: “Naast automatisering is ook standaardisering een duidelijke succesfactor. De belangrijkste standaarden waarop wij ons baseren, zijn de GS1-regels. Door die toe te passen, kunnen wij ook aan grote klanten snel producten aanbieden.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=