VCM_022022_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 14 SUPPLY CHAIN MANAGEMENT tie optrekken. “Waar Zara vorig jaar leed onder de coronacrisis, slaagde Shein er net in extra marktaandeel te verwerven. Natuurlijk brengt dat concept de nodige ethische vraagstukken met zich mee en lijkt het ook niet de meest duurzame weg, maar het illustreert wel de kracht en het potentieel van digitalisering”, licht professor Lee toe. Externe samenwerking Eenmaal de interne processen op scherp gezet, treden de externe partners op de voorgrond. Prof. Hau Lee: “Ik onderscheid twee partijen: spelers die snelheid aan f lexibiliteit en innovatie koppelen en bedrijven die stabiele volumes genereren, maturiteit etaleren en in hoofdzaak gestandaardiseerde producten en diensten verlenen. Om je tegen wereldwijde verstoringen te wapenen, komt het erop aan beide opties achter de hand te hebben. Als voorbeeld verwijs ik graag naar de transportmodi. Oceaanscheepvaart is ten opzichte van treintransport goedkoper, maar ook trager. Tijdens het voorbije jaar – en gedurende de perikelen aan het Suezkanaal in het bijzonder – nam de nood aan treintransport evenwel sterk toe. Wie voorheen niet exclusief voor een van beide opties koos, maar beide combineerde, kon het snelst tussen de verschillende modi schakelen.” Duurzaam ecosysteem Professor Hau Lee gelooft sterk in duurzame relaties binnen een ecosysteem. “Het is verkeerd om je partners louter te beschouwen als noodzakelijke schakels om een doel ter bereiken. Je hebt er alle belang bij hen goed te behandelen. Dat werpt vroeg of laat zijn vruchten af”, meent hij. De professor verwijst naar de jaarlijkse Supplier Working Relations Index (WRI) van Industry Week die de relaties tussen de fabrikanten en leveranciers uit de auto-industrie in kaart brengt. Daarin kwam Toyota als beste uit de bus. “Een van de belangrijkste argumenten verwijst naar wat Toyota net niet gedaan heeft: het stelde zijn betalingen aan leveranciers tijdens de pandemie niet uit en ondersteunde hen bij het op peil houden van hun cashflow. Met zo’n uitgekiende aanpak zorg je ervoor dat leveranciers extra inspanningen leveren wanneer je daar zelf nood aan hebt.” Prof. Hau Lee: “Traceerbaarheid geldt eveneens als een belangrijke onderscheidende factor binnen een ecosysteem. Serai, een netwerkgebaseerd digitaal B2B-platform dat zichzelf beschouwt als ‘het LinkedIn voor kledingbedrijven’, heeft een traceerbaarheidsoplossing gelanceerd die kledingbedrijven de tools geeft om het traject van katoen en andere grondstoffen op te volgen. Bedrijven wenden die oplossing aan om de orderstroom in de hele supply chain te traceren, supply chain-risico’s te beheren en gegevens op het vlak van compliance op te volgen.” Het uit-gedeelte: de grootste uitdaging Aan de ‘uit’-zijde van de ‘in & uit-benadering’ trekken bedrijven hun supply chain nog verder open. “Niet alleen voor henzelf, maar ook ten voordele van het volledige ecosysteem en bij uitbreiding de maatschappij. Het ‘uit’-gedeelte is veruit het moeilijkst”, gaat de professor verder. “Samenwerkingen liggen niet altijd voor de hand. De kunst bestaat erin negatieve effecten te minimaliseren en belanghebbenden van de win-winsituaties te overtuigen. Achter alle voorbeelden van best practices die ik heb gezien, zoals Nestlé, Unilever, Nike, TSMC en Haier, schuilen daarenboven visionaire leiders. Ik sprak met sommigen van hen en leerde dat ze er een uitgesproken visie op na houden, maar tegelijkertijd empathie tonen voor de andere leden van de waardeketen. Winnaars moeten er natuurlijk zijn, maar je kunt jouw waardepropositie op een manier formuleren waarbij ook andere partijen binnen je ecosysteem deel uitmaken van je kampioenenteam. Wie die filosofie huldigt, helpt om kwetsbaarheden bij partners te verkleinen en hen optimaal te ondersteunen. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van hulp bij het overstappen naar nieuwe technologieën, het invoeren van stimuleringsregelingen of het aanpassen van implementatieplannen.” Innovatieplatform Om die samenwerkingen op punt te zetten, moeten bedrijven op zoek naar de balans tussen efficiëntie, winstgevendheid en duurzaamheid. “Dat ligt niet voor de hand, maar is zeker niet onmogelijk”, besluit de professor. Ik denk bijvoorbeeld aan Nestlé, dat een veerkrachtige supply chain ontwikkelt door nauw samen te werken met de boeren. Nestlé helpt hun productiviteit te versterken en investeert in duurzame landbouwpraktijken. Ook Taiwan Semiconductor Manufacturing (TSMC) maakt gebruik van zijn netwerk om de toeleveringsketen te versterken. De fabrikant van halfgeleiders creëerde een eigen Open Innovation Platform, dat zijn partners de gelegenheid biedt producten sneller, efficiënter en via onderlinge samenwerkingen te ontwikkelen. Het stelt daartoe zijn ecosysteem, technologieën en productieknowhow ter beschikking. Als die innovaties eenmaal het stadium van massaproductie bereiken, vormt TSMC de logische partner om daar zelf toe bij te dragen. Het haalt op die manier onrechtstreeks zijn voordeel uit het Open Innovation Platform.” KD “Samenwerking ligt niet altijd voor de hand. De kunst bestaat erin negatieve effecten te minimaliseren en belanghebbenden te overtuigen van de win-winsituaties.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=