VCM_022022_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 16 FPI Perfetti Van Melle prof ileert zich als een erg verkoop- en marketinggedreven onderneming. Productleiderschap en innovatieve concepten ontwikkelen, daar gaat de organisatie voor (zie ook kader). Willemien Broeders: “Sowieso zorgt die strategische keuze voor frictie tussen sales en operations, maar vroeger leverde dat minder problemen op omdat de organisatie eenvoudiger in elkaar stak. Toen ik in 2006 in de organisatie kwam, lag onze focus nog op Noordwest-Europa. Daarbij werd de verkoop ondersteund door zowel eigen verkooporganisaties als distributeurs. Dat begon te veranderen toen we de Spaanse snoepfabrikant Chupa Chups overnamen. Gaandeweg slopen steeds meer verkoopgebieden de business unit binnen. Vandaag bedienen we zowat alle landen in Europa. Dat heef t ervoor gezorgd dat we een en ander moesten reorganiseren. Daar zijn we de voorbije vijf tien jaar druk mee bezig geweest. Niet met een ‘big bang’, maar op een heel organische manier.” Om te beginnen werd de basis gelegd voor een meer gestroomlijnd S&OP-proces. Als kompas nam Perfetti Van Melle er Gartners vier niveaus op de weg naar S&OP-maturiteit bij (zie figuur 1). W. Broeders: “Wij hebben beslist op de eerste twee stappen te focussen. Voor de duidelijkheid, sales & operations planning was voor ons niet compleet nieuw. We waren al aan de slag met zaken als forecasting en demand management, maar de manier waarop we dat aanpakten, kon beter. In een eerste stap wilden we dan ook het operationele proces optimaliseren en harmoniseren.” S&OP vanuit visie Uiteraard vraagt een stevig S&OP-proces in de eerste plaats een gedragsverandering. Perfetti Van Melle besloot te steunen op de vier aspecten van het duurzaam gedragsveranderingsmodel van Involvation: ‘betekenis’, ‘bereidheid’, ‘logica’ en ‘vaardigheid’. W. Broeders: “In eerste instantie hebben we ingezoomd op het waarom van onze organisatie. Met andere woorden: ‘Waarom verkopen we dit type producten?’. Voor ons supply chain management was dat in wezen dat we willen zorgen voor ‘ieders favoriete traktatie, altijd en overal’. Dat leidde ons tot de visie, van S&OP om van te sno Hoe Perfetti Van Melle commerciële e Zin voor innovatie zit snoepfabrikant Perfetti Van Melle in de genen. Dat neemt niet weg dat de operationele efficiëntie belangrijk blijft. Met de groei van de organisatie werd het een hele uitdaging om beide met elkaar te blijven rijmen. Gelukkig bood een gestroomlijnd S&OP-proces soelaas. Tekst en uitleg bij het implementatietraject kregen we tijdens Supply Chain Innovations in Antwerpen van director supply chain Europe Willemien Broeders. Willemien Broeders, director supply chain Europe bij Perfetti Van Melle: “Gezien de verschillende belangen vonden er vroeger vaak discussies rond de doelstellingen plaats. Daarom hebben we gedeelde objectieven bepaald voor de serviceniveaus, de voorraadniveaus en de forecastaccuraatheid.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=