VCM_022022_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 22 FPI blijft tachtig procent van het volume in België en Frankrijk. “Nu hebben we zoveel producten, dat we ze moeilijk op diverse locaties kunnen leggen”, vertelt Samuel Van Lathem. “En als we onze producten verder dan duizend kilometer moeten transporteren, wordt dat te duur. Als ons productgamma meer gestroomlijnd is, wordt het haalbare kaart om de producten dichter bij de afzetmarkt te leggen en een groter deel van Europa efficiënt te bedienen.” Nood aan nieuwe manier van forecasten De cijfers bewijzen alvast dat Vadigran op de goede weg is: de laatste drie jaar is de omzet telkens met twintig procent gestegen en verwacht wordt dat dit boekjaar op zo’n veertig miljoen euro wordt afgeklokt. Die groeiversnelling maakt het echter steeds moeilijker om goed te forecasten. “Vroeger was het verleden een goede voorspeller van onze toekomst. Een betrouwbare forecast maken was bijgevolg niet zo moeilijk. Maar toen we een drietal jaar geleden onze expansie inzetten, kregen we te kampen met een meer instabiele vraag en werd het steeds lastiger om goede voorspellingen te maken”, legt Samuel Van Lathem uit. “Daarom hadden we niet altijd de juiste voorraad in de juiste hoeveelheden in huis, wat een negatieve impact op het serviceniveau had.” Eerst werd getracht om een forecasting tool in Excel te bouwen, maar al snel liep Vadigran daar tegen de limieten aan. Samuel Van Lathem: “Toen zijn we op zoek gegaan naar een nieuwe tool, die we vlot konden koppelen aan ons vijftien jaar oude, sterk gecustomiseerde ERP-systeem. Met in het achterhoofd het feit dat we tegen eind 2022 willen overstappen naar een nieuw pakket, wellicht Microsoft Business Central, waar we dan uiteraard ook de forecasting tool aan moeten koppelen.” Vinger op de wonde Na rondvraag in de markt besloot Vadigran voor het pakket Slim4 van Slimstock te gaan. “Een van de zaken die ons heeft overtuigd, is dat de interface met ons ERP-systeem heel beperkt kon blijven”, aldus Samuel Van Lathem. “Via filetransfers vindt daags voordien een datadump van ons ERP-systeem naar Slim4 plaats en vice versa. Dat was een groot voordeel in vergelijking met software waar veel werk wordt gestopt in integraties om data in real time uit te wisselen, terwijl dat voor ons niet nodig is.” Het was de aankoopverantwoordelijke van Vadigran die samen met de projectverantwoordelijke van Slimstock het project heeft getrokken. Samen hebben zij bepaald welke data vanuit het ERP-systeem naar Slim4 zou worden gestuurd en welke gegevens moesten worden teruggekoppeld. S. Van Lathem: “Het meeste werk is in de parametrisatie gekropen. Voor sommige producten hadden we nog niet voldoende data om mee te geven of de data waren vervuild. We zijn door al onze vijfduizend referenties gegaan om te kijken of ze (al) geschikt waren om automatisch te forecasten. Het heeft een tweetal maanden geduurd voordat we naar ons gevoel een goede basis hadden om van te vertrekken. Vervolgens zijn we geëvolueerd naar een systeem van ‘management by exception’, waarbij we enkel nog de afwijkingen voorgeschoteld krijgen. De forecast van alle andere producten kan helemaal automatisch verlopen.” Dat Slim4 het mogelijk maakt om vlot uitzonderingen op de regel te spotten, is voor Vadigran erg waardevol. “Dat was ook een van de redenen om voor dit pakket te kiezen”, aldus Samuel Van Lathem. “Wij hebben immers heel wat producten met een lage voorraad en rotatie. Daar werkt automatisch forecasten nu eenmaal minder goed. Zo is het niet ondenkbaar dat één klant eenmalig alle stock van zo’n product opneemt. Maar dat wil niet zeggen dat we daar dan meer Om zich nog meer in de markt te onderscheiden, zet Vadigran steeds sterker in op innovatie. Zo wil het meer eigen merken en producten ontwikkelen, zowel wat betreft dierenvoeding als accessoires. Dat moet zorgen voor een smaller aanbod, maar wel met een diepere penetratie in de markt.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=