VCM_022022_LR

23 FPI V A L U E C H A I N M A N A G E M E N T - F E B R U A R I 2 0 2 2 UW PARTNER IN TRANSPORTSYSTEMEN! VAN ADVIES TOT INSTALLATIE. DE CONVEYOR SPECIALIST VOOR PROTOTYPES SERIE-INSTALLATIES COMPLETE LAY-OUTS VAN INTERNE TRANSPORTSYSTEMEN CONSTRUCTIES werktafels, afschermingen, materiaalrekken, ... INSTALLATIES logistiek & distributie machinebouw productiebedrijven voeding & farmacie CONVEYORS transportbanden, kettingsystemen, rollenbanen, ... www.easy-systems.eu info@easy-systems.eu Easy Systems Benelux BV Klaus-Michael Kuehnelaan 3, 2440 Geel van moeten bestellen. Het is handig dat we nu in een oogopslag alle excepties in het systeem zien, zonder dat we alle andere producten manueel hoeven te overlopen. Dat maakt het mogelijk het brede assortiment met een beperkt team toch snel en efficiënt beheren.” Bij de implementatie heeft Vadigran bewust voor een ‘fit-to-standard’ benadering gekozen. “We hebben weliswaar veel geparametriseerd, maar customisering is er nauwelijks aan te pas gekomen”, vertelt Samuel Van Lathem. “Als ons sterk gecustomiseerde ERP-systeem van vandaag ons iets heeft geleerd, dan is het wel dat maatwerk duur is en achteraf bekeken vaak overbodig. Bovendien wordt het zo lastig om andere systemen goed te integreren en upgrades krijg je niet automatisch mee. Binnen onze digitale transformatie – die we met het nieuwe ERP-pakket zullen inzetten – gaan we dan ook bewust voor een modulaire ‘best of breed’-aanpak, waarbij we van elk type software de voor ons beste standaardoplossing in de markt zullen kiezen. Natuurlijk is het dan wel belangrijk dat alle oplossingen vlot met elkaar te koppelen zijn. In die zin zal Slim4 daar alvast goed op aansluiten. Het is ook een geruststelling dat onze nieuwe ERP-oplossing nu geen complexe forecastfunctionaliteit hoeft te hebben.” Nieuwe tool, nieuwe proces Wel werd met de invoering van Slim4 de manier van werken omgegooid. S. Van Lathem: “Plots komen er nu heel veel data op de medewerkers af. We merkten dat niet iedereen de nodige kennis over de producten had om al die data goed te interpreteren. Daarom hebben we ons productgamma in tien groepen onderverdeeld. Voor elke groep referenties is er nu een ‘brand squad’ verantwoordelijk. Daarin zitten een product manager, een verkoper, een aankoper en een persoon die de tool perfect beheerst. Elke maand nemen die teamleden samen de forecasting van ‘hun’ referenties onder de loep. Die brand squad is ook verantwoordelijk voor de serviceniveaus en de voorraadwaarde van die referenties.” Die maandelijkse meeting zorgt ervoor dat de forecast voor elk product goed is geparametriseerd. Daarna kan het aankoopteam op basis daarvan de supply chain planning opmaken.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=