VCM_022022_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 24 FPI Van Lathem: “Die nieuwe manier van werken is cruciaal om het maximum uit de tool te kunnen halen. Want hoe goed de tool ook is, als het proces dat erachter steekt niet goed werkt, is die waardeloos. Het is ook erg belangrijk gebleken om de medewerkers goed te trainen, zodat ze weten wat de tool precies kan. In feite zou je daar minstens evenveel energie in moeten stoppen als in de implementatie van de tool. Uiteraard is ook een goed ‘change management’ belangrijk. Anders gaan werken is nooit evident, maar uiteindelijk is de overgang bij ons vrij vlot verlopen.” Steun in turbulente tijden Vadigran heeft Slim4 geïmplementeerd net toen de coronacrisis uitbrak. De vraag en het aanbod waren toen zeer wispelturig en nog steeds is de situatie nog niet als voorheen. S. Van Lathem: “Dat maakt het ook lastig om de impact van Slim4 goed in te schatten. Met behulp van de tool willen we uiteindelijk tot een beter serviceniveau en een lager voorraadniveau komen, maar door de coronacrisis zitten we nog steeds onder het oude niveau. Voor de pandemie zaten we op een serviceniveau van ongeveer 94 procent. We mikken op 98 procent, maar zijn in het heetst van de pandemie zelfs even naar 85 procent gezakt. Nu schommelen we rond de 90 procent. Maar het was nog vele malen moeilijker geweest om goed met die turbulentie om te gaan mochten we de tool niet hebben gehad. Je historische data zijn in die context immers waardeloos. In die zin is de tool er net op het juiste moment gekomen.” Wel merkt Vadigran dat het lukt om de voorraad stabiel te houden, hoewel de omzet de voorbije jaren sterk is gestegen. “Daaruit kunnen we afleiden dat onze vooraadrotatie sterk is verbeterd”, klinkt het. “Door, zoals aangehaald, nog meer op innovatie in te zetten, willen we ons assortiment en ons leveranciersbeheer nu verder stroomlijnen. Samen met de tool zal dat ons helpen verdere stappen in de goede richting te zetten, zeker als de situatie weer normaliseert.” Slim4 binnen nieuwe supply chain strategie Vadigran beseft dat het de zeilen – en software – moet bijzetten om verdere groei te ondersteunen. “De geplande digitale transformatie moet ons helpen nog snel - ler te groeien”, vervolgt Samuel Van Lathem. “Nu lukt het allemaal nog wel, maar hier en daar begint het toch te piepen en te kraken. Hoe sneller je gaat, hoe beter de raderen op elkaar afgestemd moeten zijn.” Het is dan ook pas wanneer alle nieuwe systemen en processen als één gestroomlijnd geheel werken, dat Vadigran voluit voor verdere geograf ische expansie zal gaan. “Concreet willen we in de toekomst nog meer focussen op Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Italië en Spanje. Om dat op een ef f iciënte manier te doen, hebben we een per formant commercieel en logistiek apparaat nodig. Die nieuwe supply chain strategie zijn we nu aan het uittekenen. Daarbij zijn we ook aan het onderzoeken of het beter zou zijn om met meerdere magazijnen te werken. Dan zouden we in Slim4 ook een upgrade moeten uitvoeren die toelaat de voorraad over meerdere warehouses te beheren.” Daarnaast wil Vadigran in de toekomst meer inzetten op e-commerce. Nu verkoopt het bedrijf enkel lifestyleproducten voor honden en katten rechtstreeks aan consumenten. Daarbij staat een externe e-fulf ilmentspeler in voor de distributie. S. Van Lathem: “Die b2c-activiteiten houden we nog buiten Slim4, omdat die producten op een andere locatie liggen en in volume heel beperkt zijn. Ons eigen magazijn is nog helemaal afgestemd op b2b-verkopen. Mochten we besluiten om vanuit meerdere locaties omnichannel te gaan werken, zal ook de planning een stuk complexer worden. Dan zal Slim4 een nog belangrijkere rol spelen om een goede forecasting en een ef f iciënt voorraadbeheer te blijven garanderen.” TC Met Slim4 lukt het om de voorraad stabiel te houden, hoewel de omzet de voorbije jaren sterk is gestegen.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=