VCM_022022_LR

45 PARTNERINFORMATIE AUTO-ID V A L U E C H A I N M A N A G E M E N T - F E B R U A R I 2 0 2 2 naar de backoffice teruggestuurd. Op die manier kunnen de operationele bedrijfsprocessen efficiënt worden beheerd en gemonitord. Het spreekt voor zich dat een betrouwbare mobiele connectiviteit voor die activiteiten in de haventerminal een must is. Mark Engels, CTO bij AET: “Destijds deden we een beroep op een eigen wifinetwerk. Dat was uiteraard nog niet zo geavanceerd en stabiel als de huidige standaarden. De aanhoudende verbindingsproblemen en de ongemakken die daarmee gepaard gingen, deden ons bijna vijftien jaar geleden op zoek gaan naar een stabieler alternatief. We beseften uiteraard dat een stabiele oplossing voor een terrein van 300 voetbalvelden groot geen evidentie was.” Zo kwam AET bij Dalosy terecht. “Zij adviseerden ons toen een netwerk op basis van narrowband. Die technologie garandeerde een zeer brede dekking en een robuuste verbinding met slechts enkele antennes”, vertelt Mark Engels. “De mobiele communicatie werd aangestuurd via speciale middleware. Die zorgden ervoor dat zelfs bij verbindingsproblemen de sessies nooit werden onderbroken. Na een ‘proof of concept’ onder de technische begeleiding van Dalosy volgde een succesvolle installatie van de oplossing. Aansluitend zorgde Dalosy ook voor de juiste scanapparatuur.” Ervaring in de haven Jarenlang werkte die narrowband-oplossing onberispelijk. Toen de technologie verouderd raakte, werd het netwerk een viertal jaar geleden vernieuwd. De toenemende vraag aan bandbreedte op de terminal en de diverse apparatuur van derden, deed AET stevig investeren in een solide wifi-opstelling. M. Engels: “Al die jaren bleef Dalosy ons van de beste industriële scanners in de markt voorzien. We kunnen gerust stellen dat Dalosy op dat vlak een partner is geworden. Een groot voordeel is dat de reseller heel veel ervaring in de Antwerpse haven heeft. Dat maakt dat we steeds scanners in handen krijgen die in onze omgeving thuishoren. Zo moeten onze scanners erg robuust en schokbestendig zijn. Niet minder dan negentig procent van de scannings vindt buiten plaats. Ook een grote gebruikersvriendelijkheid is voor ons primordiaal.” Partner met expertise “Het geeft ons ook een gerust gevoel dat we steeds een beroep kunnen doen op de expertise van Dalosy. Niet alleen tijdens de selectie van mobiele toestellen, maar ook in de dagelijkse praktijk”, vervolgt Mark Engels. “Dalosy kent de software op de toestellen door en door. Verder kunnen we voor de ‘troubleshooting’ bij eventuele storingen of voor bijkomend advies steeds een beroep doen op de after sales service. Dan helpt het technische team ons steeds weer verder.” Een specifieke bijkomende uitdaging in de business is dat voertuigfabrikanten geregeld een extra teken aan de barcode toevoegen. Mark Engels: “Als we zulke codes uitlezen, zullen ze niet corresponderen met de gegevens in de database. Daarom hebben we – samen met Dalosy – de toestellen zo geconfigureerd dat de data toch bruikbaar is, onafhankelijk van wijzigingen aan de barcode van de verschillende fabrikanten. Ook voor dat soort zaken is de technische ondersteuning van Dalosy belangrijk.” Dagelijks zet AET een dertigtal VMT’s en een vijftigtal HHT’s in. Daarbij zweert AET bij de toestellen van Zebra Technologies. Zo waren de Omnii XT 15-handscanners van de fabrikant een vaste waarde op het terrein geworden. “Recent zijn we overgestapt naar de opvolger: MC93-handscanners van Zebra. Onze gebruikers zijn daar zo enthousiast over dat we er nog meer van zullen aanschaffen. Dit model draait op Android en is helemaal van deze tijd. De roaming verloopt vlekkeloos dankzij de optimaliseringen van Android tegenover het verouderde Windows CE. Zelfs het scannen van een barcode dwars door een geblindeerde ruit werkt feilloos. Bovendien is de bandbreedte tussen de handscanners en onze servers meer dan verdubbeld”, vertelt Mark Engels. “Verder hebben we onlangs een aantal robuuste ET56-tablets aangekocht. Die gebruiken we bijvoorbeeld bij de behandeling van partijen hout of rollen papier.” Dagelijks zet AET een dertigtal vehicle mounted terminals en een vijftigtal handheld terminals in. Daarbij zweert AET bij de toestellen van Zebra Technologies. Een extra uitdaging in de business is dat voertuig- fabrikanten geregeld een extra teken aan de barcode toevoegen

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=