VCM_022022_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 46 E-COMMERCELOGISTIEK SafeShops, een vakorganisatie die een eigen kwaliteits- en securitylabel voor webshops uitreikt en promoot, wil het vertrouwen van de Belgische consumenten, bedrijven en overheden in e-commerce vergroten. Om dat vertrouwen te meten, peilde SafeShops in 2021 al voor de vijfde keer op rij naar het online koopgedrag van de Belgische consument. Uit die enquête bleek onder andere dat die consument steeds meer belang hecht aan duurzaamheid, ook als het om online shopping gaat. Werk aan de (online) winkel “Duurzaamheid is niet meer weg te denken uit de e-commerce omgeving”, stelt Greet Dekocker, managing director bij SafeShops. “Voor 45 procent van de online consumenten moet een ‘goede’ webshop oog hebben voor duurzaamheid.” Daartegenover staat de wat paradoxale vaststelling dat drie kwart van de vierhonderd bevraagde shoppers – een representatieve steekproef – geen enkele duurzame Belgische webshop weet op te noemen. “Nochtans leveren onze webshops al tal van inspanningen”, merkt Greet Dekocker op. Dat laatste blijkt ook uit de resultaten van een andere enquête die SafeShops in 2021 liet uitvoeren, dit keer bij een representatieve steekproef van 279 Belgische webshops. Net als bij de jaarlijkse ‘Belgian Online Shopper Survey’ ging het ook hier om een online kwantitatieve bevraging door marktonderzoeksbureau Why5Research. Voor deze eerste ‘Belgian Online Sustainability Barometer’ werkte SafeShops samen met logistieke partners als BDLogistics, Bpost, CityDepot, DPD en PostNL. Zij hielpen een voldoende representatieve steekproef te garanderen door webshops van verschillende grootte (op basis van jaaromzet) en met diverse productcategorieën als enquêtekandidaten te selecteren. Duurzaamheid wint aan belang Met initiatieven zoals de nieuwe e-commerce duurzaamheidsbarometer houdt SafeShops de spreekwoordelijke vinger ook aan de pols van de webshops zelf. “Als sectorvereniging weten we dat Belgische webshops volop inzetten op duurzaamheid”, vertelt Greet Dekocker. En de enquêteresultaten bevestigen die trend alleen maar. Zo geeft niet minder dan 73% van de respondenten aan dat duurzaamheid voor hen zeer belangrijk is (58%) of zelfs het belangrijkste aspect van hun business vormt (15%). Een kwart van de deelnemende webshops houdt het op “mooi Duurzaamheid in e-c SafeShops presenteert resultaten duurza Als het op het verduurzamen van e-commerce aankomt, gaat de meeste aandacht van de Belgische webshops en hun klanten vandaag naar verpakking en retouren. Duurzame oplossingen voor transport en logistiek zijn nog te weinig gekend of in volle ontwikkeling. Dat blijkt uit de resultaten van de eerste Belgische e-commerce duurzaamheidsbarometer, een nieuw initiatief van SafeShops. Greet Dekocker, managing director bij SafeShops: “Een duurzame e-commerce is een gedeelde verantwoordelijkheid tussen webshops, logistieke partijen en de consument.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=