VCM_022022_LR

47 E-COMMERCELOGISTIEK V A L U E C H A I N M A N A G E M E N T - F E B R U A R I 2 0 2 2 commerce aamheidsbarometer Belgische webshops meegenomen”. En slechts 2% ziet totaal het belang er niet van in. Dat duurzaamheid niet enkel aan consumentenzijde hoog op de agenda staat, is daarmee wel duidelijk. De vraag is natuurlijk of dat groeiende bewustzijn zich vandaag al in concrete daden vertaalt. Op de vraag hoe duurzaam ze hun eigen activiteiten inschatten, antwoorden de deelnemende webshops met een gemiddelde score van 6,5 op 10. Bij kleinere webshops ligt dat bescheiden resultaat net iets hoger (6,9), terwijl het bij middelgrote tot grote webshops opvallend lager uitvalt (5,3). Tegelijk blijken de ambities van onze Belgische webshops om hun niveau van duurzaamheid de komende jaren op te krikken vrij groot. Zo geven vier op de vijf respondenten (78%) aan dat ze ernstige inspanningen willen leveren om binnen de drie jaar een gemiddelde score van 7,9 op 10 te behalen. Ook hier liggen de ambities van de kleine webshops (8,3/10) merkelijk hoger dan die van de grotere (7,2/10). Focus op verpakking Uit de jongste enquête naar het online koopgedrag van de Belgische consument was al gebleken dat die consument duurzaamheid vooral met verpakking associeert: het meest zichtbare en tastbare aspect van online shopping. Om duurzaam te zijn, moet een webshop zich volgens de deelnemers aan dat onderzoek focussen op het gebruik van milieuvriendelijke verpakkingsmaterialen (41%), een efficiënte manier van verpakken (40%) en het recycleren van oude producten (38%). Uit de resultaten van de e-commerce duurzaamheidsbarometer blijkt dat de Belgische webshops in belangrijke mate al aan die klantenverwachting tegemoetkomen. Met het oog op duurzame verpakkingen leveren zij vandaag al de volgende inspanningen: 86% bundelt de bestellingen in één pakket, 77% gebruikt duurzame of beperkte opvulmaterialen, 73% vermindert het verpakkingsvolume door bijvoorbeeld zakken, enveloppen of aanpasbare dozen te gebruiken, 72% gebruikt duurzame kartonnen materialen en 66% werkt met herbruikbare verpakkingen. Als het erom gaat extra inspanningen te leveren, staat één op de vier webshops (27%) open voor het gebruik van duurzamer verpakkingsplastic. Retouren beperken Een ander element dat vaak naar voren wordt geschoven als het over de duurzaamheid van e-commerce gaat, is het gevoerde retourbeleid. De meeste Belgische webshops hanteren een beleid waarbij ze het terugsturen van producten zoveel mogelijk trachten te beperken. Zo werkt 83% van de bevraagde webshops aan betere, duidelijkere productinformatie (maattabellen, video’s, …) om retouren te vermijden. Om het eigenlijke retourproces te verduurzamen, gebruikt 79% van de webshops een verpakking die de klant ook kan gebruiken FIGUUR 1 De meeste Belgische webshops hanteren een beleid waarbij ze het terugsturen van producten zoveel mogelijk trachten te beperken. Eén op de vijf webshops heeft zelfs helemaal geen retouren.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=