VCM_022022_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 48 E-COMMERCELOGISTIEK bij het eventueel terugzenden, terwijl 68% de teruggestuurde goederen opnieuw aanbiedt als tweedehandsproduct of simpelweg herverpakt. Zo slagen de Belgische webshops er tegenwoordig in 83% van alle teruggestuurde goederen te recupereren door ze alsnog als nieuw (74%) of als tweedehandsartikel (9%) te verkopen. Slechts 11% van de retouren wordt effectief vernietigd, waarbij het aandeel van voeding duidelijk hoger ligt dan dat van de andere productcategorieën. Vervolgens is er nog het logistieke aspect van het gevoerde retourbeleid. Ruim de helft (52%) van de bevraagde webshops voorziet in afleverpunten waar de klant zijn retour kan binnenbrengen. Die retour bij de eerstvolgende thuisbezorging ophalen lijkt voor evenveel webshops (49%) dan weer niet haalbaar. Nieuwe technologie inzetten “Het retourprobleem is geen uitdaging voor de volledige e-commercemarkt”, stelt Greet Dekocker vast. Eén op de vijf webshops (21%) krijgt zelfs helemaal geen retouren. En zoals misschien te verwachten viel, kampen middelgrote tot grote webshops met hogere retourpercentages (7%) dan kleinere webshops, die op jaarbasis gemiddeld maar 2 à 3% retouren te verwerken krijgen. Greet Dekocker: “Het gemiddelde retourpercentage over alle sectoren heen blijkt 3,5% te bedragen. Het zijn vooral de sectoren waar het product moet passen of moet worden gepast die gevoelig blijken voor retour. In de modesector ligt het retourpercentage bijvoorbeeld tussen de 8 en 12%, terwijl het in de voedings- en entertainmentindustrie om slechts 1 à 2% gaat.” Zelfs in sectoren als de mode ziet Greet Dekocker nog mogelijkheden om het risico op retouren te minimaliseren, bijvoorbeeld door nieuwe technologieën als artificiële intelligentie (AI) en virtual of augmented reality (VR/AR) verder in te zetten. “Alleen moeten we vaststellen dat velen daarvoor nog niet over de nodige kennis beschikken of dat de technologie nog niet voor iedereen toegankelijk is.” Transportkosten blijven doorslaggevend Zoals al aangehaald, associeert de Belgische consument duurzaamheid op dit moment nog vooral met de verpakking van zijn online bestelling. Met betrekking tot de levering of het transport van die bestelling blijkt de kostprijs nog steeds doorslaggevend te zijn. Zo kiest meer dan de helft van de respondenten (57%) voor een goedkopere levering, zonder aandacht voor duurzaamheid. Een grote meerderheid (72%) is dan weer wel bereid om langer op een pakket te wachten als de levering ervan op een duurzame manier gebeurt. Uit de e-commerce duurzaamheidsbarometer van SafeShops blijkt dat de Belgische webshops zich wel degelijk bewust zijn van het belang en het aanbod van duurzame transport- en leveropties. Voor bijna de helft (47%) van de bevraagde webshops is thuisbezorging met de cargofiets de meest duurzame optie om de consument zijn bestelling te bezorgen, gevolgd door bezorging in een afhaalpunt, waar de consument het pakket zelf per fiets of te voet kan oppikken (39%). In de praktijk blijft het gebruik van duurzame oplossingen voor transport en bezorging voorlopig eerder beperkt tot het aanbieden van afhaalpunten voor klanten. Vandaag zetten al bijna zeven van de tien Belgische webshops (68%) daarop in. Veel andere opties zijn nog te weinig gekend of in volle ontwikkeling. “Het is evenwel op dat vlak dat de meeste mogelijkheden zich voordoen om e-commerce nog duurzamer te maken”, beklemtoont Greet Dekocker. Logistieke partner cruciaal Om die duurzame oplossingen voor logistiek en transport concreet te (helpen) reaFIGUUR 2 Om duurzame oplossingen voor transport en levering te (helpen) realiseren, kijken de Belgische webshops in de eerste plaats naar hun logistieke partners. Ze verwachten dat die partners zich gaan richten op groene transportmiddelen, gevolgd door voldoende afhaalpunten, CO2-neutrale verzending, optimale bundeling van verzendingen en stadsdistributie met fietsvervoer.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=