VCM_022022_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 50 E-COMMERCELOGISTIEK Al meer dan een kwarteeuw – sinds 1995, om precies te zijn – beoordeelt de Industrial Excellence Award (IEA) de managementkwaliteit en het concurrentievermogen in de Europese industrie en dienstensector. De wedstrijd, georganiseerd door vijftien universiteiten en business schools uit Europa, omvat zowel nationale als internationale categorieën. Vorig jaar namen er in totaal twaalf landen aan deel. België, vertegenwoordigd door Vlerick Business School, deed toen voor het eerst mee. Als nationale winnaar van die eerste Belgische award kwam Audi Brussels uit de bus. De editie 2021 van de wedstrijd stond officieel in het teken van ‘Digital Enterprise Strategy Innovation Top-down & Bottom-up’. Daarbij lag de focus specifiek op “de manier waarop digitaal geoptimaliseerde processen extra waarde kunnen creëren: hét model voor duurzame groei”, vertelt Ann Vereecke, professor Operations Management aan Vlerick Business School. De prijs, die ze op 17 januari persoonlijk aan de Aandacht vo en technolo Audi Brussels wint Industr van productieproces In 2018 zette ook de Duitse luxewagenfabrikant Audi de stap naar elektrificatie van zijn gamma. De Belgische productievestiging in Vorst startte dat jaar de serieproductie op van de e-tron, Audi’s eerste volledig elektrisch aangedreven SUV. De impact van die elektrische transitie op de bedrijfsprocessen was aanzienlijk. Voor de succesvolle manier waarop Audi Brussels die uitdaging aanging, kreeg het filiaal begin dit jaar een prijs uitgereikt: de Industrial Excellence Award Belgium 2021. liseren, kijken de Belgische webshops in de eerste plaats naar hun logistieke partners. Zo verwachten de meeste webshops (68%) dat die logistieke partners zich gaan richten op groene transportmiddelen (elektriciteit, gas, biobrandstof, cargofiets …). Voor slechts één op de vijf bevraagde webshops (18%) gebeurt dat al. Daarnaast blijken vier op de tien respondenten eveneens zo’n omschakeling op ecologisch vervoer te overwegen. Andere duurzame oplossingen die de Belgische webshops van hun logistieke partners verwachten, zijn het voorzien van voldoende afhaalpunten (48%), CO2-neutrale verzendingen (42%), een optimale bundeling van verzendingen (39%) en, waar mogelijk, stadsdistributie met fietsvervoer (37%). De e-commerce duurzaamheidsbarometer toont bovendien aan dat er de nodige openheid heerst onder Belgische webshops om ook nog andere opties te overwegen. Zo verklaart 62% van de bevraagde webshops zich bereid om een CO2-compensatievergoeding uit te testen, terwijl 38% aangeeft alternatieve afhaalpunten in overweging te willen nemen, zoals zogenoemde buurtpunten bij particulieren, of de levertijd te willen verlengen om verzendingen meer en beter te kunnen groeperen. De lagere bekendheid of populariteit van stadsdistributiecentra – slechts 14% maakt er vandaag al gebruik van – wijst dan weer op een mogelijke behoefte aan (meer) voorlichting over die alternatieve optie. Drempels en ‘drivers’ Zoals te verwachten viel, blijkt de belangrijkste drempel voor Belgische webshops om (meer) te investeren in duurzame e-commerce van financiële aard: 34% vindt de investeringskosten simpelweg te hoog. Eén op de vier webshops (27%) werpt op dat klanten er niet om vragen. En één op de vijf vreest dat zijn aanbod en dienstverlening (met name de levering) eronder zouden lijden (18%), dat de (extra) investeringen weinig of geen verschil zouden maken (18%) of kan er de nodige tijd niet voor vrijmaken (17%). Als belangrijkste ‘drivers’ voor de toekomstige duurzame ontwikkeling van hun sector zien Belgische webshops de publieke opinie (56%), de consument (50%) en zichzelf (44%). Logistieke partners komen vreemd genoeg pas op de zesde plaats (26%), na overheden (30%) en opiniemakers (38%). Dat laatste ziet Greet Dekocker toch even anders: “Een duurzame e-commerce is een gedeelde verantwoordelijkheid tussen webshops, logistieke partijen en de consument. Daarom pleiten wij er als sectorvereniging voor om enerzijds in te zetten op digitalisering en het ontwikkelen van een roadmap met doelstellingen die onze webshops kunnen helpen een duurzaam beleid te voeren. En laat ons anderzijds de consument ook bewuster maken van de impact van bepaalde keuzes.” JDP

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=