VCM_022022_LR

51 PRODUCTIEMANAGEMENT V A L U E C H A I N M A N A G E M E N T - F E B R U A R I 2 0 2 2 winnaar overhandigde, noemt zij “een mooie erkenning voor bedrijven die een duidelijke, consistente strategie combineren met uitmuntende operationele prestaties.” Naast die operationele uitmuntendheid bekroont de prijs ook de vele inspanningen die Audi Brussels al jaren levert in domeinen als digitalisering en duurzaamheid. In 2020 won de Belgische Audi-vestiging ook al de jaarlijkse Factory of the Future Award van Agoria: een vergelijkbare prijs voor maakbedrijven die via strategische transformaties belangrijke doorbraken realiseren. Eigen batterijproductie De voorganger van de Audi e-tron was de A1, een model met een klassieke verbrandingsmotor dat sinds 2010 exclusief in Brussel werd geproduceerd. “Het hoeft geen betoog dat er een heel groot verschil is tussen een Audi A1 en een Audi e-tron”, zegt Jan Maris, productiehoofd bij Audi Brussels. Om zijn eerste volledig elektrische model te kunnen produceren, moest Audi zijn bestaande fabriek in Vorst op twee jaar tijd volledig ombouwen: een makeover waar een prijskaartje van enkele honderden miljoenen euro aan vasthing. Jan Maris: “Daarbij kwam dat we niet alleen de auto moesten bouwen, maar op dezelfde locatie ook onze eigen batterijen wilden produceren. Zo kreeg de productievestiging in Vorst er ook een gloednieuwe batterijproductieafdeling bij. Die beslissing om de batterij ter plaatse te produceren, hebben we genomen omdat het hier om een totaal nieuwe technologie ging. We wisten niet honderd procent zeker wat er op ons af zou komen en wilden meteen kunnen reageren als er zich een probleem voordeed. Wanneer je dat aan een leverancier overlaat en die leverancier iedere keer weer om aanpassingen moet vragen, kan het lang – soms te lang – duren. Dan verlies je kostbare tijd en geld.” Talent om- en bijscholen Wat bij die strategische beslissing ook meespeelde: door kennis in huis te houden, kun je niet alleen heel snel reageren, maar ook mensen in dienst houden. Gekwalificeerd, laat staan hooggekwalificeerd personeel vinden én houden is dezer dagen geen sinecure. We kunnen stilaan zelfs van een hardnekkig oud zeer spreken. “Toen we de komst van de e-tron naar Vorst aankondigden, bleken sommige collega’s in eerste instantie ongerust”, vertelt Erik Prieels, die bij Audi Brussels verantwooroor relatie tussenmens ogie rial Excellence Award voor digitale optimalisering JanMaris, head of Production bij Audi Brussels: “Dat wij hier enkel honderd procent elektrische wagens bouwenmaakt ons tot voorbeeldfabriek voor het doel dat Audi tegen het begin van het volgende decenniumwil realiseren: enkel nog volelektrische wagens bouwen in CO2-neutrale fabrieken.” “In een eerste fase gebruiken we onze cobots om de kwaliteit te controleren.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=