VCM_022022_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 54 PRODUCTIEMANAGEMENT controle eveneens een cobot in. Dankzij een speciaal ontwikkelde sensor, gebaseerd op ultrasone golven, kan die geavanceerde robot op een niet-destructieve manier controleren of de correcte dosis lijmgebruikt is”, klinkt het. Ook hier gaat het opnieuw om de eerste fase van een project en is het de bedoeling de cobot in een tweede fase met de lijminstallatie zelf te verbinden, om zo een zelfcorrigerend systeem te creëren. “Met dit project hebben we op jaarbasis nu al dertig ton schroot vermeden, wat ons een aanzienlijk financieel voordeel oplevert. Tegelijk hebbenwe onze CO2-uitstoot met nog eens achttien ton kunnen verminderen. Er is onmiskenbaar ook een ecologischewinst”, merkt JanMaris op. AGV’s ondersteunenmodulaire productie Audi Brussels introduceerde ook een nieuw productieproces in zijn assemblagelijnen. “Omdat de Audi e-tron een totaal nieuw product was, waren ook daar veel en snelle veranderingen te verwachten”, realiseerde Jan Maris zich. “We hebben ons erop voorbereid met een techniek die de modulairemontagewordt genoemd.” Ook AGV’s (automatisch geleide voertuigen) maken integraal deel uit van dat vernieuwde productieproces. “En niet alleen om een vlotte aanvoer van onderdelen te verzekeren. Zo hebben we zelfs werkstations op AGV’s geïnstalleerd om op een snelle en flexibele manier allerlei plotse, onverwachte veranderingen het hoofd te kunnen bieden. Om een idee te geven van de graad van wendbaarheid die we daarmee bereiken: inmaart 2020, tijdens de eerste covidlockdown in ons land, hebben we ons productieplatform in één enkele dag aangepast omprototypes van klinische ventilatoren voor demedische sector te assembleren.” Naast dat productieplatform zet Audi Brussels de AGV’s ook in voor pure transportdoeleinden en ter ondersteuning van zijn logistiek. Een interessante nieuwigheid is ten slotte ook de Audi Fleet Manager: een centraal beheerplatform dat tot 44 AGV’s automatisch kan aansturen langs vier onafhankelijke circuits. Voorbeeldfabriek ‘Voorsprong door techniek’ luidt niet voor niets de bedrijfsslogan van Audi. Maar om die belofte te kunnen waarmaken, moet je de vereiste technologie natuurlijk wel eerst toegeleverd krijgen. Zoals veel andere maakbedrijven had ook Audi Brussels de voorbije jaren te lijden onder de coronacrisis, zeker toen die ook nog eens bleek uit te groeien tot een logistieke crisis. “Ondertussen kunnen we door een voor ons gunstige verdeelsleutel van elektronische componenten onze productiewat beter plannen”, vertelt JanMaris. Ten slotte geldt Audi Brussels sinds 2018 als de eerste CO2-neutrale productiesite binnen de Audi Groep. Samen met de Audi-vestiging in het Hongaarse Györ, die sinds 2020 CO2-neutraal is, dient Audi Brussels als voorbeeld voor alle andere Audi-fabrieken, die tegen 2025 eveneens CO2-neutraal moeten zijn. “Dat wij hier enkel honderd procent elektrische wagens bouwen, zoals de e-tron en de e-tron Sportback, maakt ons bovendien tot voorbeeldfabriek voor het doel dat Audi tegen het begin van het volgende decennium wil realiseren: enkel nog volelektrische wagens bouwen in CO2-neutrale fabrieken”, besluit JanMaris. JDP AGV’s maken integraal deel uit van het vernieuwde productieproces van Audi. Niet alleen om een vlotte aanvoer van onderdelen te verzekeren, maar ook om snel en flexibel allerlei plotse, onverwachte veranderingen het hoofd te kunnen bieden.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=