VCM_042021_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 12 ARTIFICIAL INTELLIGENCE A l sinds 2015 buigt Whit Andrews zich bij Gartner over de mogelijk- heden van artificiële intelligentie. In die tijd heeft hij geleerd wat werkt en wat niet. Daarbij stelde hij vast dat bedrijven die er de volgende principes op nahouden, meer kans maken om van AI een succesverhaal te maken. Samengevat komt het erop neer dat we voor een breed perspectief op het vlak van AI moeten zorgen en dat vervolgens in de onderneming moeten formaliseren en har- moniseren. 1. Zorg voor interdisciplinaire AI-teams Volgens onderzoek menen bedrijven waar artificiële intelligentie erg doeltreffend blijkt, dat AI sterk afgestemd is op hun bedrijfsdoelstellingen. Tegelijk maken zij erg gedisciplineerd gebruik van een AI-team dat uit uiteenlopende functies bestaat, en dat voor elk van hun AI-projec- ten. Dat houdt in dat bij elk AI-project niet alleen de technische functies zijn vertegen- woordigd, zoals AI engineers, maar ook heel andere profielen, bijvoorbeeld projectma- nagers. Dat brede perspectief helpt om de waarde van AI voor de organisatie en de klanten beter te vatten. Op die manier kun je voor doelgerichte AI-projecten zorgen. 2. Investeer in een brede waaier aan profielen Daarnaast is het belangrijk te zorgen voor een grote variëteit aan profielen binnen je teams. Is die onvoldoende groot, dan is het raadzaam de nodige trainingen te voorzien om die diversiteit te garanderen. Wat betreft het puur technologische luik, lijken AI engineers de meest prominente plaats in het AI-team in te nemen. Daarnaast moet ruimte worden gemaakt voor AI rese- archers, data scientists, specialisten op het vlak van machine learning, data engineers, applicatieontwerpers, en softwareontwik- kelaars. Die functies zijn volgens Whit And- rews doorgaans allemaal vertegenwoordigd binnen succesvolle interdisciplinaire teams. In eerste instantie zorg je dus best voor een brede technologische bagage. Vijf goede gewoonten om Gartner legt uit hoewe de technologie inonze Steeds meer bedrijven ontdekken de mogelijkheden van artificiële intelligentie (AI). Aangezien de technologie aan maturiteit wint, groeien ook de toepassingsgebieden. In dit stadium van de evolutie is het volgens Whit Andrews, distinguished VP analyst bij Gartner, slim om AI-projecten op een structurele manier in de organisa- tie op te zetten. Door volgende vijf goede gewoonten mee te nemen tijdens trajecten, maken we de slaagkans op een trefzekere AI-strategie alvast veel groter. Whit Andrews, distinguished VP analyst bij Gartner: “Bedrijven waar artificiële intelligentie erg doeltreffend blijkt, zijn van mening dat AI sterk afgestemd is op hun bedrijfsdoelstellingen. Tegelijk maken zij bij elk project gebruik van een AI-team dat uit uiteenlopende functies bestaat.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=