VCM_042021_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 32 VOORRAADMANAGEMENT S paas telt twee productievestigingen: in het Limburgse Hamont-Achel ligt de focus op een sterk geautomatiseerde productie, in Polen worden producten gemaakt die meer manueel werk verei- sen. Alle producten komen samen in het distri- butiecentrum van de logistieke dienstverlener in Lommel, van waaruit ze naar de verschil- lende retailers vertrekken. Pieter Van Aelst: “We zijn uitgegroeid van een lokale kaarsenfabrikant tot een wereldspeler. Retailers zien in ons een betrouwbare partner, zowel voor het eigen merk als voor de private labelmarkt.” Brandende bottlenecks Typerend voor de business van Spaas is de enorme seizoenaliteit. De helft van de jaarom- zet wordt gerealiseerd in de winterperiode, van oktober tot februari. “Onze productiesites hebben dus een overschot aan capaciteit in de zomerperiode en te weinig capaciteit om à la minute aan de vraag van de klanten te vol- doen. Daarom moeten we voorraad opbou- wen enkele maanden voor ons hoogseizoen begint”, legt Pieter Van Aelst uit. “Een extra uitdaging is dat kaarsen erg trendgevoelig zijn. Elk half jaar vervangen we een groot deel van ons assortiment door nieuwe geuren en kleu- ren. In de zomer verkopen we bijvoorbeeld vooral frisse en bloemige geuren, in de winter zijn dat meer warme geuren, zoals vanille en chocolade. Bovendien breidt het aantal SKU’s constant uit. Enkele jaren geleden hadden we ongeveer 1000 SKU’s, nu zijn dat er om en bij de 2.500.” Om zijn efficiënte te verhogen, ging Spaas in eerste instantie op zoek naar een oplossing om de forecast te verbeteren. Oorspronkelijk voerden de accountmanagers hun forecast zelf in een maatwerkapplicatie binnen SAP in. Dat proces was evenwel tijdrovend en de fore- castaccuraatheid liet te wensen over. P. Van Aelst: “Tijdens onze zoektocht kwamen we aanvankelijk terecht bij softwarebedrij- ven die pure forecastingtools leverden. Al snel beseften we dat die oplossingen niet boden wat we écht nodig hadden. We moesten niet alleen de forecasting zelf, maar ook alle proces- sen daarrond aanpakken. Met name een goede in- en uitfasering is voor ons essentieel om het assortiment op een gesmeerde manier te laten roteren. Doen we dat niet, dan zitten we gega- randeerd opgescheept met veel traag rote- rende en zelfs obsolete voorraad. Daarnaast wilden we een betere langetermijnplanning en betrouwbare budgetoefeningen kunnen maken.” S&OP als antwoord Besluit: eerder dan een tool had Spaas een solide S&OP-proces nodig om de diverse plan- ningsaspecten beter te kunnen aanpakken. “Toen we met Xeleos Consulting in contact kwamen, hadden we al snel het gevoel dat we aan het juiste adres zaten”, vertelt Pieter Van Aelst. “Zij deelden onze mening dat we in de eerste plaats onze processen moesten aanpak- ken.” Bij een S&OP-proces is het essentieel dat alle neuzen in dezelfde richting wijzen. “Dat een externe partner onze processen onder de loep nam, hielp alvast om intern de nodige ‘buy-in’ Basis voor solide S Spaas stroomlijnt planningmet Xele Voor Spaas is een stevige Sales & Operations Planning een must om de combinatie van een sterke seizoenali- teit en de capaciteitsbeperkingen meester te kunnen. Om dat proces op te zetten, riep de bekende kaarsen- fabrikant de hulp van Xeleos Consulting in. “Niet alleen leverde het bedrijf ons Optimact als ondersteunende software. Nog belangrijker voor ons was dat we konden rekenen op de nodige expertise om onze planning in betere banen te leiden”, weet supply chain manager Pieter Van Aelst.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=