VCM_042021_LR

VOORRAADMANAGEMENT 33 V A L U E C H A I N M A N A G E M E N T - A P R I L 2 0 2 1 voor S&OP-te krijgen. Xeleos Consulting heeft ook geholpen om iedereen op dezelfde golf- lengte te krijgen. Vroeger zat iedereen op zijn eigen eiland te werken. Het was belangrijk om te beseffen dat we allemaal hetzelfde doel had- den.” De gezamenlijke inspanningen hebben geleid tot een S&OP-proces met een maandelijkse cyclus die uit verschillende meetings bestaat. P. Van Aelst: “Xeleos Consulting heeft mee structuur in die meetings gebracht, zodat we zoveel mogelijk meerwaarde kunnen halen uit de nieuwe, procesmatige manier van werken. Intussen hebben ze ook Qlikview als rapportag- etool binnen Optimact geïntegreerd. Dat zorgt ervoor dat meetings nu nog efficiënter worden georganiseerd.” Tijdens de eerste meeting passeren de aanko- mende producten de revue. Zo krijgt Spaas een zicht op de producten die over een half jaar tot negen maanden uit de startblokken schieten. De verwachte volumes en de nodige capaciteit worden besproken. Daarna volgt een commer- ciële meeting, waarbij Spaas de forecast aan de reële verkoopcijfers aftoetst. De oorzaken voor afwijkende cijfers worden onder de loep geno- men en waar nodig wordt bijgestuurd. De gegevens uit die eerste meetings dienen als voorbereiding voor de planningsmeeting. Daar wordt ingeschat welke impact de verwachte volumes op de machinecapaciteit hebben. Op dat moment bepaalt Spaas of het nodig is voor- raad op te bouwen, volumes te verschuiven of eventueel in nieuwe machines te investeren. Zo komt Spaas tot een uitvoerbare forecast. Moeten er strategische knopen worden doorgehakt of zijn er grote pijnpunten, dan komen die aan bod tijdens een ad hoc business review meeting op directieni- veau. Optimact ter ondersteuning Om het proces efficiënt te ondersteunen en de forecast te verbeteren, verving Optimact van Xeleos Consulting de manuele invoer in SAP. P. Van Aelst: “Bij de invoering van die statistische tool was het wel even zoeken naar de juiste aanpak. We zijn bijvoorbeeld vertrokken van heel algemene seizoenscurves, die we linkten S&OP-proces eos Consulting Een extra uitdaging is dat kaarsen erg trendgevoelig zijn. Elk half jaar vervangt Spaas een groot deel van het assortiment door nieuwe geuren en kleuren. In de zomer worden vooral frisse en bloemige geuren verkocht, in de winter zijn dat meer warme geuren, zoals vanille en chocolade.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=