VCM_042021_LR

TRANSPORT MANAGEMENT 47 V A L U E C H A I N M A N A G E M E N T - A P R I L 2 0 2 1 werkers te trainen, anderzijds om nieuwe functionaliteit te testen vooral- eer die naar de live omgeving ging. Het valt Tjebbe Nabuurs ook op dat de IT-teams nu effectief snel en zelfstandig kunnen reageren op vragen rond aanpassingen, zonder dat Hardis Group daar steeds in tussen hoeft te komen. Vanuit hetzelfde account is het ook mogelijk de sturing voor de verschillende sites te beheren. T. Nabuurs: “Het WMS draait bij ons op virtuele Windows-servers. Het grote voordeel daarvan is de schaalbaarheid op het vlak van capaciteit. Bij de opstart zijn we bijvoorbeeld met een zeer ruime capaciteit begonnen, om zeker geen bottlenecks te creëren. Toen we zagen dat alles goed liep, hebben we afgeschaald naar de capaciteit die we echt nodig hadden. Momenteel draait Reflex WMS bij ons op een Microsoft SQL-database, maar als we dat wil- len, kunnen we het systeem ook op Oracle laten draaien. Nog een voordeel vinden we dat het systeem op Android-gebaseerde toe- stellen draait. Daardoor heb je een ruime keuze op het vlak van hardware. Daarnaast is Reflex WMS een heel open systeem. Op vrijwel elk niveau in de processen is het mogelijk koppelingen met andere applicaties te maken. Zeker met het oog op de toekomst vinden wij dat heel belangrijk.” Als volgende optimaliseringsstap wil Nabuurs de autonome inven- tarisdrone Eyesee van Hardis Group inzetten. Die drone kan auto- noom de barcodegegevens van pallets en dozen vastleggen. “Bij de drone-applicatie hoort een tablet om de drone te besturen en om het vastleggen van de barcodes te verifiëren. Ook inbegre- pen is een backoffice-applicatie met het oog op de administratie, de configuratie en de koppelingen met bijvoorbeeld het WMS. De bestuurder laat de Eyesee naar de gewenste locaties vliegen om de barcodes te scannen. Als hij klaar is, zet hij de drone neer, waarna de drone zelf de inventarisatie doet”, legt Tjebbe Nabuurs uit. “De leestijd per locatie bedraagt slechts twintig procent van de tijd die een conventionele manier van scannen vereist. Boven- dien garandeert het systeem een hoge voorraadbetrouwbaarheid. De Eyesee laat toe met alle gebruikelijke barcode-indelingen te werken en kan met alle mogelijke WMS- en ERP-systemen worden gecombineerd. Een ander voordeel van zo’n drone is dat hij vrij snel kan worden geïmplementeerd en dat er geen aanpassingen aan de infrastructuur hoeven te gebeuren. Daardoor kunnen we hem ook vlot tussen verschillende sites uitwisselen.” “Op die manier willen we optimaal gebruikmaken van de innova- ties die Hardis biedt. Ook op het WMS-vlak proberen we te pro- fiteren van de continue ontwikkelingen. Daarom is het ook een geruststelling dat Hardis Group een duidelijke roadmap hanteert voor de verdere ontwikkelingen van het pakket, waarop ook wij kunnen meeliften in het kader van onze continue optimalisering.” TC Container- chassis in kaart Trackers gevenTransport Th.Wouters meer vat op vloot Om het transport voor zijn klanten te verzorgen, beschikt Transport Th. Wouters over maar liefst 32 vrachtwagens en 80 containerchassis. De Sigfox gps-trackers van Suivo zorgen ervoor dat die vloot tegenwoordig op de voet kan worden gevolgd. Hoe de oplossing past binnen de digitaliseringsstrategie van Transport Th. Wouters, vernemen we van direc- teur Karl Garmyn. W e kunnen gerust stellen dat Th. Wouters als trans- portbedrijf al vrij ver staat op het vlak van digitali- sering. Zo vinden we in alle trekkers van het Ant- werpse transportbedrijf boordcomputers terug die gekoppeld zijn met de planningsmodule en het ERP-systeem van de onderneming. In het kader van de snelle evo- luties is extra aandacht voor digitalisering hard nodig om zo effici- ënt mogelijk te werken. Karl Garmyn: “Zo trokken we twee jaar geleden de kaart van de modal shift. Dat doen we door binnenvaart in te schakelen om diepzeecontainers naar de magazijnen te brengen. De komende jaren willen we daar nog meer op inzetten. Verder hebben we een

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=