VCM_042022_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 14 SUPPLY CHAIN MANAGEMENT raad ik aan niet enkel te focussen op de verwachte volumes. Dat is iets wat veel bedrijven doen, maar de winstgevendheid van een SKU is minstens even belangrijk.” Goede versus slechte complexiteit We moeten ook beseffen dat een hogere complexiteit voor de supply chain niet per definitie slecht is. Een SKU mag de supply chain best wat complexer maken, als die een boost geeft aan de volumes of de winstgevendheid verhoogt. Ook als een product toegang geeft tot nieuwe kanalen of markten of nieuwe behoeften van de consument invult, is extra complexiteit te verantwoorden. Maar er is dus zeker ook slechte complexiteit. Als een SKU je voorraad continu doet groeien en obsoleet dreigt te worden, moet je je daar als organisatie vragen bij stellen. Ook als referenties je supply chain minder wendbaar maken en hoge risico’s voor de supply chain met zich meebrengen, moet je sterk overwegen of je die niet beter opzij kunt schuiven. Dat is uiteraard ook het geval als ze finaal de winstgevendheid verlagen. Verder is het belangrijk dat de portfolio planning crossfunctioneel gebeurt. “In het team dat zich over de SKU’s buigt, moeten de verschillende betrokken departementen vertegenwoordigd zijn. Niet alleen marketing en sales dus, maar zeker ook supply chain, productie en finance”, meent Kimberley Becker. “Ook belangrijk is dat je daar een continu proces van maakt, zodat niet-productieve SKU’s geen kans krijgen om zich in de organisatie te nestelen. Het is ook niet omdat een SKU het eerste jaar gezond en productief is, dat dat ook zo blijft. Om die crossfunctionele en systematische aanpak te garanderen, kan het interessant zijn het portfoliomanagement mee te nemen in het S&OP-proces.” Combinatie van kwantificeerbare en kwalitatieve karakteristieken Om te bepalen of een SKU al dan niet productief is, is het raadzaam verschillende karakteristieken in overweging te nemen. Veel bedrijven nemen vooral kwantificeerbare criteria mee (zie figuur). Daarbij denken we bijvoorbeeld aan het volume, de rotatie en de marge. K. Becker: “Dat is begrijpelijk, omdat die zaken vrij makkelijk te meten en op te volgen zijn. Alleen brengen die kwantificeerbare criteria niet altijd het volledige verhaal over een SKU. Daarom moeten bedrijven overwegen ook kwalitatieve criteria mee te nemen als ze SKU’s in het portfolio gaan beoordelen. Hoe uniek is een SKU bijvoorbeeld? Is de SKU vlot vervangbaar en hoe belangrijk is die voor de klant? Ook risicofactoren die aan een SKU zijn gekoppeld, zijn minder makkelijk te meten, maar niet onbelangrijk. Wij merken in elk geval dat bedrijven die zowel kwantificeerbare als kwalitatieve criteria meenemen, het best gewapend zijn om te bepalen of een SKU al dan niet gezond is.” TC CULT staat voor Collaborative Urban Logistics & Transport. Het is een samenwerkingsverband tussen een zevental retailbedrijven die hun bestellingen voortaan slimwillen bundelen aan de stadsrand, om die vervolgens ook samen uitstootvrij uit te leveren aan winkelpunten en particulieren in de stad. De stad in kwestie, die ook aan de origine van dit innovatieve project ligt en het zowel inhoudelijk als financieel ondersteunt, is Antwerpen met zijn negen districten. De bedrijven die alvast in het initiatief zijn ingestapt, zijn Danone, Delhaize, Jacobs Douwe Egberts, Pro-Duo, Proximus, Schoenen Torfs en Telenet. Als logistiek dienstverlener treedt voorlopig enkel Bpost op. Open samenwerking, neutraal beheer Zoals Alex Van Breedam tijdens de officiële voorstelling van het CULT-initiatief in het sorteercentrum Antwerpen-X meermaals benadrukte, gaat het om een uitgesproken open samenwerkingsverband. Zo reiken de ambities van CULT duidelijk verder dan de huidige groep van bedrijven in Antwerpen. “Elke onderneming die leveringen of afhalingen in de stad moet verzorgen, is welkom. Kandidaten kunnen en zullen we ook niet zomaar weigeren”, belooft Alex Van Breedam, die daarbij het antitrustprincipe aanhaalt. Hetzelfde geldt overigens voor het luik van de logistieke dienstverlening: “Vandaagwerkenwe daarvoor enkel samenmet Bpost, maar er kunnen ook andere partijen bijkomen.” CULT Antwerpen Retailbedrijven bundelen Duurzame stadsdistributie: er is al heel wat inkt over gevloeid. Meer nog, ook heel wat proefprojecten liepen al errond. In Antwerpen is dat nieuwe logistieke concept sinds midden maart 2022 nu ook een operationele realiteit. “Economische groei loskoppelen van de CO2-uitstoot: dat is de uitdaging waar we vandaag voor staan”, stelt Alex Van Breedam, drijvende kracht achter het CULT-initiatief.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=