VCM_042022_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 6 VISIE John Manners-Bell werkte als Europees marketing manager voor UPS en is vandaag de CEO van Transport Intelligence, een analist en consultant voor de logistieke sector. Hij geeft gastcolleges aan de London Metropolitan University. Met de non-profitorganisatie Foundation For Future Supply Chains adviseert John Manners-Bell overheden en bedrijven rond uitdagingen op het vlak van onder meer ethiek, disruptie, duurzaamheid en zelfrijdende vervoersmodi. Een soortgelijke rol neemt hij waar als voorzitter van de adviesraad voor supply chain en logistiek bij het Wereld Economisch Forum. Decennialange disruptie De stroom aan disruptieve gebeurtenissen vatte volgens John Manners-Bell al vele jaren geleden aan. “Vanuit Europees perspectief kijken we logischerwijze vooral naar wat zich dicht bij huis afspeelt. Maar nog lang voor de coronacrisis stonden de mondiale supply chains al meermaals op wankele benen”, begint hij. “Onder meer de Japanse tsunami in 2011 en de brand in een textielfabriek in Bangladesh in 2016 brachten veel kwetsbaarheden aan de oppervlakte. Verschillende incidenten maakten duidelijk dat veel westerse bedrijven handel dreven met bedrijven, landen of gebieden waar de normen rond ethiek, duurzaamheid, veiligheid en compliance te wensen overlieten. Veel spelers hadden dus al meer dan tien jaar de gelegenheid om hun aankoopstrategie te evalueren en bij te sturen. Dat bleef vaak dode letter. De leveringsvertragingen omwille van een tekort aan containers en schepen, gekoppeld aan de hoge brandstofprijzen, vormen mogelijk wel een accelerator.” De roep om supply chains her in te richten weerklinkt almaar luider. Een universele handleiding blijkt daartoe helaas niet beschikbaar. John Manners-Bell: “De gemakkelijkste en doorgaans goedkoopste oplossing bestaat in veel gevallen nu eenmaal uit ‘single sourcing’ uit China. Een grondige evaluatie van de normen rond ethiek en veiligheid van die lokale leveranciers dringt zich meer dan ooit op. Die oefening moet je ook verder in de keten durStructurele veranderinge John Manners-Bell zoomt in op wereldwijde suppl De snelheid waarmee disruptieve incidenten elkaar opvolgen, is haast ongezien. Na de covidcrisis en de volatiele grondstoffenmarkten zet ook de invasie van Rusland in Oekraïne de mondiale supply chains onder druk. Almaar meer bevoorradingsketens slagen er niet langer in de externe verstoringen het hoofd te bieden. De Brit John Manners-Bell, oprichter van de Foundation For Future Supply Chains en voorzitter van de logistieke adviesraad van het Wereld Economisch Forum, buigt zich over de mondiale uitdagingen van vandaag en morgen. John Manners-Bell, oprichter van de Foundation for Future Supply Chains: “Vroeg of laat zullen we resolute duurzaamheidskeuzes moeten maken, want het lijkt me niet aangewezen om te investeren in uiteenlopende technologieën waarvan niet iedereen gebruik maakt.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=