VCM_2022_06_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 10 VISIE prof. dr. Hoberg aan. “Wel merk ik dat mensen bij hun inschattingen vaak te optimistisch zijn. Je kunt wel hopen dat de transportkosten ooit naar het niveau van weleer zullen terugkeren, maar ik betwijfel sterk of dat zal gebeuren. Probeer dus realistisch te blijven als je scenario’s gaat uitstippelen.” “Wat je ook moet meenemen, zijn mogelijke groeiopportuniteiten in de regio’s waar je productiefaciliteiten wil vestigen”, vervolgt de professor. “Voor sommige markten kunnen een korte leadtime, de mogelijkheid om last-minute te customiseren en een ‘made in’ label heel belangrijk zijn. Zijn klanten bereid om dan ook meer voor je product te betalen, dan is dat uiteraard een extra beweegreden om meer lokaal te gaan produceren. Op basis van alle berekeningen en inschattingen kun je vervolgens de trade-off gaan maken. Hoe belangrijk is het voor jouw bedrijf om wendbaarder te zijn en wat heb je ervoor over om dat te worden? Door met verschillende scenario’s te werken, zul je die trade-off beter kunnen maken.” Regionale supply chains vragen om regionale leveranciers Een belangrijk voordeel van produceren in China is ook dat je er heel ‘dense’ productienetwerken hebt. “Laat je daar pakweg schroeven maken en heb je plots een andere variant nodig, dan is dat binnen een paar uur gepiept, want je vindt er alles wat je nodig hebt bij manier van spreken om de hoek”, weet prof. Kai Hoberg. “Het spreekt voor zich dat je zo’n netwerk moeilijk ineens naar Europa kunt verhuizen. Maar als je enkel de productie en/of de finale assemblage naar Europa brengt en je leveranciers blijven in Azië zitten, zal alle moeite wellicht tevergeefs zijn. Je leadtimes en de voorraden zullen namelijk hoog blijven, er zal nog steeds veel coördinatie nodig zijn en je zult je risico’s maar in beperkte mate kunnen reduceren. Politici roepen vandaag wel vaak dat we de productie weer naar onze contreien moeten halen, maar vaak vergeten ze het achterliggende netwerk.” Wie regionaal wil gaan produceren, gaat dus best ook op zoek naar de juiste regionale leveranciers. Het spreekt voor zich dat de supply chain afdeling en de sourcing afdeling dan nauw zullen moeten samenwerken: Prof. dr. Hoberg: “Aangezien sourcing doorgaans op de laagste aankoopkosten focust, zal dat van die mensen ook een ‘mindswitch’ vragen. Supply chain en sourcing zullen samen potentiële leveranciers met de juiste capaciteiten in de regio moeten detecteren. Je kunt ook polsen bij je bestaande leveranciers of zij interesse hebben om je naar de nieuwe regio te volgen. Het is dan ook verstandig om gesprekken aan te gaan met andere mogelijke afnemers in de regio, zodat je de vraagbasis voor potentiële leveranciers aantrekkelijker maakt.” Om de kosten tegenover de baten af te wegen, zal het uiteraard opnieuw belangrijk zijn de juiste kostenmodellen te hanteren. Vergeet dan ook niet de minder voor de hand liggende factoren mee te nemen die de kosten van regionale leveranciers beïnvloeden. Zo kunnen de eenheidskosten gaan stijgen omdat je in de regio lagere hoeveelheden afneemt. Anderzijds kan de leverancier via automatisering de druk op de kosten verlichten. Zeker wanneer de leverancier de faciliteit nog moet bouwen of als de aanwezige assets ‘end of life’ zijn, is automatisering een interessante piste om de kosten in te dijken. Het is ook belangrijk dat de leveranciers je de nodige flexibiliteit kunnen bieden, zodat je relatief snel kunt omschakelen op het vlak volumes en producten. We kunnen besluiten dat het wel degelijk interessant kan zijn om regionale supply chains op te zetten, maar dat we daarbij niet over één nacht ijs mogen gaan. Alle beslissingen om een andere weg in te slaan, moeten met de juiste kostenmodellen onderbouwd zijn. We mogen ook niet vergeten een regionaal leveranciersnetwerk uit te bouwen en we moeten in gedachten houden dat de kans groot is dat het kostenplaatje aan het einde van de rit niet in het voordeel van een regionale aanpak zal zijn. Dan zullen andere voordelen zoals de lagere risico’s, kortere leadtimes, lokale labels en het vermogen om kort bij de markt te customiseren het verschil moeten maken om nearshoring of reshoring te rechtvaardigen. TC FIGUUR 3 Kostenvergelijking tussen China, Duitsland en Polen

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=