VCM_2022_06_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 22 DIGITALE TRANSFORMATIE Didak Injection, gevestigd in het Kempense Grobbendonk, legt zich al meer dan een halve eeuw toe op de productietechniek van het kunststofspuitgieten. Het bedrijf produceert volcontinu, zeven dagen op zeven, in een vijfploegensysteem. In het kader van dat productieproces verbruikt Didak Injection zo’n 25.000 ton aan materiaal per jaar, waarvan een kwart gerecycleerd is. Het spuitgietbedrijf beschikt ook over eigen installaties om bestaande kunststoffen te vermalen voor hergebruik in nieuwe producten. Naast standaardproducten, meer bepaald herbruikbare en stapelbare bakken en kratten, levert Didak Injection ook honderd procent maatwerk, zowel voor het ontwerp als voor het productieproces. Ook voor de bouw en het onderhoud van de matrijzen biedt het bedrijf een totaalservice. “We stellen een achttal specialisten tewerk in onze matrijzenafdeling, met eigen atelier voor revisies en herstellingen. We hebben ook een vijftiental spuitgietexperts in dienst. Onze logistieke afdeling telt vandaag zes medewerkers”, vertelt Andy Buelens. Sinds begin 2022 is hij als plant manager verantwoordelijk voor het beheer van het machinepark. Voordien stond hij als hoofd Administratie jarenlang ook in voor het ICT- en het kwaliteitsbeheer van het ISO-gecertificeerdeproductiebedrijf. “In totaal hebben we momenteel een 180-tal personen in dienst, maar we zijn nog continu aan het groeien”, vertelt CEO Peter Verbist. Met de groei komen natuurlijk ook de uitdagingen. “In 2018 waren we op een punt gekomen dat we wel nog wilden, maar niet meer konden groeien. Puur fysiek en geografisch zaten we op onze bestaande locatie gewrongen tussen het Albertkanaal, de E313, nog een andere grote weg en een buurbedrijf.” Masterplan2018-2023 In 2018 zat Didak Injection letterlijk krap bemeten in groeicapaciteit. Een capaciteitsuitbreiding drong zich op. Om die tot een goed einde te brengen, nam het spuitgietbedrijf adviesbureau Logflow in de arm. “Samen met de consultants hebben we toen een masterplan voor vijf jaar uitgewerkt. Daarin formuleerden we een concreet en helder antwoord op de vraag: waar staan we vandaag en waarwillenwe over vijf jaar staan?” In dat vijfjarenplan identificeerde Logflow vier strategische pijlers waarop Didak Injection moest focussen om zijn groei te bestendigen. Een eerste pijler was het groeien van de omzet. Marktstudies en investeringen in sales en branding moesten die omzetgroei helpen realiseren. De tweede pijler betrof de eigenlijke uitbreiding van de capaciteit. “Bij die oefening zijn we tot de conclusie gekomen dat we onze productiecapaciteit niet konden verhogen, zonder een deel van onze activiteiten van de bestaande site weg te halen”, herinnert Andy Buelens zich. “Uiteindelijk hebben we onze volledige logistieke activiteit verhuisd en in een aparteopslagruimteeenviertal kilometer verderop ondergebracht. Op onze bestaande site beperken Digitale transformati Wat doe je als groeien steeds moeilijker wordt? Met die prangende vraag worstelde het kunststofproductiebedrijf Didak Injection in 2018. Een van de verlossende antwoorden luidde toen: maximaal automatiseren. Zo gezegd, zo gedaan. Vandaag zorgt een geïntegreerde WMS- en MES-oplossing mee voor de digitale transformatie van het spuitgietbedrijf. “Pen en papier zijn bij ons definitief verleden tijd”, klinkt het. Didak Injection gaat voor automatisering met “Niet alleen is onze voorraad steeds up-to-date, hij is ook voor meer dan 99% correct en betrouwbaar.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=