VCM_2022_06_LR

W W W . V A L U E C H A I N . B E 38 WAREHOUSING Westvlees is een van de acht vleesverwerkende bedrijven, elk met zijn eigen specialiteit, die samen Belgian Pork Group (BPG) vormen. De groep, die ruim een derde (35%) van de Belgische markt voor vers en bereid varkensvlees inneemt, staat ook Europees in de top tien. Wereldwijd exporteert de groep in totaal naar meer dan vijftig landen. Sinds 2012 breidt Westvlees zijn activiteiten ook uit naar de Aziatische markt. Zo mocht het als eerste Belgische producent varkensvlees aan China leveren. De ongeveer 1600 medewerkers van Belgian Pork Group verwerken jaarlijks meer dan 3,8 miljoen varkens, afkomstig van een 800-tal familiale varkenshouders, tot bijna 3000 verse producten. Alle groepsactiviteiten samen zijn goed voor een omzet van bijna 800 miljoen euro. Met CEO Jos Claeys staat intussen al de vierde generatie aan het roer van het snelgroeiende familiebedrijf. Snelheid maakt het verschil De acht productiesites van Belgian Pork Group liggen over heel België verspreid. “Daar is een goede reden voor”, aldus Manuel Goderis, productmanager bij Westvlees. “Wij leveren ultraverse producten met een beperkte houdbaarheid, tot zeven dagen om precies te zijn. Criteria als snelheid en, daaraan gelinkt, nabijheid maken dan echt het verschil. Dan heb ik het over nabijheid tot de klant, in ons geval de retailer, die wij snel moeten kunnen beleveren. Maar ook over nabijheid tot de eigen leveranciers, in ons geval de varkenshouders, die op hun beurt vlot tot bij ons moeten kunnen geraken.” De hoofdzetel van Belgian Pork Group bevindt zich in het West-Vlaamse Westrozebeke. Daar is ook de productiesite van Klaar voor groeiende Westvlees kan tot de helft sneller leve Ondanks haar eerder conservatieve imago is ook de vleesverwerkende industrie vandaag volop in beweging. Daar zitten de veranderende consumentengewoonten voor veel tussen. Zo stelt het vleesverwerkende bedrijf Westvlees uit Westrozebeke vast dat de verkoop van voorverpakt vlees duidelijk in de lift zit. Om zijn klanten en retailers beter te kunnen bedienen, nam het bedrijf technologiepartner ABB Robotics in de arm om de interne logistiek te helpen optimaliseren. Manuel Goderis, productmanager bij Westvlees: “We hebben ervoor gekozen tussen het verpakken en het etiketteren van onze producten een aparte, extra schakel in te voegen. Daardoor valt ons productieproces nu uiteen in twee losse, gescheiden helften die in principe onafhankelijk van elkaar kunnen opereren.”

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkyNTU=