Masterclass Demand Planning & Forecasting

Wat mag u verwachten?

De toekomstige marktvraag voorspellen is een kritisch bedrijfsproces in de aansturing van de operatie om leverbetrouwbaarheid en marge te maximaliseren.

Marktomstandigheden vormen vandaag voor veel bedrijven een uitdaging. Regelgevingsbelemmeringen, toegenomen concurrentie, margedruk, complexiteit van in- en uitfaseren van producten, overheidsinterventies en de nood aan een meer persoonlijke benadering van de klant zijn slechts enkele van de sleutelwoorden die deze uitdagende omstandigheden kenmerken.
Die veranderingen worden vertaald naar een grotere variabiliteit van de vraag en meer onzekerheid bij het voorspellen van de introductie van producten en consumptie. Dat heeft de demand planning functie veranderd in een vitale rol in de bedrijfsvoering.

Veel bedrijven hebben een demand planning en forecasting functie geïmplementeerd, maar de resultaten brengen vaak niet wat ervan wordt verwacht. De vraag van de (eind)klant en een zo accuraat mogelijke voorspelling drijven de keten en bedrijfsresultaten. De kwaliteit van de vraagprognose heeft op die manier direct invloed op de kwaliteit van de keten in termen van klantenservice, voorraad- en kostenniveau. Onderzoek toont aan dat in veel bedrijven tien procent of meer van de winst verloren gaat vanwege een onnauwkeurig voorspelde vraag door problemen in productie, inkoop, financiering en planning.

Deze tweedaagse training voor demand planning en forecasting is ontworpen om de belangrijkste concepten en kernvereisten te introduceren om een zo accuraat mogelijke prognose te maken die uw bedrijfsprocessen drijft.

Het programma

Dag 1 - Forecasting en demand management processen en technieken
  • Definitie van het demand management proces;
  • Vraagprognose en demand management als onderdeel van bedrijfskritische processen;
  • Forecast performance metingen en KPI’s;
  • Structuur van de vraagprognose: productsegmentatie en forecast differentiatie;
  • Inleiding rond prognosetechnieken en het gebruik van statistiek;
  • Verrijking van de vraagprognose (nieuwe producten, events, tenders, …);
  • Menselijk gedrag in het prognoseproces en het vermijden van valkuilen;
  • Forecast self-assessment.

Dag 2 - Het gebruik van statistiek in vraagprognoses 
  • Configuratie van statistische parameters;
  • Statistische prognoses in de praktijk, inclusief oefeningen;
  • Implementatie van een statistische prognose;
  • Toepassing van forecasting & demand management in de organisatie van de deelnemers.

Voor wie?

Deze Masterclass is bedoeld voor:
  • Medewerkers en management direct betrokken in het prognose en demand planning proces: demand planners, prognose analisten en demand planning managers, sales medewerkers, S&OP-managers, supply chain managers,…
  • Managers in primaire bedrijfsfuncties zoals marketing, sales, finance, supply chain, operations en inkoop, die praktijkervaring willen opdoen rond het opzetten of verbeteren van het demand planning proces dat andere bedrijfsprocessen drijft.

Wie geeft de training?

Luc Van Wouwe – Lead Consultant EyeOn België          
                             
Luc Van Wouwe is afgestudeerd in Toegepaste Economie, Transport & Logistiek aan de Universiteit van Antwerpen en heeft meer dan 25 jaar internationale ervaring op het gebied van supply chain management, logistiek, operations, sales, project en general management.
Hij vervoegde EyeOn in 2011 als senior consultant waar hij opdrachten uitvoert in supply chain planning, organisatie en tooling bij bedrijven die actief zijn in de maakindustrie in 4 sectoren (FMCG, Life Science, High Tech en Process industrie). In de afgelopen jaren heeft hij planningsprocessen (demand, supply & operations, finance & S&OP) en IT-systemen in organisaties geëvalueerd, geïmplementeerd en verbeterd bij verschillende opdrachtgevers.
Naast zijn consultancy activiteiten faciliteert Luc masterclasses en in-company trainingen voor supply chain en planning professionals.

Praktisch

Wanneer:
Donderdag 14 en vrijdag 15 februari 2019  

Timing:
Donderdag 14 februari: 10u - 17u
Vrijdag 15 februari: 9u - 16u

Locatie:
Crowne Plaza Brugge
Burg 10
8000 Brugge

Deelnametarief:
  • € 1250
  • Value Chain/PICS abonnees: € 50 korting 
Het deelnametarief omvat de tweedaagse masterclass, de hand-outs, twee dagen lunch, diner op de eerste dag, een avondactiviteit en overnachting met ontbijt in het Crowne Plaza Hotel in Brugge (****)

Recupereer tot 40% van het deelnametarief!

Ben je werknemer, zelfstandige of vennoot van een Vlaamse KMO? Dan kan je met de kmo-portefeuille tot 40% op het inschrijvingsgeld recupereren. Meer info op kmo-portefeuille.be of contacteer Valerie op het nummer 050 40 80 80 of via valerie@valuechain.be
Inschrijven
X