Lees Ook

SAP wil een miljard mensen bereiken

SAP wil een miljard mensen bereiken
De eindejaarsperiode is traditioneel een periode om even terug te blikken op het voorbije jaar en al vooruit te kijken naar wat het komende jaar zal brengen. Zo ook bij SAP. In de Belgische en Luxemburgse vestiging droeg men dit jaar het hele jaar door een feestmuts want SAP Belux bestaat twintig jaar. Ook Henri van der Vaeren had een reden om te feesten, gezien hij zich sinds september Country Manager SAP Belux mag noemen. We feliciteerden hem alvast op zijn eerste officiële persmeeting. Daar maakte hij de ambities van SAP bekend: in 2015 de miljardste klant in de bloemetjes zetten. Maar welke partners er dan uitgenodigd zullen zijn voor het feest, moet nog blijken.
Henri van der Vaeren werkte de voorbije zes jaar bij telecomspecialist Colt. In 2004 startte hij er als managing director Benelux. Twee jaar later werd hij verantwoordelijk voor zeven landen, waaronder Groot-Brittannië, Frankrijk en België, en verhuisde hij met zijn gezin naar Londen. Voor SAP keert hij terug naar het vasteland. En dat met de belofte dat zijn beleid transparant wordt. Van der Vaeren maakt alvast de overstap in een erg boeiende periode. SAP, maar ook de concullega’s, voorspellen dat cloud computing, in-memory technologie en het mobiele werken de IT-sector aanzienlijk zullen veranderen. Kenneth Stevens, Head of Solutions & Presales SAP Belux, illustreert dat zelfs met een soort Gauss-curve, waarbij belangrijke socio-economische gebeurtenissen gekoppeld worden aan de ontwikkeling van SAP-applicaties (Figuur 1).

Dat de nieuwe CEO van SAP Belux jarenlange ervaring heeft in de telecomsector, lijkt ons geen toeval. SAP staat voor de uitdaging om twee werelden te combineren: deze van de consumenten en de bedrijfswereld. Webpagina’s als Facebook en Twitter zijn erg ongestructureerd, maar tellen samen meer dan een half miljard gebruikers. Via mobiele toestellen, zoals een iPod, BlackBerry,…, zijn vijf miljard mensen bereikbaar. Daartegenover staan de bedrijfsapplicaties, een vrij stabiele omgeving met 107.000 SAP-gebruikers. “Wij willen de bedrijfsprocessen naar de mensen brengen. Tegen 2015 willen we een miljard mensen kunnen bereiken”, zegt van der Vaeren.

En hoe wil SAP dat doel bereiken? “We hebben de intentie om een soort Apple Store op te zetten. We willen kleine toepassingen ontwikkelen die met één klik op de muis beschikbaar zijn. Bijvoorbeeld: een toepassing voor een verzekeringsmaatschappij. Als de klanten een ongeluk krijgen, kunnen ze een programma downloaden op hun mobiele toestellen. Dat gaat via GPS de plaats van het ongeval direct lokaliseren op een kaart, er wordt aangeduid waar er schade is, de gedupeerde neemt een foto van de schade, beide partijen identificeren zich elektronisch en de schadeclaim kan direct naar de verzekeringsmaatschappij worden doorgestuurd, zonder dat er nog papier aan te pas komt. Op die manier gaan we de klanten van onze klanten bedienen”, zegt Kenneth Stevens.
Henri van der Vaeren voegt daar aan toe: “De acquisitie van Sybase (mei 2010) kan ook in dit licht worden gezien.”

De Sybase-technologie zou samen met de in-memory technologie van SAP, die toelaat om in real time snel grote hoeveelheden data te analyseren, voor een sterke combinatie zorgen in de markt van mobiele toepassingen. “We zijn al nummer een in business process software, we zijn nummer een in analytische software en door de acquisitie van Sybase en onze productstrategie staat niets ons in de weg om de nummer een te worden in mobiele oplossingen”, zei Jim Hagemann Snabe, co-CEO van SAP, tijdens de voorbije lente op Sapphire 2010.

Henri van der Vaeren kondigt ook de eerste grote release van SAP en Business Objects aan, SAP Business Objects BI 4.0. Verwacht wordt dat deze release nog in januari 2011 beschikbaar wordt. Op SAP Business ByDesign, een on demand ERP-applicatie, is het in België vermoedelijk nog wachten tot 2012. Dat terwijl versie 2.5 op Sapphire aangekondigd werd voor begin 2011 en de oorspronkelijke Business ByDesign tool al sinds 2007 beschikbaar is in speerlanden zoals de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, China en India. “We hebben nog zoveel werk voor de boeg in het middensegment, dat het niet op een jaar aankomt om ons ook meer te gaan focussen op de echt kleine KMO’s, want daar is de Business ByDesign-oplossing in eerste instantie voor bedoeld. Het feit dat we Business ByDesign nog niet in België hebben gelanceerd is niet te wijten aan een technologisch probleem. Het is eerder een kwestie van businesstransformatie”, zegt van der Vaeren hierover.
Het partnerkanaal van SAP Belux vormt voor 2011 volgens Henri van der Vaeren dan ook de grootste uitdaging: “Ik kom uit een wereld van indirecte verkoop en een van mijn top drie prioriteiten is dan ook het partnerkanaal verder uit te bouwen en beter te ondersteunen. SAP heeft in België en Luxemburg veel goede partners, en daar willen we ook in investeren, maar sommige partners zullen wellicht overboord vallen. Het is belangrijk om veel meer structuur te creëren in het partnerkanaal. Daarbij telt de kwaliteit van de partners, niet de kwantiteit. Belangrijk is ook dat grote partners kleine partners kunnen ondersteunen, zeker in het Business ByDesign-verhaal. In België hadden we wat het partnerkanaal betreft wat achterstand ten opzichte van andere landen, maar nu zijn we ons er volop op aan het focussen. Er komt vanaf januari ook een nieuwe medewerker het team versterken die specifiek als taak heeft het partnerkanaal te begeleiden.”

Voorts lanceert SAP Belux het concept van de SAP Value Circle. Via de SAP Value Circle wil SAP de bedrijfswereld van bij het begin betrekken bij de SAP-applicaties. Het doel is onder meer het maatwerk te reduceren. SAP verzamelt al enkele jaren best practices van uitgevoerde implementaties en wil op deze lijn blijven voortgaan door nog meer aandacht te besteden aan het uitvoeren van metingen aan de hand van Key Performance Indicators (KPI’s) voor en na de implementatie. “We willen volgende boodschap naar de markt brengen: we denken dat het beter is – en we kunnen dat bewijzen via meetbare data – jullie aan te passen aan de best practices en wij zullen jullie daarbij helpen”, besluit van der Vaeren. Over transparantie gesproken.
X