Lees Ook

Infor trekt Microsoft-jas aan

Infor trekt Microsoft-jas aan
Tijdens een perslunch in het Amsterdamse Grand Hotel Amrâth lichtte het Infor-management de nieuwe strategie van het softwarehuis toe. Infor sloot een contract met Microsoft af om Microsoft-producten en technologieën te integreren met Infor-applicaties. Door het geheel in een Microsoft-jasje te steken, wil Infor voor alle klanten een zelfde look & feel creëren.
Infor zal zich toeleggen op zijn kernactiviteit, namelijk het leveren van zakelijke oplossingen, terwijl Microsoft de technologische tools levert. “In de technologiemarkt is er maar plaats voor twee of drie grote spelers. Wij willen op dat vlak niet concurreren, maar een partnership sluiten met een van hen. Dat is Microsoft geworden. Het integratieproces is zo’n drie jaar geleden gestart en vandaag zien we daar de vruchten van”, zegt Daan Snijders, vice president development EMEA. Infor verwacht de introductie van nieuwe producten te kunnen versnellen dankzij een betere afstemming op de Microsoft-technologieën door hergebruik van codes, meer standaardisatie en door de geringere complexiteit bij het ontwerpen.

De grafische userinterface van de verschillende Infor-applicaties zal voortaan draaien op Microsoft Sharepoint 2010. “Bestaande klanten krijgen de keuze om hun bestaande userinterface te behouden of over te schakelen naar de Sharepoint-omgeving”, aldus Daan Snijders.

Worden verder ook geïntegreerd met de Infor-oplossingen: Microsoft Silverlight, een ontwikkelomgeving voor dynamische grafische interface-elementen; Microsoft SQL Server als database voor Infor; Microsoft Sign-On service, voor de opslag en het in kaart brengen van de kenmerken van Infor-applicaties en Microsoft Windows Server, als voorkeur voor on premise besturingsstystemen.

De Infor-applicatiesuite wordt ook aangevuld met Microsoft Reporting Services als onderdeel van Infors Business Intelligence strategie. Wel voegt Infor bij Microsoft Reporting Services zijn eigen industriekennis toe en behoudt de softwareleverancier zijn eigen BI-aanbod.

Voor de interoperabiliteitsstrategie zweert Infor eveneens bij zijn eigen tool, namelijk Infor ION. Infor ION is een nieuw product dat in het eerste kwartaal van 2011 op de markt komt en voortspruit uit Infor Open SOA. Infor ION zou de integratie van applicaties moeten vereenvoudigen en zou het Business Process Management (BPM) en delen van gegevens vergemakkelijken.
Daan Snijders: “We hadden voor de interoperabiliteit ook gebruik kunnen maken van Microsoft-technologie, maar klanten verwachten van Infor standaard out-of-the-box-integraties. Wij willen daar garant voor staan.”

Infor introduceert tevens een additioneel Customer Relationship Management (CRM) platform op basis van Microsoft Dynamics. Infor CRM Business is in eerste instantie gericht op KMO’s in de productie- en distributiesector. Infor zal industriespecifieke functionaliteit toevoegen aan de Microsoft-oplossing. De Infor CRM-familie bestaat nu uit drie oplossingen: Infor CRM Epiphany (grote bedrijven), Infor CRMi (grote bedrijven) en Infor CRM Business (KMO).

Op het vlak van cloud computing is er Infor 24, met Microsoft Windows Azure als geprefereerd cloudplatform. Infor 24 is de algemene benaming voor de Infor-oplossingen die in de cloud draaien. “Momenteel maken zo’n 750 klanten gebruik van Infor cloudoplossingen. In de Benelux zijn er nog geen klanten live, omdat we Infor 24 hier momenteel nog in de markt aan het zetten zijn”, zegt Theo Koster, regional vice president Infor Benelux.
Het aantal cloudoplossingen is wel beperkt. Infor heeft een oplossing in de cloud voor Enterprise Asset Management (EAM) en Expense Management en biedt sinds kort ook de ERP-tool SyteLine in de cloud aan.
Infor is een vrij jong softwarehuis, gezien de organisatie pas in 2002 het levenslicht zag. Tussen 2002 en 2010 werden zo’n 30 tot 40 IT-bedrijven overgenomen, waaronder Baan, Datastream, Mapics, SSA Global en Qurius. Vandaag boekt de onderneming met 8.000 medewerkers een omzet van twee miljard dollar. Infor heeft ongeveer 70.000 klanten en gaat prat op een renewal-rate van 93%. Vorig jaar tekenden 2.000 nieuwe klanten een contract.

Infor Benelux telt 1.400 klanten. De Benelux-organisatie is 650 man sterk, waarvan de ontwikkelaars het leeuwendeel uitmaken. Infor heeft een grote ontwikkelingsafdeling in het Nederlandse Barneveld.
X