Lees Ook

Fusion Applications: collaborative, intelligent en mobiel

Oracle geeft duiding bij nieuwe applicaties

Het heeft wat langer geduurd dan initieel de bedoeling was, maar eind vorig jaar waren ze er dan: Oracle’s Fusion Applications. Een volledig nieuwe reeks geïntegreerde applicaties, gebaseerd op de beste processen van de bestaande applicaties, en ontwikkeld op een gemeenschappelijk platform, met name Fusion Middleware. Hoewel de Fusion Applications integraal beschikbaar zijn, zet Oracle in de eerste plaats Fusion HCM en Fusion CRM in de markt. De rest volgt later. James Penfold, senior director Applications Product Development and Product Management bij Oracle, vertelt er meer over.
De wereld verandert. De concurrentie vanuit de opkomende economieën neemt onverminderd toe, nieuwe technologieën doen de traditionele businessmodellen wankelen en zullen de manier waarop mensen werken voorgoed veranderen. “We zagen in het verleden de focus al verschuiven van het transactionele naar kennis. Vandaag zien we een nieuwe shift van kenniswerkers naar zogenaamde ‘innovatiewerkers’. Bedrijven moeten een context creëren waarin die innovatiewerkers hun potentieel kunnen waarmaken. Een grote uitdaging is dat zes op de tien bedrijven over meer data beschikken dan ze effectief kunnen managen. Het gekende probleem van de Big Data. Het komt er dus op neer om inzichten uit al die data te trekken die medewerkers in staat stellen om innovatie te realiseren”, aldus James Penfold. 
Een wereld in verandering – denk ook aan de mobiele revolutie en de snelle opmars van SaaS-investeringen (Software as a Service) – verplicht bedrijven om de focus opnieuw scherp te stellen en meer dan ooit in te zetten op innovatie en productiviteit. “Als een gevolg daarvan zien we dat veel bedrijven IT integraal deel laten uitmaken van hun producten of diensten. Dat doen ze zowel om de klantentevredenheid te verhogen als om een streepje voor te hebben op de concurrentie. Uit een recent onderzoek blijkt dat 45% van de bedrijven plannen hebben om meer op IT gebaseerde producten te introduceren, om zich op die manier sterker als een servicebedrijf te kunnen profileren via concepten als monitoring op afstand en preventief onderhoud.” 
Innovatie betekent echter niet alleen nieuwe dingen doen, maar ook de dingen die je vandaag al doet beter doen. Dat kan onder meer door tijdig signalen op te pikken in de markt waarin je actief bent. Belangrijke tools binnen die context zijn BI en analytics. “De best presterende bedrijf maken bijna vijf keer meer gebruik van BI en analytics. Door nuttige informatie uit data te destilleren kunnen ze sneller trends detecteren en nieuwe focusgebieden ontdekken om de klantentevredenheid te verhogen. Maar innovatie kan enkel gerealiseerd worden met de juiste technologieën. Dan heb ik het meer bepaald over workflow management tools, business process optimization, portals, collaboration tools, … En daar komen onze applicaties in het plaatje”, vertelt Penfold.

Nieuwe suite

De applicatiestrategie van Oracle steunt op twee pijlers: volledige oplossingen en volledig vrije keuze. Met volledige oplossingen verwijst Penfold naar het geïntegreerde aanbod van Oracle dat zowel applicaties, middleware als hardware omvat. De vrije keuze heeft dan weer betrekking op de manier waarop bedrijven de applicaties kunnen uitrollen: on premise, in de cloud of via een hybride model. “De lancering van Fusion Applications betekent niet dat we niet langer investeren in onze bestaande applicaties. Klanten krijgen nu via Fusion de kans om hun huidige applicaties stapsgewijs uit te breiden met Fusion Applications. Beide kunnen vrij eenvoudig naast mekaar bestaan. Zo krijgen klanten nieuwe capaciteiten die naast hun kernbusinessapplicaties draaien. We raden onze klanten wel sterk aan om over te schakelen op de recentste releases van hun huidige Oracle-applicaties, want die zijn gecertificeerd op Fusion Middleware”, legt Penfold uit.
Met de Fusion Applications lanceert Oracle naar eigen zeggen de nieuwe standaard voor innovatie, de nieuwe standaard voor werk en de nieuwe standaard voor adoptie.
J. Penfold: “De eerste versie van Fusion Applications omvat meer dan honderd modules binnen de verschillende families: financieel management, human capital management, supply chain management, customer relationship management, procurement, project portfoliomanagement en governance, risk & compliance. Klanten kunnen uiteraard ineens voor de hele suite kiezen, maar kunnen ook starten met één familie, bijvoorbeeld financieel management, of zelfs met één module uit een familie.”
“De applicaties zijn eenvoudig configureerbaar en uitbreidbaar”, gaat Penfold verder. “Doordat ze op Fusion Middleware gebouwd zijn, kunnen klanten via de applicaties ook van de voordelen van dat platform gebruik maken. Zo kunnen businessteams veranderingen aanbrengen die ook behouden blijven bij de volgende upgrade. Om die veranderingen door te voeren, hebben we onder meer page composer voorzien, om de manier waarop de applicatie verschijnt te veranderen, een process composer, voor veranderingen aan de businessprocessen en een report composer voor veranderingen aan de realtime rapportagetools.”

Samenwerking en BI in het DNA

Met de nieuwe standaard voor werk verwijst Penfold naar de nauwe samenwerking met klanten tijdens het ontwikkelproces van Fusion Applications. Daaruit zijn onder meer de rolgebaseerde schermen voortgekomen: de applicatie zal enkel de informatie tonen die nuttig is voor de rol die een persoon vervult binnen de organisatie. “We brengen alle informatie die innovatiewerkers traditioneel in verschillende schermen of verschillende applicaties moeten zoeken, samen. Ook sociale netwerktechnologie en collaboration tools zitten ingebed in de applicaties. Dat biedt gebruikers de mogelijkheid om vlot in contact met mekaar te treden om discussies te voeren en samen problemen op te lossen. Ik geef een voorbeeld. Als jij als sales manager mogelijke opportuniteiten wilt opvolgen, en in een andere afdeling van de organisatie gebeurt iets wat een impact heeft op het realiseren van de verkoopsopportuniteit, dan zal er een update in je scherm verschijnen. De sterke verwevenheid van BI in onze applicaties is een belangrijke troef om de shift naar innovatiewerk te realiseren”, besluit Penfold.
En tot slot de nieuwe standaard voor adoptie: Oracle gaat er prat op bedrijven volledig zelf te laten kiezen hoe ze de applicaties uitrollen. De klant kiest voor on premise, in de cloud (een private cloud of de Oracle Public Cloud) of een combinatie van beide. “Met een hybride model kunnen klanten pakweg hun bestaand HR-systeem behouden en in een eerste fase uitbreiden met een Fusion HCM module, bijvoorbeeld voor talentmanagement. Zo kunnen ze hun kernsysteem intact houden en uitbreiden met een cloudgebaseerde oplossing. Onze applicaties draaien overigens op om het even welke browser, en dus ook op mobiele toestellen. Ook de cloudoplossing na verloop van tijd terug on premise halen is perfect mogelijk.”
Oracle ontwikkelt momenteel een specifieke tabletapplicatie en daarnaast zal het PaaS-aanbod (Platform as a Service) vanaf april beschikbaar zijn. Vandaag worden enkel Fusion HCM en Fusion CRM al ondersteund op mobiele toestellen.
X