Lees Ook

In het hoofd van de klant

Klantengedrag voorspellen met datamining

In het hoofd van de klant
Een goede kennis van klanten en hun gedrag is uitermate belangrijk. Wie een goed inzicht heeft in de behoeftes van zijn klanten heeft een competitief voordeel. Daar is iedereen het volmondig mee eens, maar hoe bouw je zo’n kennis op? Vaak is ze aanwezig in het bedrijf zonder dat men zich ervan bewust is. Om die kennis uit de data te laten opborrelen, is datamining een waardevolle tool. Datamining is het automatisch vinden van patronen in grote hoeveelheden data, en kan gebruikt worden om profielen van potentiële klanten te vinden of klantenverloop te voorspellen. Daarbij stappen we af van eenzelfde behandeling van alle klanten en gaan we naar een zeer gepersonaliseerde aanpak, rekening houdend met de individuele noden en interesses. Maar wat houdt deze technologie juist in? Waar is ze toepasbaar? En wat zijn de belangrijkste uitdagingen?
 
Lees Ook
X