Lees Ook

Automatische versterking voor moeilijke momenten

DB Schenker ondersteunt operaties met BT Autopilot

Automatische versterking voor moeilijke momenten
De komst van een nieuwe klant met specifieke eisen deed DB Schenker kiezen voor transportautomatisering op zijn site in Willebroek. Flexibele automatisering weliswaar, waarmee vlot kan worden geschakeld naargelang de behoefte. DB Schenker vond een geknipte oplossing in de BT Autopilot, een semi-automatische pallettruck voor horizontaal transport. Hoe de BT Autopilot DB Schenker met name ’s nachts en in de weekends de nodige automatische ondersteuning biedt, kregen we te horen van Jan Wuyts en Geert Vanderoy, respectievelijk maintenance manager en branch manager bij DB Schenker.

 
In zijn Fast Mover Consumer Goods-centrum in Willebroek (Tisselt) bedient DB Schenker meer dan tien verschillende klanten. De volledige site meet 85.000m² en er is plaats voor 100.000 europallets. DB Schenker beschikt er over twee consolidatiezones en 75 poorten rondom het magazijn, wat toelaat rijafstanden tot een minimum te herleiden. Er wordt gewerkt met een 30-tal reachtrucks voor pallettransport en ruim 40 orderpicktrucks om dozen te verzamelen. 
Jan Wuyts: “Die manier van werken is voor ons heel efficiënt en dat willen we ook zo houden. Maar medio 2012 kregen we er een nieuwe klant bij: Kellog wilde ons de logistiek voor zijn nieuwe Pringlesproduct toevertrouwen. Die klant deed ons nadenken over transportautomatisering. Zijn trailers zijn voorzien van een automatisch lossysteem van Ancra Systems. Daarom vroeg hij ons om transportbanden te plaatsen zodat de pallets automatisch in onze ontvangstzone konden worden gelost. Dat lossen moest in enkele minuten tijd kunnen gebeuren. Immers, de trailers maken deel uit van een zeer strakke transportkring tussen de productievestiging 12 kilometer verderop en het magazijn, die geen ruimte laat voor lange los- en laattijden.”

Resultaat was dat op gezette tijden twee rijen pallets – maximum 32 stuks – op de transportbanden in de ontvangstzone kwamen te staan. “En dan moet je ervoor zorgen dat die transportbanden leeg zijn vooraleer de volgende vrachtwagen eraan komt. Dat kunnen we uiteraard doen met een gewone heftruck. Het grote probleem was dat onze klant 24/24u. en 7/7dagen wilde aanleveren, terwijl hier ’s avonds en in het weekend zelden of niet wordt gewerkt”, vervolgt Wuyts. “Bovendien staat niemand te springen om op die tijdstippen te werken. Op de koop toe mogen we – uit veiligheidsoverwegingen – nooit één persoon alleen laten werken in het magazijn, dus zouden we op momenten dat er niemand anders is steeds twee personen in ons magazijn werk moeten geven.”

 

Automatische oplossing met flexibele insteek

Om die redenen ging DB Schenker op zoek naar een automatische oplossing die in staat was om de pallets van de transportband naar een bulkzone met grondlocaties te brengen. Daar blijven de pallets tot een reachtruck ze kan meenemen en op een locatie in de rekken plaatst. “We hebben ook naar zuivere AGV’s (Automated Guided Vehicles) gekeken, die niet manueel te besturen zijn, maar uiteindelijk niet voor die oplossing gekozen. Enerzijds was er het hogere prijskaartje, anderzijds biedt een AGV niet de mogelijkheid om manueel te besturen. Bovendien hebben onze eigen technici niet de kennis om ook maar iets aan zulke toestellen te herstellen”, vertelt Jan Wuyts.

“Toen zijn we terechtgekomen bij Toyota Material Handling, die ons de BT Autopilot voorstelde. Die truck is gebaseerd op een standaard BT-pallettruck die werd uitgerust met geavanceerde lasertechnologie. Het grootste pluspunt was dat de truck niet enkel automatisch rijdt maar dat we hem ook manueel kunnen overnemen”, argumenteert Geert Vanderoy. “Bovendien biedt Toyota Material Handling de truck én automatische geleidingstechnologie aan in één pakket, zodat we ook maar één aanspreekpunt hebben in geval van problemen. Verder wisten onze technici met deze truck wel weg wat kleine herstellingen betreft. Last but not least bood BT ons een demotoestel aan waardoor we de oplossing meteen al in gebruik konden nemen. Daarmee konden we aan de slag tot ons eigen toestel in de lente van 2013 werd geleverd.”

 

Integratie binnen operaties

Nadat DB Schenker zijn keuze had gemaakt, werd de route voor de BT Autopilot in het magazijn uitgestippeld. “Al snel werd duidelijk dat we, om de oplossing optimaal te laten werken, heel veel aandacht moesten besteden aan hoe we het toestel het best in onze omgeving konden integreren”, vertelt Geert Vanderoy. “Toyota Material Handling heeft heel actief met ons meegedacht hoe we de transportband zo snel mogelijk leeg konden krijgen. Met resultaat. Terwijl de BT Autopilot er aanvankelijk een uur over deed om de transportband leeg te maken, is de klus vandaag in zo’n drie kwartier geklaard.”

Zoals dat meestal het geval is, was het in het begin even zoeken om een en ander op punt te krijgen, maar Jan Wuyts spreekt liever over ‘aandachtspunten’ dan over ‘problemen’. “Het belangrijkste pijnpunt lag bij de communicatie tussen de BT Autopilot en de pc waar die mee verbonden is. Omdat we een beveiligd netwerk hebben, viel de verbinding weg als de computer te lang geen signaal kreeg. Waardoor ook de BT Autopilot uitviel. Daar hebben we een mouw aan moeten passen”, legt hij uit. “Verder is het in het begin wel eens voorgekomen dat een reachttruckchauffeur pallets stapelde net voor de reflectoren, waardoor de BT Autopilot het noorden kwijtraakte. Ook hadden we in de testfase reflectie van een buis voor de sprinklers en die gaf de BT Autopilot verkeerde signalen. Toen we merkten waar de oorzaak voor die storingen zat, hebben we het euvel kunnen verhelpen door de buis zwart te verven. En uiteraard moeten chauffeurs die ’s avonds of ’s nachts komen lossen erop letten dat ze niets laten rondslingeren dat de BT Autopilot in de weg kan liggen. Als dat toch gebeurt, dan verzendt de BT Autopilot een signaal naar de alarmcentrale, zodat die iemand langs kan sturen. Ook bij storingen of wanneer een batterij bijna leeg is, krijgen we automatisch een verwittiging.”

Intussen is de BT Autopilot al een jaar DB Schenkers trouwe partner voor het automatisch transporteren van pallets, ook wanneer het pand onbemand is. Daarbij neemt hij de pallets achtereenvolgens van de transportband en zet ze klaar in de bufferzone. “Van zodra in de bufferzone een rij van 14 palletplaatsen vol is, krijgt de reachtruckchauffeur een lichtsignaal dat de rij vol is en dat hij de pallets mag wegnemen”, legt Wuyts uit. “Als de reachtruckchauffeur de rij heeft leeggemaakt, drukt hij een knop in en weet de BT Autopilot dat hij die rij terug mag gebruiken. In de bufferzone is in totaal plaats voor zo’n 300 pallets. Als we weten dat we maar een beperkt aantal vrachtwagens binnenkrijgen van onze nieuwe klant, kunnen we een aantal rijen blokkeren en vrijhouden voor andere loskades. Ook die flexibiliteit is meegenomen.”

De BT Autopilot heeft een capaciteit van 1,6 ton maar moet vandaag maximum pallets van 900kg tillen. “Qua hefvermogen heeft de BT Autopilot dus nog reserve mocht er ooit iets zwaardere pallets van de transportband getild moeten worden. Bij de aanschaf hebben we er ook op gelet dat we vooral geen machine in huis haalden die maar net het gewicht van de pallets aankon”, zegt Wuyts.

Hoewel DB Schenker er geen cijfers op wil plakken, heeft de BT Autopilot zijn sporen intussen zeker verdiend. “Voor alle duidelijkheid, het was in geen geval de bedoeling om met de BT Autopilot mensen uit te sparen, maar wel om te vermijden dat we een of twee mensen moesten inschakelen op minder evidente momenten. Aangezien de BT Autopilot geen licht nodig heeft om ’s nachts te rijden, spaart ons dat op jaarbasis overigens behoorlijk wat elektriciteit uit. De BT Autopilot an sich is trouwens ook bijzonder zuinig, aangezien hij nooit overbodige bewegingen doet. Als hij ’s morgens een nieuwe batterij krijgt, dan weten we dat hij daar in principe de klok rond mee doet. Verder ondervinden we nu aan den lijve dat een automatisch voertuig veel minder schade berokkent aan goederen en onze infrastructuur.”

 

Zoeken naar optimalisering en uitbreiding

Aanvankelijk leverde de klant in kwestie een tiental ladingen per dag aan, wat de automatisch bestuurde BT Autopilot gemakkelijk aankan. “Maar het aantal leveringen is intussen fel aan het stijgen. Op sommige dagen ontvangen we tot 27 vrachtwagens per dag. Op dat moment is het handig dat we de BT Autopilot gemakkelijk manueel kunnen overnemen en eventueel extra reachtrucks kunnen inschakelen om de transportband heel snel leeg te maken”, vervolgt Geert Leroy. “Dat de BT Autopilot minder snel werkt op automatische piloot ligt niet zozeer aan het toestel zelf, dan wel aan de wettelijk opgelegde snelheidsbeperking voor automatisch geleide voertuigen. Veel meer dan 6km/u. rijdt hij dan ook niet op automatische piloot.”

Naar de toekomst toe wil DB Schenker de efficiëntie van de BT Autopilot nog verder optimaliseren. “We appreciëren het enorm dat Toyota Material Handling blijft meedenken hoe we de rijtijden en -afstanden nog kunnen verkorten” zegt Wuyts. “Maar natuurlijk kunnen we niet van de BT Autopilot verwachten dat hij het dubbele volume kan verwerken. Daarom sluiten we niet uit dat onze BT Autopilot in de toekomst gezelschap krijgt van een extra toestel. En uiteraard zou het heel mooi zijn mochten onze toestellen in de toekomst ook pallets vanaf de transportband rechtstreeks in de stellingen kunnen plaatsen. Ook dat is een piste die we nu samen met Toyota Material Handling grondiger willen bekijken.”
TC
X