Lees Ook

‘Retailers laten logistieke kansen liggen’

‘Retailers laten logistieke kansen liggen’
Doordat veel retailers nog steeds in silo’s denken, lopen ze veel voordelen mis. De fragmentatie binnen retailorganisaties maakt dat iedere afdeling zijn eigen werk zo goed mogelijk doet, maar te weinig samenwerkt om de hele keten beter te laten functioneren. Door slimmer samen te werken en gebruik te maken van de informatie die binnen de organisatie of de keten aanwezig is, is dan ook heel wat verbetering mogelijk. Zo stellen vier bedrijven – Vanderlande, Ortec, Centric en Slimstock – in een gezamenlijke whitepaper. Daarin lijsten ze verschillende verbetermogelijkheden in de supply chain op, van leverancier via retailer naar klant.
Om in de winkel te beginnen: veel retailers houden nog altijd vast aan een starre indeling van het assortiment per winkel of winkelgroep. Door per winkel de omzetverwachting te maken, rekening houdend met lokale marktomstandigheden, is veel winst te behalen. Daarnaast kunnen flexibele concepten als ship-from-store ervoor zorgen dat online bestellingen uit winkels met voldoende voorraad worden geleverd. Dat voorkomt dat items in één winkel blijven liggen, terwijl ze elders zijn uitverkocht.

Volgens de auteurs van de whitepaper is er nog veel meer mogelijk door omzetvoorspellingen ook elders in de keten te gebruiken: bij transportplanning, personeelsplanning (zowel in de winkels als in de dc’s), warehouse management en leveranciersmanagement. Zo kan het beleveringsschema van de winkels beter dynamisch worden ingericht, in plaats van met de bestaande statistische spoorboekjes. Het zogenaamde voordeel dat de hele keten zich met die laatste kan instellen op de vaste momenten waarop de winkels worden beleverd, is volgens de whitepaper niet bestaand. “Een statisch leverschema wekt de illusie dat vooraf duidelijk is hoeveel vrachtwagens, orderpickers en vakkenvullers er op ieder moment nodig zijn”, zo luidt het. “Maar omdat de daadwerkelijke volumes per week verschillen, wordt die capaciteit in de praktijk niet optimaal benut.” Dynamische leverschema’s op basis van verwachte verkoopcijfers zal minder out-of-stocks, een hogere beladingsgraad van vrachtwagens en lagere transportkosten opleveren.

Ook in de samenwerking en informatie-uitwisseling met leveranciers is veel winst te behalen. Zo is het delen van toekomstige inkoopverwachtingen slimmer dan het delen van kassagegevens. Inkoopvoorspellingen laten leveranciers toe om beter proactief te opereren omdat ze – naast betere informatie over seizoenen en trends – ook een indicatie geven van voorraadtekorten en -overschotten van de retailer. Verder moeten retailers meer de prestaties van leveranciers meten als het om de ontvangstprocessen aan de dc’s gaat. Slimmer samenwerken en gebruikmaken van palletlabel en verzendbericht zijn ook aanbevelingen in de whitepaper. Tevens wordt benadrukt dat retailers in hun leveranciersmanagement kansen kunnen benutten als meerdere leveranciers gebruikmaken van één logistieke dienstverlener.
In de dc’s zelf is winst te behalen door naast de actuele bestelinformatie rekening te houden met logistieke stromen op de langere termijn. ‘Tactische warehouseplanning’ noemen de auteurs van de whitepaper dit. Hiermee kunnen retailers vroegtijdig anticiperen op de verwachte in- en uitgaande goederenstromen en daar de planning van mensen, materialen en opslagruimte dynamisch op aanpassen. Zo kunnen eventuele pieken in logistieke stromen worden afgevlakt en artikelen in het meest geschikte dc – landelijk of, voor de snellopers, regionaal – worden neergelegd.

Een goede personeelsplanning is een andere belangrijke aanbeveling. Daarnaast is automatiseren en mechaniseren een te overwegen optie. Automatische opslag- en orderverzamelsystemen kunnen ervoor zorgen dat orderpickers veel minder hoeven te lopen en veel meer bestellingen kunnen verwerken. Bovendien worden die systemen steeds compacter en daarmee beter inpasbaar in bestaande logistieke gebouwen, en bieden ze als bijkomende voordelen bijvoorbeeld een lagere foutenmarge.
 
X