Lees Ook

3D-printen: kans of risico voor logistieke dienstverleners?

3D-printen: kans of risico voor logistieke dienstverleners?
De mogelijkheden van 3D-printen worden steeds concreter. 3D-printen wordt dan ook steeds populairder. Zo blijft het gebruik voor de creatie van modellen in de bouw, techniek en architectuur toenemen. Een en ander heeft gevolgen voor logistieke dienstverleners. Maar betekent dit ook dat de voornaamste diensten van logistieke dienstverleners hierdoor overbodig worden?
 
De meest voor de hand liggende toepassingen van 3D-printen voor de wereldwijde supply chain zijn reserveonderdelen en verpakkingsmateriaal. Als het mogelijk wordt om die onderdelen te printen, kan dat in theorie negatieve gevolgen hebben voor logistieke dienstverleners die reserveonderdelen distribueren, retourneren en repareren. Dat maakt voorraad bijvoorbeeld immers overbodig, want elk product en onderdeel kan op maat worden gemaakt.
 
Maar in de praktijk is het gebruik van een 3D-printer – de aanschaf, de nodige materialen en het testen en controleren of alles werkt – te veelomvattend voor consumenten. Daarnaast is het voor fabrikanten duur, omdat ze klanten moeten voorzien van een handleiding en klantenservice moeten bieden. Het zal er dus waarschijnlijk op neerkomen dat logistieke dienstverleners, en dus niet de fabrikanten, hiervoor verantwoordelijk zullen worden, met behulp van andere processen en technologieën. Ondanks het feit dat ze geen inkomende goederenstroom meer hebben als ze over een 3D-printer beschikken, dan nog zal het eindproduct naar de eindbestemming moeten worden vervoerd.  
 
Logistieke dienstverleners hebben een belangrijke supply chain-functie om producten van A naar B te brengen, vaak via diverse omwegen om bij te tanken en opnieuw in te laden. Dit basisprincipe zal niet veranderen, ongeacht de snelheid van veranderingen in technologie. Natuurlijk bestaat het gevaar dat specifieke bedrijfsprocessen verdwijnen door innovaties, maar dat wordt veelal gecompenseerd door nieuwe mogelijkheden in de markt. Belangrijk is echter wel dat organisaties hier in meegaan en tijdig inspringen op deze kansen.

Verpakkingen zijn bijvoorbeeld een onderdeel in de supply chain dat verbeterd kan worden met behulp van 3D-printen. Het komt vaak voor dat items in aangepaste verzenddozen verpakt moeten worden. Als logistieke dienstverleners investeren in 3D-printsystemen om flexibele en gepersonaliseerde verpakkingen mogelijk te maken, kunnen ze doorlooptijden verkorten en meer toegevoegde waarde bieden. Dat geldt voornamelijk voor lokale/near shore-afwerkingsprocessen.
 
Innovaties zoals geïntegreerde workflows, volledige integratie van supply chains, track & trace en planning- en routeoptimalisering hebben al veel voordelen opgeleverd voor logistieke dienstverleners en hun klanten. Ze hebben de processen veel efficiënter gemaakt. Van nieuwe ontwikkelingen, zoals 3D-printen, kunnen we hetzelfde verwachten. De mogelijkheden die 3D-printen biedt voor logistieke dienstverleners zullen dan ook zwaarder doorwegen dan de risico’s.

Gerry Daalhuisen, Solution Manager
Global Trade & Logistics bij Kewill
 
X