Lees Ook

Linde tilt duurzaamheid en veiligheid naar hoger niveau

Verslag van Lindes ‘World of Material Handling’

Linde tilt duurzaamheid en veiligheid naar hoger niveau
Lindes groots opgezette klantenevenement ‘World of Material Handling’ trapte af met de slagzin ‘Focus op morgen’. De aankondigingen die de heftruckleverancier deed, hadden dan ook veelal een groen randje. Zo stelde Linde zijn nieuwe elektrische vorkheftruck E60-E80/900 voor en kondigde de producent het gebruik van Lithium-Iron-Phospate batterijen aan. Op het vlak van veiligheid pakte Linde uit met de Safety Pilot, een soort gps voor heftruckchauffeurs.
Met de nieuwe E60-E80/900 elektrische truck, die lasten tot 8 ton kan tillen, vervolledigt Linde zijn gamma elektrische vorkheftrucks. Eerder introduceerde de heftruckleverancier al de E12-E20 EVO, de E20-E35 en de E35-E50. De E12-E20 EVO is volgens Linde een van ’s werelds best verkochte elektrische vorkheftrucks. Linde kondigde enkele kleine verbeteringen aan voor dit model, waarbij vooral bewezen technologieën van het Linde-portfolio aan de heftruck zijn toegevoegd. Zo heeft de E12-E20 EVO een verbeterde energieconsumptie (16,5 tot 17%) en ook het rijcomfort van de chauffeur gaat er op vooruit doordat de zetel en armsteun van de grotere modellen uit de reeks nu ook in het kleinere model worden ingebouwd. Het actieve ventilatiesysteem tijdens het heropladen van de truck werd eveneens van de grotere broertjes afgekeken. De nieuwe ‘grote broer’ E60-80/900 kreeg alle troeven van de Linde-heftruckfamilie mee, zo ook Linde Load Control, de batterijresttijdindicator, de automatische parkeerrem, de 2-motorige voorwielaandrijving, Lindes ‘twin drive’-pedalen en het geoptimaliseerd mastsysteem voor een betere zichtbaarheid.
 
In de rits duurzame oplossingen die Linde voorstelde, viel ook de introductie van de Lithium-Iontechnologie op. Aan de Lithium-Iontechnologie worden diverse voordelen toegedicht. Zo laden Lithium-Ionbatterijen in 1,5u. volledig op, terwijl de klassieke lood-zuurbatterijen een standaard oplaadtijd van 8u hebben. De technologie maakt het ook mogelijk om tussendoor op te laden, zonder op de levensduur van de batterij in te leveren. Die levensduur zou bij Lithium-Ionbatterijen verdubbelen, van gemiddeld 1250 oplaadcycli bij lood-zuurbatterijen naar 2500 oplaadcycli bij Lithium-Ion. De Lithium-Ionbatterijen verspillen tot slot ook minder energie: 91% van de opgeladen energie is bruikbaar. Ter vergelijking: lood-zuurbatterijen recupereren zo’n 60% van de opgeladen energie.
 
Vanaf deze zomer zal een Lithium-Iron-Phospate batterij beschikbaar zijn voor de pallettruck T16-T20, uitgerust met een 86-Ah batterij. Linde rolt vervolgens vanaf begin 2015 de Lithium-Iontechnologie naar de andere pallettrucks uit. Dat Linde deze technologie net bij de pallettrucks lanceert, werd op gefrons onthaald, want de Lithium-Iontechnologie is bij uitstek geschikt voor moeilijke handlingsituaties en voor operaties in koude omgevingen. “De pallettruck wordt vaak gebruikt voor leveringen van pakketten in omgevingen waar strengere normen gelden wat betreft type batterij. Lood-zuur is er niet altijd geschikt. Bovendien kosten Ion-Lithiumbatterijen 4 tot 5 keer meer dan de standaard lood-zuurbatterij. Beginnen met een reeks met relatief kleine batterijen, laat toe onze klanten laagdrempelig warm te laten lopen voor deze nieuwe technologie”, pareerde Tobias Zierhut, Head of Product Marketing bij Linde.

Quantum leap

Theodor Maurer, CEO van Linde, kondigde de Safety Pilot van Linde aan als een 'quantum leap' op het gebied van veiligheid in de heftruckwereld. Linde werkte ruim acht jaar aan de ontwikkeling van de Linde Safety Pilot (LSP) en implementeerde de technologie recent in de Linde 387 heftruck. De roll-out voor de elektrische trucks zou dit jaar nog volgen. Voor de andere trucks wordt de LSP in de loop van volgend jaar beschikbaar. “Om de nodige gegevens te kunnen verzamelen voor de LSP moeten we de heftrucks uitrusten met een nieuwe stuuras. Vandaar dat we de LSP gefaseerd uitrollen”, zegt Harald Will, CTO van Linde. “Tot nu toe rijden heftruckchauffeurs op het gevoel. Vergelijk het met rijden in het stadscentrum zonder een snelheidsmeter. Met de Safety Pilot willen we de heftruckchauffeurs de juiste parameters aanreiken.”
 
De LSP is vergelijkbaar met een soort gps-systeem voor heftrucks, waarbij zowel de kantelhoek van de vorken, het ladingsgewicht, het lastzwaartepunt, de maximum tilhoogte en de huidige tilhoogte worden weergegeven op een scherm. Ingeschakeld zorgt de Safety Pilot er bovendien voor dat bepaalde risicohandelingen niet meer kunnen worden uitgevoerd of worden gecorrigeerd. Zo kan er bijvoorbeeld een maximum tilhoogte of een maximum snelheid voor een bepaald ladingsgewicht worden ingesteld.
 
Verder toonde Linde zijn innovatie op het vlak van kogelvrij glas voor het dak van de heftrucks, dat gaandeweg zal worden geïntroduceerd. Door een grote kogelvrije glaspartij te voorzien in het dak van de heftrucks, verbetert de zichtbaarheid aanzienlijk, maar wordt tegelijkertijd de veiligheid van de heftruckchauffeur gegarandeerd bij vallende ladingen.

Dichter bij de klant

Op de World of Material Handling lanceerde Linde eveneens twee nieuwe logistieke treinoplossingen: Linde Logistic Train en Linde Factory Train. Met deze productintroducties wil Linde dichter bij de klant staan door in te spelen op de trend om goederen rechtstreeks op de productievloer aan te leveren en de trend naar vorkheftruckvrije fabrieksvloeren. In tegenstelling tot de meeste logistieke treinoplossingen hebben de Linde Logistic Train en Factory Train geen centrale as, wat de trucks een stuk flexibeler zou maken. De Linde Logistic Train is door zijn wieldiameter van 200 tot 250mm vooral geschikt voor binnengebruik. Voor buitenoppervlaktes werd de Linde Factory Train ontworpen.
 
Linde wil ook dichter bij de klant staan door deze sneller te bedienen. Zo investeerde Linde het voorbije jaar 5,4 miljoen euro in zijn wereldwijde spare parts distributiecentrum in het Duitse Kahl. Zo wil Linde een grotere beschikbaarheid van de reserveonderdelen garanderen. Daarnaast richtte de heftruckleverancier twee nieuwe distributiecentra op in Thailand en Maleisië. Dat sluit volledig aan bij de doelstelling van Linde om niet enkel in Europa te groeien, maar ook in de zich ontwikkelende landen.
MT
 Onderwerp: Warehousing - Handling Equipment   Bedrijven: Motrac 
Lees Ook
X