Lees Ook

Ontwikkeling van mobiele apps vereist specifieke aanpak

Ontwikkeling van mobiele apps vereist specifieke aanpak
Volgens onderzoeksbureau Gartner zijn de traditionele ontwikkelmethodes niet geschikt voor mobiele apps. De stijgende vraag van businessunits naar mobiele apps legt dan ook een grote druk op IT-organisaties, die voor de dag zullen moeten komen met methodes die daar wel op zijn afgestemd. Toch houden veel ontwikkelaars van bedrijfssoftware tot vandaag nog steeds vast aan de traditionele manieren om desktoptoepassingen te definiëren en te ontwikkelen.
 
Maar mobiele apps ontwikkelen is niet eenvoudig. Gebruikers vinden het bijvoorbeeld moeilijk om goed te beschrijven wat een mobiele app zou moeten doen. Daarom zal de traditionele aanpak waarbij de businessanalist samen zit met de eindgebruikers van de mobiele apps om de behoeften in kaart te brengen vaak mislukken.

“Er zijn verschillende redenen waarom de traditionele aanpak niet werkt voor mobiele apps. Ten eerste zijn mobiele apps nieuw voor veel gebruikers.  Ten tweede worden ze beperkt door de aard van het platform en de grootte van het scherm. Bovendien eisen gebruikers andere zaken van een mobiele app. Zo is de lengte van de sessies korter en moet informatie beknopter zijn”, zegt Van Baker, research vice president bij Gartner.

Gebrekkige gebruikerservaring
De meeste klachten rond mobiele apps hebben dan ook te maken met een slechte gebruikerservaring. De oorzaak ligt dikwijls aan een gebrekkig ontwerp van de user interface (UI), een slechte applicatieworkflow of een lage responsiviteit. Volgens Gartner zouden IT-teams bij de ontwikkeling van mobiele apps moeten focussen op een optimale UI als vertrekpunt. Dat in combinatie met een workflow die rekening houdt met hoe mobiele gebruikers echt werken. “Daarom helpt het om al tijdens het ontwikkeltraject gebruikers te laten ervaren hoe de applicatie zal werken. Zo kunnen gebruikers gaandeweg ontdekken wat ze echt nodig hebben en zullen ze vroeger vertrouwd zijn met de app. Dat alleen al zal de kans op slagen aanzienlijk doen toenemen”, weet Baker.

Daarnaast verschilt het testen van mobiele applicaties grondig van het testen van traditionele desktopapplicaties. Aangezien verschillende operatingsystemen van toestellen bij een mobiele app anders kunnen reageren, moet bij het testen rekening gehouden worden met de diverse types toestellen en operatingsystemen. Daarom raadt Gartner aan op zowel toestelsimulators als op de nieuwste of meest populaire toestellen te testen, aangezien simulatoren niet altijd exact de werkelijke gebruikerservaring van toestellen weergeven. Daaraan kunnen ook ‘in the wild’ gebruikerservaringen en testen worden toegevoegd, iets wat zeker aan te bevelen is voor B2C-apps.

Never ending story
Eens de app ontwikkeld is, is het belangrijk om op te volgen hoe de app in kwestie wordt gebruikt, aangezien gedrag van de gebruiker kan veranderen. Oplossingen voor ‘in-app analytics’, die worden aangeboden door gespecialiseerde leveranciers (zoals Flurry) of die aanwezig zijn binnen MADP-oplossingen (Mobile Application Development Platform), zoals Appcelerator, Kony, IBM en Pega Software, kunnen een beter inzicht geven in hoe gebruikers precies met de app werken. De nood aan dergelijke analyseoplossingen zal blijven, gezien de constante releases van nieuwe mobiele operating systemen en toestellen.
 
“Het mag duidelijk zijn dat mobiele apps heel erg verschillen van traditionele desktopontwikkelingen. Er valt in elk geval nog veel te leren op het vlak van het ontwerpen, bouwen en uitrollen van mobiele apps. Om aan de verwachtingen van de gebruikers te blijven voldoen, zullen ze geregeld in vraag gesteld moeten worden. Die flexibele manier van ontwikkelen vereist dan ook de continue en onvoorwaardelijke steun van het operations team om de ontwikkelingen bij te sturen en updates te stimuleren”, besluit Baker.
X