Lees Ook

Waarom retailers meer aandacht moeten besteden aan retourlogistiek

Waarom retailers meer aandacht moeten besteden aan retourlogistiek
Flexibiliteit en kostenbesparingen in goederenvervoer hebben bij veel retailers altijd hoog op de agenda gestaan. Maar het belang van retourlogistiek (reverse logistics) blijft tot vandaag vaak nog onderbelicht. Hierdoor blijven een hoop kansen onbenut binnen de volledige keten van consumentengoederen volgens Cognizant, leverancier van services op het gebied van informatietechnologie, consultancy en bedrijfsprocessen.
 
Cognizant geeft vier redenen waarom retailers zich meer moeten richten op retourlogistiek. 

1. Meer retours 
Volgens onderzoek van de Nederlandse organisatie Thuiswinkel.org groeit de online markt nog steeds. Een groeiende online markt betekent ook dat meer producten worden verzonden en geretourneerd. Dat stelt ook de nieuwe EU Directive, die zich richt op het waarborgen van gelijke concurrentievoorwaarden in Europa en het beschermen van de consumentenrechten. Dat betekent dat het beheer van deze retourstromen steeds belangrijker wordt en dat Europese retailers hier rekening mee moeten houden.
 
2. Vraag naar flexibiliteit 
Door de opkomst van omnichannel-retail staat de klant centraler dan voorheen, omdat hij zelf kan bepalen wanneer en waar hij producten koopt. De retailindustrie moet voldoen aan het ‘buy anywhere, return anywhere’-beleid en dezelfde retourmogelijkheden bieden via alle kanalen. Om flexibele retours mogelijk te maken is het voor veel retailers noodzakelijk om hun beleid en systemen opnieuw op elkaar af te stemmen. De fysieke en online winkel ontwikkelden zich in het verleden onafhankelijk van elkaar, waardoor ze vaak los van elkaar opereren. Doordat bestaande procedures en structuren niet gelijk zijn, kunnen retailers klanten vaak nog niet de flexibiliteit en klantenservice bieden die ze willen. 
 
3. Uitdagingen bij het naleven van wet- en regelgeving  
De toename van geretourneerde goederen zorgt voor meer druk op de naleving van wet- en regelgeving. Retailers moeten zich houden aan de wetten qua afhandeling, verzending en verwijdering van producten en goederen. Geretourneerde items vormen een probleem, omdat het materiaal waarvan het is gemaakt, bepaalt hoe het vervoerd en geclassificeerd moet worden. Daarnaast zorgt verhoogde aandacht voor productkwaliteit en voedselveiligheid voor meer ‘recalls’. Een recall kan leveranciers veel geld kosten en schaadt het klantvertrouwen. Een effectief retourbeleid is daarom steeds belangrijker. 
 
4. Retours worden normaal
Belangrijke webwinkels als Amazon hebben ervoor gezorgd dat consumenten gewend zijn geraakt aan al eerder gekochte én geopende producten. De zogenoemde ‘open box items’ en ‘warehouse deals’ worden door verkopers niet afgeschreven maar opnieuw aangeboden. Dat creëert nieuwe mogelijkheden voor retailers om de waarde van retouritems te behouden. Dat geldt voor veel productcategorieën, waaronder kleding, meubels, elektronica en huishouditems. 
 
“Retourlogistiek is niet langer een kostenpost”, aldus Stephane Weishard, director supply chain management bij Cognizant. “Een goed geplande retourstrategie biedt concurrentievoordeel om een bedrijf te laten groeien via meerdere kanalen. Met een correct beleid en de juiste processen kunnen retailers efficiëntie bevorderen en kosten besparen. Daarnaast vergroten ze hiermee de waarde van het geretourneerde item, beheren ze de risico’s die gepaard gaan met bepaalde producten en maken ze van retourlogistiek een winstgevend onderdeel van de organisatie.” 
 
X