Lees Ook

Pijlen gericht op e-commercelogistiek

Witron licht toekomststrategie toe

Pijlen gericht op e-commercelogistiek
Het gaat goed met Witron, zo bleek tijdens de persconferentie van de aanbieder van logistieke totaaloplossingen in zijn thuisbasis in het Duitse Parkstein. Het bedrijf zag zijn jaaromzet vorig jaar met 10% stijgen en tekent daarmee een stabiele groei op. Om die positieve ontwikkelingen te ondersteunen werd het dochterbedrijf FAS, dat mechanische componenten ontwikkelt en produceert, fors uitgebreid. Daarnaast pakt Witron uit met nieuwe systeemoplossingen voor e-commerce en voor verse producten.
 
Over het boekjaar 2013 realiseerde Witron een omzet van 265 miljoen euro, een toename van 10% tegenover het jaar voordien. Voor 2014 is de omzetstijging vergelijkbaar. “Ongeveer 85% van de omzet is afkomstig van projecten in (detail)handel en distributie”, zegt Helmut Prieschenk, algemeen directeur van Witron. "Zo’n 30% van onze klanten komt uit het Duitstalige gebied, 25% uit Noord-Amerika en 45% uit andere landen wereldwijd." Witron biedt momenteel werk aan ongeveer 2.200 medewerkers. Meer dan de helft is werkzaam op de hoofdvestiging in Parkstein.
 
Dochterbedrijf FAS (Foerder Anlagen Systeme GmbH), produceert alle mechanische systemen voor Witron en biedt werk aan meer dan 300 mensen. Eind 2013 heeft FAS de productiecapaciteit in Parkstein bijna verdrievoudigd. De fabriek voor de mechanische componenten beslaat nu een oppervlakte van 48.000m2. "Deze uitbreiding is een belangrijk onderdeel van onze strategie om een aanbieder van totaaloplossingen te zijn", aldus Martin Stich, algemeen directeur van FAS.
 
Verder wil Witron blijven inzetten op vooruitstrevende service- en gebruiksmodellen. “Doordat steeds meer klanten de exploitatie van hun systemen volledig bij Witron onderbrengen, is service inmiddels goed voor 25% van de totale omzet", aldus Christian Dietl, algemeen directeur van dochteronderneming WIOSS (Witron On Site Services).
 

Stijgend belang van online handel

Vandaag behaalt Witron ongeveer 80% van zijn omzet bij bestaande klanten. “Uiteraard analyseren wij continu de markt van distributiecentra om nieuwe behoeften te detecteren. Bij de ontwikkeling van de nieuwe systeemoplossingen als antwoord op nieuwe evoluties, hebben we ons met name gebaseerd op onze ervaringen op het vlak van (detail)handel en onderdelendistributie. Daarmee willen we ons nog meer focussen op de omzetgroei in de online handel en op nieuwe uitdagingen voor bijbehorende processen in zowel food als non-food distributiecentra.”
 
"De stijgende trend op het vlak van e-commerce valt in geen enkele bedrijfstak te ontkennen", aldus Walter Winkler, oprichter van Witron. "Volgens ons kan de winstgevendheid van ondernemingen die actief zijn op het vlak van e-commerce sterk verbeteren met flexibele, automatische systemen."
 

OFS voor e-commerce in non-food

Een belangrijke nieuwkomer op dat vlak is het OFS (Order Fulfillment System), een pickingsysteem voor e-commerce in de non-foodbranche. Het OFS combineert op een gesofisticeerde manier het OPS (Order Picking System), een bestaande automatiseringsmodule van Witron voor het efficiënt verwerken van veel verschillende artikelen, en het CPS (Car Picking System), een systeem om artikelen met een groot volume te verwerken. Doordat het OFS flexibel en modulair is opgebouwd, is het systeem ook geschikt voor jonge e-commerceondernemingen tijdens alle ontwikkelingsfasen.  
 
"Via de systeemgestuurde orderverzameling, het efficiënt samenvoegen van orders uit alle logistieke gebieden, de geïntegreerde verpakkingslijnen en de IT-functies voor het samenvoegen van orders, krijgt de klant één doos, die meteen klaar is voor verzending", aldus Walter Winkler, eigenaar van Witron. "Voor e-commerce is het ook belangrijk dat retourzendingen efficiënt kunnen worden afgehandeld. Die taak kan worden uitgevoerd door onze DPS-oplossing (Dynamic Picking System).”
 

FMC voor multi-channel strategie in food

Daarnaast introduceert Witron Food Multi Channel (FMC), een innovatief concept dat de verschillende online distributiekanalen ondersteunt in de levensmiddelendetailhandel. Grote en kleine winkels, click & collect (online bestellen, afhalen in de winkel), drive-in, afhaalpunt, ddarkstore of thuisbezorging: een uiterst dynamisch multi-channel distributiecentrum is altijd de basis voor een efficiënte toeleverketen en profiteert van de synergie tussen de verschillende kanalen.
 
Een van de onderdelen is het Drive Darkstore System (DDS). Dat is een geautomatiseerde oplossing voor uiterst dynamische distributiepunten, zoals de drive-in, darkstore (niet toegankelijk voor winkelend publiek) en het afhaalpunt, waar de klant goederen kan afhalen of van waaruit online besteld eten thuisbezorgd kan worden. Terwijl in Duitsland drive-ins en darkstores nog vrij onbekende bedrijfsmodellen zijn, zijn het in andere Europese landen en in Noord-Amerika al populaire concepten.
 

Box Order System (BOS) voor verse producten en dranken

Een andere nieuwkomer in de concepten voor verse levensmiddelen is het gepatenteerde Box Order System (BOS).  De nieuw ontwikkelde Box Picking Machine verzamelt bakken of stapels bakken op een winkelvriendelijke manier. Het voordeel: het systeem kan niet alleen losse kratten flexibel uit de schappen halen, maar ook allerlei andere dragers, bijvoorbeeld complete stapels bakken en gedeeltelijke of losse stapels. Deze oplossing is ook geschikt voor drankkratten. Tijdens het transport naar de volgende pickingpositie worden ze foutloos samengevoegd tot winkelvriendelijke eenheden. 

Met de versterkte organisatie en nieuwe producten is Witron ervan overtuigd klaar te zijn voor de toekomst. "We groeien op het vlak van omzet, in aantal medewerkers, in bedrijfstakken en in aantal landen. Momenteel zijn we al magazijnsystemen aan het implementeren op basis van de nieuwe oplossingen die we nu voorstellen. E-commerce en multi-channel logistiek scheppen uiteraard grote uitdagingen, maar we zijn klaar om die aan te gaan", luidt het bij Witron. 
 
X