Lees Ook

Ook kleintjes worden groter

Exact Online wil kmo-markt verder veroveren

Ook kleintjes worden groter
Terwijl het middensegment voornamelijk een vervangingsmarkt is waar relatief weinig groei te halen valt, boomt het aantal ERP-implementaties in het onderste segment van de markt. Dat is alvast de ervaring van softwarehuis Exact dat met Exact Online Productie mikt op productiebedrijven tot honderd medewerkers. We vroegen aan Pieter Hamans, Principal Product Marketing - Manufacturing van de businessunit Cloud Solutions bij Exact welke trends hij in deze markt waarneemt en hoe Exact Online er de noden tracht af te dekken.
"Met Exact Online Productie, een ERP-oplossing in de cloud voor kleine productiebedrijven, kunnen kmo's met een beperkt budget een grote sprong voorwaarts maken in automatisering en standaardisering", meent Hamans. Vooral bedrijven in de metaal-, hout- en kunststoffensector, die hoofdzakelijk onderdelen en/of modules fabriceren volgens de specificaties van OEM's (Original Equipment Manufacturers), vinden steeds vaker de weg naar de cloudoplossing van Exact. "We tekenen in dit segment jaar na jaar een groei op van tussen de 30 en 50%. Door gebruik te maken van een laagdrempelige en gebruikersvriendelijke oplossing krijgen productiebedrijven snel toegang tot standaard ERP-functionaliteit die toelaat processen te standaardiseren en zich voor te bereiden op verdere groei."

Terwijl grotere bedrijven nog veel meer terughoudendheid vertonen ten opzichte van ERP-functionaliteit in de cloud, is dat bij kleine bedrijven opvallend minder het geval. "Op het vlak van technologie zijn veel kleine bedrijven hun grotere tegenhangers voorbij aan het steken. Ze zijn vaak al heel erg vertrouwd met aan- en verkopen via het internet, en staan veel opener tegenover cloudoplossingen. Ze zijn altijd al verplicht geweest om heel flexibel te werken, en trekken die lijn door in hun technologiekeuze. Alleen is het soms wat lastiger om hen te laten afstappen van hun vertrouwde werkwijze – die vaak door de jaren heen organisch tot stand is gekomen – om plaats te maken voor standaard processen en werkwijzen. Nochtans een noodzakelijke stap om te kunnen groeien, in te pikken op nieuwe trends en efficiënter samen te werken met partners binnen de keten."

Flexibel en mobiel

De evoluties in de IT-wereld worden momenteel heel sterk bepaald door vier grote trends: mobile, social, cloud en big data. Verschillende studies bevestigen dat bedrijven de komende jaren vooral willen investeren in analytics en mobility. Hoewel het eerste minder relevant is voor kleine productiebedrijven is het tweede dat des te meer.
P. Hamans: "Veel kleine bedrijven zetten nu de stap naar meer efficiëntie en professionalisme via standaardprocessen en automatisering, maar zijn nog niet klaar om op strategisch niveau data te gaan onderzoeken. De mogelijkheid om via een tablet of smartphone toegang te krijgen tot applicaties vinden ze dan weer des te aantrekkelijker. Exact heeft ook al enige tijd een App Center waar we via partners allerhande apps aanbieden. Bijvoorbeeld voor tijdsregistratie, planning, ...Dat aanbod wordt steeds uitgebreider."

Verder wordt achter de schermen volop gewerkt aan een shopfloor control system (ook wel gekend als een Manufacturing Execution System). "Via deze nieuwe cloudoplossing zullen via tablets of aanraakschermen onder meer de werkorders opgevraagd en het materiaalverbruik geregistreerd kunnen worden. Vanaf volgend jaar kunnen onze klanten daar gebruik van maken. Dergelijke systemen zijn op zich niet nieuw, maar ik ken er geen andere die volledig in de cloud draaien", aldus Hamans nog.

Focus op groei

De komende jaren staan bij Exact vooral groei en geografische expansie op de agenda. Het recente overnamebod van de Britse investeringsmaatschappij Apax moet die groei helpen te versnellen. "We willen investeren in nieuwe producten en nieuwe markten aanboren. En daar gaat Apax ons bij helpen. We zijn vandaag in een vijftal landen actief en willen dat aantal snel zien uitbreiden. Er verandert veel in het IT-landschap en daar willen we op inspelen. In het bijzonder de opmars van mobility is nog lang niet ten einde. Integendeel, de grote revolutie op dat terrein moet nog komen", meent Hamans.

"Ook het Internet of Things zal veel verandering teweegbrengen", gaat hij verder. "Er wordt dan in de eerste plaats altijd gedacht aan data verzamelen uit machines, maar het gaat net zo goed over informatie uit de supply chain veel sneller ­– met bovendien continue updates – te ontvangen: verkoopinformatie van klanten, voorraadinformatie van leveranciers, informatie over de status van transportorders, enz. Internetgiganten als Amazon.com bezorgen je vandaag al een link met realtime informatie over het traject dat je bestelling aflegt. Het is maar een kwestie van tijd vooraleer kleine bedrijven die technologie ook oppikken."
X