Lees Ook

Qlik rolt duale strategie uit

Qlik Sense moet BI voor iedereen toegankelijk maken

Qlik rolt duale strategie uit
Sinds de herfst benadert Qlik de markt niet langer met één product, namelijk QlikView, maar ook met Qlik Sense. Deze koerswijziging moet Qlik een bredere afzetmarkt bieden voor zijn Business Intelligence (BI) producten en het bedrijf een belangrijke speler maken achter de coulissen van de Internet of Things era.
 
Qlik omschrijft zijn nieuwe telg als de eerste selfservice datavisualisatieoplossing. Een mond vol. Eenvoudig gesteld komt het hier op neer: Qlik Sense maakt rapporteringen mogelijk voor elke medewerker binnen de organisatie. Of zoals Jan Van Laeken, Sales Manager Belux bij Qlik, het omschrijft tijdens een klantenevent: “Iedereen die overweg kan met Excel, kan ook werken met Qlik Sense.”
 
Midden de jaren negentig had een onderneming een handvol analisten nodig om degelijke rapporten te kunnen trekken. Met de introductie van de self guided analysetool QlikView in 1993 gaf Qlik heel wat traditionele BI-spelers het nakijken. Voor het eerst konden zakelijke gebruikers met een minimum aan analysevaardigheden zelf rapporten samenstellen en publiceren in de organisatie. Met Qlik Sense gaat Qlik nog verder en komt de softwareleverancier dicht bij het realiseren van zijn ultieme doel: BI voor iedereen. Qlik Sense is namelijk ontwikkeld vanuit de strategie dat bijna elke gebruiker in staat moet zijn om via drag &drop gegevens uit verschillende databronnen samen te brengen en dashboards te bouwen.
 

Richting twee productlijnen, één backend

Qlik Sense werd in de zomer eerst gelanceerd als een gratis desktopversie, Qlik Sense Desktop. Op die manier wekte Qlik de interesse om vervolgens in september de volwaardige Qlik Sense-applicatie te lanceren, met voor de enterprise omgeving enkele belangrijke extra functionaliteiten inzake veiligheid, beheer en het uitwisselen van documenten. In de pijplijn zit ook Qlik Sense in de Qlik Cloud.
 
Qlik Sense werd gebouwd in de Qix Associative Data Indexing engine, de tweede generatie van Qliks gepatenteerde datamodel. Associative Data Indexing moet gebruikers in staat stellen om op een intuïtieve manier datarelaties te ontdekken op basis van verschillende databronnen. De Associative Data Indexing engine is een concrete uitvoering van de Natural Analytics-visie die Qlik al jaren aanhoudt. De essentie van Natural Analytics draait om het aanbieden van een gebruikerservaring die zo nauw mogelijk aansluit bij wat voor de mens als natuurlijk aanvoelt. Natural Analytics bouwt verder op het natuurlijke vermogen van mensen om complexe informatie te verwerken en op hoe mensen spontaan informatie filteren, verbanden leggen en tot nieuwe inzichten komen. “Voor Qlik Sense ontwikkelde ons R&D-team een performanter associatief datamodel. Onze roadmap voorziet dat QlikView op termijn hetzelfde backendplatform zal gebruiken. Vandaag is dat nog niet het geval”, zegt Jan Van Laeken.
 
Doordat de Qlik-producten op een ander backendplatform draaien, hebben organisaties die vandaag beide applicaties willen gebruiken een aparte serveromgeving nodig. Qlik onderstreept wel zijn intentie om hier op termijn komaf mee te maken. Wat niet wil zeggen dat het Qlik-management beide producten wil laten samensmelten. “Er is een duidelijk verschil in positionering tussen beide producten, waarbij QlikView en Qlik Sense zich naar een ander type gebruiker richten. QlikView kan bijvoorbeeld gebruikt worden door de sales manager met een gelimiteerde kennis van scripting en Qlik Sense kan gebruikt worden door alle verkoopsmedewerkers”, aldus Jan Van Laeken. Qlik stelde de meer dan 33.000 QlikView-gebruikers onder meer gerust met nieuwe releases voor QlikView 11 en met de aankondiging van de release van QlikView 12 in de tweede helft van 2015. De softwareleverancier zal QlikView 11 ook nog minstens drie jaar blijven ondersteunen.
 

Intelligente Powerpoint

Qlik Sense onderscheidt zich van QlikView door een grotere gebruikersvriendelijkheid. “De huidige BI-tools worden vooral gebruikt door een beperkte groep mensen. Maar wat heeft het voor zin om 80% meer functionaliteit te geven aan die beperkte groep, terwijl het overgrote deel van de medewerkers in organisaties vandaag geen middelen heeft om zelf analyses te doen en beslissingen te nemen?”, stelt Jan Van Laeken.
 
Het paradepaardje van die gebruikersvriendelijkheid is de Data Storytelling-functionaliteit die in Qlik Sense is ingebouwd. “Dat is nog het best te vergelijken met een superintelligente Powerpoint. Een gebruiker kan een presentatie maken op basis van de gegevens van Qlik Sense en daar tekst aan toevoegen. Het grote verschil met Powerpoint is dat de gebruiker tijdens zijn presentatie in realtime naar de onderliggende Qlik Sense data kan doorklikken”, legt Jan Van Laeken uit.
 
Qlik Sense zal een kortere releasecyclus hebben dan QlikView en om de paar maanden met updates komen. Qlik Sense heeft bovendien een responsive design, ontwikkeld in HTML5. Daardoor draait de applicatie naadloos op mobiele toestellen en past de hoeveelheid informatie zich aan aan de grootte van het scherm.
 

Go-to-marketmodel

Qlik Sense wil niet enkel imponeren met een eenvoudige user interface, ook het prijszettingsmodel is vereenvoudigd.
Jan Van Laeken: “Het licentiemodel van Qlik Sense is gebaseerd op twee types tokens: een token voor medewerkers die veelvuldig gebruikmaken van de applicatie en een token voor occasionele gebruikers. Bij QlikView moeten we voor de prijsbepaling met nog heel wat andere parameters rekening houden, zoals de servercapaciteit, concurrent en named users en publishers. Met de eenvoudige prijszetting weet de klant goed waaraan hij begint. Een ander voordeel is de grotere flexibiliteit. Steeds meer klanten werken in de cloud en nemen servercapaciteit af naar behoefte. Als een organisatie net voor het afsluiten van de jaarrekening vijf keer de normale performantie nodig heeft, dan moeten Qlik-klanten in het oude model licenties betalen voor vijf servers. In het nieuwe prijsmodel hoeft dat niet meer.”
 
Qlik doet het financieel goed. Voor het fiscaal jaar 2014 verwacht de organisatie boven de 500 miljoen dollar uit te komen. Europa is nog steeds de grootste regio, maar Azië-Pacific en Noord-Amerika zijn de snelste groeiers. In het derde kwartaal van 2014 kwam 48% van de omzet uit Europa en groeide de Europese omzet met 21% ten opzichte van hetzelfde kwartaal het jaar voordien. Voor Qlik Sense koestert Qlik minstens even grote groeiambities, zegt Jan Van Laeken: “De langetermijnvisie van Qlik is om een miljard mensen te bereiken en een miljard dollar omzet te boeken. Met de introductie van Qlik Sense verlagen we de instapdrempel en openen we deuren voor véél meer gebruikers.”

Consumentenmarkt

Qlik kon onlangs al de eerste grote klanten aankondigen die Qlik Sense zullen uitrollen in combinatie met hun huidige QlikView-platform, namelijk het farmaceutische bedrijf AmerisourceBergen en het internationaal vastgoedbedrijf Colliers International. Dat laatste bedrijf rolt Qlik Sense in eerste instantie in Europa uit.
 
Door de lancering van Qlik Sense wordt de markt in één klap veel groter, aangezien Qlik ook mikt op toepassingen in de consumentenmarkt. “Onze oplossing wordt steeds vaker gebruikt als onderdeel van softwareapplicaties van andere bedrijven. Wij betreden dus niet rechtstreeks de consumentenmarkt, maar via onze klanten. In het Verenigd Koninkrijk hebben we al referenties in de nutssector, waar onze software gebruikt wordt voor monitoring, bijvoorbeeld van het individuele energieverbruik. Cisco, toch wel bij uitstek een organisatie die zich op de Internet of Things-markt werpt, voorspelt dat er tegen 2025 zo’n 50 miljard toestellen op het internet aangesloten zijn. Die toestellen genereren allemaal gegevens. Al die data moet ook geanalyseerd worden en dat is echt in de scope van Qlik Sense. Het marktpotentieel is dus enorm.”
 
 Onderwerp: BI (Business Intelligence) 
Lees Ook
X