Lees Ook

Logistieke vastgoedmarkt in Vlaanderen staat in teken van kwaliteit en stabiliteit

Logistieke vastgoedmarkt in Vlaanderen staat in teken van kwaliteit en stabiliteit
Het logistiek en semi-industrieel vastgoed in Vlaanderen vertegenwoordigde 74% van de markt in België in de laatste vijf jaar, tegenover 20% voor Wallonië en 6% voor Brussel. Dat blijkt uit recente cijfers van de Belgische vastgoedspecialist Jones LangLaSalle. Troeven van Vlaanderen blijven de ligging in het centrum van West-Europa, met zeehavens een goed uitgebouwd autosnelwegennetwerk en gespecialiseerde marktspelers. De logistieke markt in Vlaanderen vertegenwoordigt 40% van de opname van de laatste 5 jaar, tegen 60% voor semi-industrieel vastgoed. Het vijfjarig gemiddelde voor de periode 2010-2014 in Vlaanderen was 1.120.000m². In 2014 werd 1.136.000m² opgenomen, iets boven het gemiddelde, en in het eerste trimester van 2015 al 230.000m².
Als we focussen op logistiek vastgoed, dan kunnen we de laatste jaren niet echt spreken van megasites maar wel van nationale en regionale kwaliteitsvolle distributiepanden. “In de laatste vijf jaar werd jaarlijks gemiddeld 447.000m² opname gerealiseerd, vooral op de as Antwerpen-Brussel, die 60% van het volume vertegenwoordigt, maar ook op de as E313 van Antwerpen naar Limburg, waar 25% van de opname is gesitueerd. Andere belangrijke logistieke assen zijn Antwerpen-Gent (E17) met 7% van het volume, en daarnaast gedecentraliseerde logistieke zones in Oost- en West-Vlaanderen (9%). Een goede bereikbaarheid via het autosnelwegennetwerk blijkt doorslaggevend alsook de kwaliteit van het gebouw, aangepast aan de noden van de logistieke activiteit”, weet Walter Goossens, national director & head of Industrial Leasing bij Jones Lang LaSalle.

In 2014 werd een transactievolume van 424.000m² geregistreerd, 5% onder het vijfjarig gemiddelde. Een grote recente transactie is de  36.500m² verhuurd in een project op maat voor DHL op Brucargo, een ontwikkeling van MG Real Estate en verkocht als investering aan Montea. Daarnaast ontwikkelt ODTH een project van 35.000m² in Willebroek langs het zeekanaal Brussel-Schelde. Ontwikkelingen blijven ook nu nog steeds bijna uitsluitend op maat van de gebruikers.
Momenteel zijn er 183.500m² logistieke ruimten in aanbouw, waarvan 97% niet-speculatief. Ook hier ligt 60% van het volume dat in ontwikkeling is op de as Antwerpen-Brussel. De grootste ontwikkelingen die dit jaar zullen worden opgeleverd, zijn de uitbreiding van het distributiecentrum van Nike in Ham (40.000m²), de 35.000m² in ontwikkeling door ODTH in Willebroek en het project van 27.000m² voor Damco in The Bridge Logistics in Willebroek.

De hoogste huurprijzen voor logistiek in Vlaanderen zijn die in Vlaams-Brabant. Daar staat de prime rent op 55 euro/m²/jaar met opwaartse druk naar 60 euro/m²/jaar voor nieuwe gebouwen op topliggingen. Voor de as Antwerpen-Brussel is de prijsvork van de prime rent 45 à 48 euro/m²/jaar. Op de as Antwerpen-Gent bedraagt de prime rent 42 à 47 euro/m²/jaar en voor de andere assen maximum 45 euro/m²/jaar.  


 
 
 
 Onderwerp: Logistics Real Estate 
Lees Ook
X