Lees Ook

Flexibiliteit voor smalle gangen

De zoektocht naar een efficiënte smallegangenheftruck

Flexibiliteit voor smalle gangen
De logistieke wereld is continu opzoek naar efficiëntieverbeteringen in zijn opslagproces om  te kunnen voldoen aan de immer competitieve marktvraag. Er bestaan verschillende concepten waaronder reachtrucks, VNA-heftrucks, AGV’s en Aisle-masters. Wij bekijken welke voordelen die laatste categorie voor u te bieden heeft.
De Aisle-Master, die zijn oorsprong kent in de UK, baant ondertussen zijn weg over het Europese vasteland. Meer en meer zien we deze smallegangheftruck opkomen in projecten waar plaatsbesparing en efficiëntie voorop staan. De Aisle-Master werkt in gangen vanaf 1600mm en zorgt zo voor  een hogere opslagdensiteit.
 
De Aisle-Master smallegangenheftruck combineert de voordelen van een klassieke heftruck, een reachtruck en een smallegangentruck. Fysiek heeft de Aisle-Master veel weg van een heftruck: de bestuurder zit met het gezicht voorwaarts en het toestel heeft de wendbaarheid en snelheid van een heftruck. Maar eens in een smalle gang, ontpopt hij zich tot een compacte smallegangtruck. “Een belangrijk voordeel van de Aisle-Master is dat hij, net als een heftruck, zowel binnen als buiten kan rijden. Dat maakt hem ook geschikt voor het laden en lossen van vrachtwagens. Bij een reachtruck daarentegen is buitengebruik doorgaans geen evidentie”, aldus Maarten Marien, account manager bij Mabo-Lifting, invoerder van de Aisle-Master. Een troef van de Aisle-Master tegenover de traditionele smallegangentruck is dat hij veel vlotter en sneller van gang kan wisselen.
 
Dat alles maakt de Aisle-Master inzetbaar in heel veel toepassingsgebieden waar compacte opslag en de behoefte aan flexibiliteit voorop staan. De Aisle-Master werkt op basis van voorwielaandrijving, waardoor de truck getrokken wordt en torsie vermeden wordt. Naast de elektrische uitvoering is er ook een LPG-variant verkrijgbaar. Ook een truck met dubbeldiepe opslag behoort tot de mogelijkheden.
 
Doordat hij in smallere gangen kan werken, kunnen er heel wat meer pallets op een gegeven oppervlakte worden opgeslagen: tot 50% tegenover gewone heftrucks (die 3,5 à 4m breedte nodig hebben) en tot 30% meer tegenover reachtrucks (die een breedte van 2,7 à 2,9m vragen). “Welke meerwaarde de Aisle-Master precies biedt in een bepaalde magazijnsituatie, kunnen we perfect simuleren aan de hand van onze software. Zo kan de klant onmiddellijk zien welke besparing hij realiseert”, Voegt Maarten Marien hieraan toe.

Meesters aan het werk

In de magazijnomgevingen waar we deze smallegangenheftruck tegenkomen, valt vooral de grote hoogte van de rekken op: door de stabiliteit van de Aisle-Master kan er zelfs voor hefhoogtes van boven 7 meter restcapaciteit tot 1500kg worden aangeboden. De maximale hefhoogte die wordt geboden, gaat tot 15 meter. “Voor hoogtes vanaf 8 meter stellen we aan de klant een in de mast of in het vorkenframe geïntegreerde camera voor. Toch merken we dat die zelfs op grote hoogtes niet altijd wordt gebruikt, omdat de bestuurder bij het heffen steeds een zeer goed zijdelings zicht op de mast behoudt”, vertelt Maarten Mariën.
 
Bij Castlecool, een in diepvries gespecialiseerde dienstverlener, die werkt voor belangrijke voedingsproducenten zoals Heinz en Cargill, zien we zelfs de Aisle Master werken in een diepvriestoepassing. Inspelend op de specifieke behoeften van deze klanten werd een Aisle-Master met verwarmde cabine ontwikkeld. “Magazijnruimte is kostbaar, en dat geldt in diepvriesomgevingen in het bijzonder. Daarom leek het ons interessant om een Aisle-Master te ontwerpen waarmee medewerkers ook in barre temperaturen op een comfortabele manier goederen kunnen behandelen. Deze truck beschikt uiteraard over alle vereisten voor een diepvriesomgeving, zoals vensters uit polycarbonaat, ruitenverwarming en rubberen banden”, aldus Maarten Mariën. “We zijn zeer tevreden over onze Aisle-Master, in het bijzonder over zijn wendbaarheid in onze smalle gangen”, zegt Paul Shortt, managing director bij Castlecool.

Truck met potentieel

Wat betreft de Aisle-Master zijn de verwachtingen hooggespannen. “Deze heftruck past perfect in onze core business die zich vandaag toespitst op’space saving & efficiency improving solutions’, aldus Maarten Mariën.
 
De Aisle-Master is intussen al 4 jaar beschikbaar op de Belgische markt en Mabo-Lifting kan spreken van een exponentiële groei in de verkoop, dankzij het concept dat meer en meer gesmaakt wordt en de bijbestellingen van bestaande Aisle Master klanten. Als we kijken naar de UK , de eerste focusmarkt om het concept te lanceren, zien we tegenwoordig een jaarlijkse verkoop van meer dan 1.000 stuks. Als we kijken naar productie-aantallen halen we vandaag meer dan 2.000 stuks per jaar. De wereldwijde groei van het product maakt dat zelfs een volledige nieuwe productiefaciliteit in het Ierse Monoghan gebouwd wordt. Al een groot aantal logistiek spelers zoals CEVA Logistics, DHL en Eddie Stobart hebben reeds geïnvesteerd in het concept. 
 
“Ik zou willen besluiten dat met de groei die we momenteel in België kennen en met genoemde troeven in handen,  wij ons aan een gelijkaardige continue groei mogen verwachten,  net zoals in de buurlanden. Uiteindelijk heeft ook de crisis veel bijgedragen tot onze groei. Bedrijven gaan in crisistijd op zoek naar meer rendabele oplossingen om zo competitief te blijven in hun markt. De klanten van het eerste uur, waaronder Brabopak, specialist in voedselverpakkingen en de Bouwpunt-groepering, hebben hun investering in de Aisle-Master reeds zien renderen en hun keuze bevestigd met de aankoop van bijkomende Aisle-Masters”, besluit Maarten Mariën.
 Onderwerp: Warehousing - Handling Equipment   Bedrijven: Mabo-Lifting 
Lees Ook
X