Lees Ook

Succesvolle supply chain leiders begrijpen de CEO

Succesvolle supply chain leiders begrijpen de CEO
Vandaag is de taak van de chief supply chain officer (CSCO) tweeledig: enerzijds moet hij de CEO ondersteunen in zijn streven naar groei, anderzijds moet hij gaan voor operational excellence. Dat concludeert Gartner in zijn ‘2015 CEO and Senior Executive Survey’. Daarbij werden de belangrijkste uitdagingen van leiders over zes wereldwijde regio’s en uiteenlopende industrieën onder de loep genomen.
“Hoewel groei nog steeds aan de top van de strategische businessprioriteiten van CEO’s staat, merkten we tijdens deze survey duidelijk dat die prioriteit getemperd werd door de focus op domeinen die een directe impact hebben op het groeivermogen van bedrijven, met name operationele verbeteringen en workforce”, aldus Dana Stiffler, research vice-president bij Gartner. “De aandacht voor die aspecten is respectievelijk verdrievoudigd en verdubbeld. Soms kan het doormaken van een periode van intense groei of een periode waar operationele obstakels de groei hinderen, voor CEO’s de katalysator zijn om met de supply chain en operationele top samen te zitten met het oog op veranderingen. Dat lijkt tegenwoordig voor veel CEO’s het geval te zijn.”

“Aangezien groei de belangrijkste prioriteit voor CEO’s blijft, is het de taak van de CSCO om binnen die context de operationele risico’s goed in de gaten te blijven houden. Operationele efficiëntie en een goed zicht op de kosten in combinatie met aandacht voor ondersteuning in de groei is dan ook de richting die CSCO’s moeten uitgaan. De rol van de CSCO als actieve speler in het verhaal van winstgevende groei is groter dan ooit”, voegt Michael Dominy, research vice president bij Gartner eraan toe.

Succesvolle supply chain leiders moeten dan ook de prioriteiten van CEO’s begrijpen en die vertalen binnen de bredere supply chain organisatie. Toonaangevende supply chain organisaties – zoals de Gartner Supply Chain Top 25 – stellen dan ook alles in het werk om verschillen in de perceptie van de prioriteiten tussen CEO’s en CSCO’s te identificeren en te elimineren. De tweeledige focus op groei en operationele verbeteringen zal zich uiten in investeringen waarmee je goede afwegingen kunt maken, zoals  sales & operations planning, cost to serve en segmentatie.

De snelle shift naar digitale businessmodellen betekent tevens dat de CSCO op de hoogte van de beschikbare technologieën moet blijven. Op het vlak van technologische investeringen blijft de CEO zwaar op de front office inzetten maar tegelijk wordt werk gemaakt van operationele punten zoals supply chain optimalisering en productiekosten. De visie van de CEO is vooral een afweging tussen groei en kosten, terwijl de CSCO vooral een focus op de marge moet leggen bij zijn beslissingen. “CSCO’s binnen industrieën die sterk afhankelijk zijn van een performant supply chain management moeten de wisselwerking tussen verschillende technologische initiatieven zeer goed kunnen inschatten”, zegt Dana Stiffler. “Zo zullen veranderingen op het vlak van customer experience management – de investering met de hoogste prioriteit – door supply chain en operations met de nodige acties beantwoord moeten worden om echt voordelen te genereren.”

Tot slot gelooft Gartner dat de stijgende aandacht van de CEO voor workforce de CSCO moet stimuleren in zijn jacht naar talent en de bijbehorende supply chain investeringen. Volgens de organisatie kunnen CSCO’s de prioriteiten van de CEO’s op dat vlak nog beter ondersteunen.

 
X