Lees Ook

Demand Sensing kan tot substantiële prestatieverhoging leiden

Demand Sensing kan tot substantiële prestatieverhoging leiden
De traditionele demand planning systemen hebben hun grenzen bereikt, waarbij de forecasting meetwaarden de afgelopen vijf jaar in feite ongewijzigd zijn gebleven. Dat blijkt althans uit Terra Technology’s zesde jaarlijkse Forecasting Benchmarkstudie. Volgens Terra Technology bevestigen de resultaten dat bedrijven die aan demand sensing doen een substantiële prestatieverhoging realiseren, waarbij ze consistent de algehele Forecast Value Added (FVA) verdubbelen en fouten met 37% verminderen. Het onderzoek is meteen ook het meest uitgebreide rapport over demand planning prestaties en  is gebaseerd op een totale jaaromzet van USD 250 miljard van 14 multinationale fabrikanten van consumentenproducten, 9 miljard cases en meer dan 1 miljard in magazijnen opgeslagen artikelcombinaties.
 
Uit het onderzoek blijkt dat innovatie de complexiteit verhoogt, niet de omzet. Het aantal actieve artikelen steeg sinds 2010 met 32%, vergeleken met een stijging van slechts 4% van de omzet. De gemiddelde omzet per artikel daalde met 22%, waardoor voorspellingen moeilijker worden en het duurder wordt om aan klanten te leveren. Zorgwekkender is de snelle stijging van nieuwe producten, waarbij het aantal voor verkoop aangeboden artikelen de afgelopen 5 jaar bijna is verdrievoudigd; 82% daarvan is sindsdien niet meer beschikbaar.

De meeste van deze innovaties betekenen dat de hoeveelheid producten nog groter wordt, waarbij slechts één op de duizend nieuwe artikelen een topseller wordt. Daardoor blijft de 'long tail' groeien en neemt die nu 81% van alle artikelen voor zijn rekening. Ook blijven producten die in de tail starten, in de tail en geen van deze ontsnapt om een topseller te worden. Die bevindingen leiden tot de vraag: “Wat zijn de echte kosten van innovatie?”

Nieuwe producten en artikelen in de tail, die beide een bijzondere uitdaging zijn voor conventionele planningsmethoden, hadden een 4 keer hogere FVA met Demand Sensing. Dit helpt het rendement op innovaties te verbeteren en ondersteunt de omzet van 'winnaars' zonder cash vast te leggen in niet-productieve voorraden van artikelen die niet aan de verwachtingen voldoen.
 
“Nauwkeurigheid is van belang. Vraagvoorspellingen zijn de basis van bijna elke belangrijke zakelijke beslissing en voorspellingen beïnvloeden belangrijke financiële parameters, die weer gevolgen hebben voor de aandeelhouderswaarde”, aldus Robert F. Byrne, CEO van Terra Technology. “Het nastreven van forecasting excellentie is geen academische oefening meer, maar is uitgegroeid tot een strategie. De statistische gegevens in dit rapport moeten bedrijven helpen op data gebaseerde beslissingen te nemen om hun resultaten te verbeteren en inzicht te krijgen in wat de leiders in deze bedrijfstak doen om ver vooruit te kunnen blijven.”
 
 
 
 Onderwerp: Planning 
Lees Ook
X