Lees Ook

Europese bedrijven niet klaar voor de digitale interne markt

Europese bedrijven niet klaar voor de digitale interne markt
De introductie van de ‘Digital Single Market’ lijkt de meest baanbrekende regeling van dit decennium te worden. Toch lijkt het erop dat miljoenen bedrijven daar niet van zullen profiteren. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Ricoh. Maar liefst 92% van de Europese bedrijven geeft toe er niet klaar voor te zijn. Daarmee laten ze een geschatte bijdrage van 415 miljard euro aan de Europese economie aan zich voorbijgaan. Slechts de helft van de bedrijven (51%) weet überhaupt dat de door de EU voorgedragen digitale interne markt eind 2016 van kracht wordt. Het idee achter de regelgeving is de standaardisering van Europa's online markt, zodat dezelfde content, producten en diensten in heel Europa tegen dezelfde prijzen beschikbaar zijn. Uit het onderzoek, gehouden onder 1360 ondernemers in EU-landen, blijken bedrijven in Scandinavië (28%), België/Luxemburg (29%) en Portugal (30%) het minst op de hoogte. De landen die het best scoren zijn Italië (70%), Frankrijk (70%), Spanje (65%) en Duitsland (61%).

De voorbereiding op de digitale interne markt is vooral verontrustend omdat slechts 7% van de kmo's in de EU handel drijft buiten de eigen landsgrenzen. Dat cijfer moet omhoog om groei in de Europese economie te realiseren. De meeste Europese bedrijven (65%) geven wel aan dat ze van plan zijn de komende 5 jaar uit te breiden naar andere Europese landen. Maar die plannen kunnen enkel realiteit worden als ze de digitale interne markt omarmen. Ondanks het niet vertrouwd zijn met de nieuwe regelgeving denken veel respondenten wel dat de ‘Digital Single Market’ voordelen oplevert: meer EU-klanten (56%), betere kansen om nieuwe markten te betreden (52%) en een grotere interne efficiëntie (44%). Daartegenover gelooft 24% van de onderzochte bedrijven niet dat de digitale interne markt voordelen oplevert. Wellicht zijn bepaalde bedrijven minder enthousiast omdat ze zich zorgen maken over de digitale capaciteiten van hun eigen land. Slechts 9% van de Europese ondernemers zegt dat hun eigen land 'erg sterk' is op het gebied van digitale technologie, vaardigheden en infrastructuur.
 
 Onderwerp: Business Software 
Lees Ook
X