Lees Ook

IBM in een nieuwe wereld

IBM sluit partnerships om klanten klaar te stomen voor 'disruption'

IBM in een nieuwe wereld
De wereld verandert snel en fundamenteel. Bedrijven moeten zich de vraag stellen of ze echt weten wie hun concurrenten vandaag zijn en wie morgen nieuwe concurrenten kunnen worden. Ook IBM heeft zijn huiswerk gemaakt en heeft de voorbije jaren zijn strategie op scherp gesteld om ook in de toekomst relevant te blijven voor zijn klanten. De kern van die strategie wordt gevormd door data, de cloud en 'engagement'. Niet alleen intern werd geïnvesteerd in nieuwe producten en diensten, ook extern, via verschillende partnerships, wil IBM laten zien waar het vandaag voor staat. Tijdens IBM Connect 2015 in Gent vertelde Laurent Boes, Disruptive Technologies Strategist IBM, er meer over.
De wereld verandert snel en fundamenteel. Bedrijven moeten zich de vraag stellen of ze echt weten wie hun concurrenten vandaag zijn en wie morgen nieuwe concurrenten kunnen worden. Ook IBM heeft zijn huiswerk gemaakt en heeft de voorbije jaren zijn strategie op scherp gesteld om ook in de toekomst relevant te blijven voor zijn klanten. De kern van die strategie wordt gevormd door data, de cloud en 'engagement'. Niet alleen intern werd geïnvesteerd in nieuwe producten en diensten, ook extern, via verschillende partnerships, wil IBM laten zien waar het vandaag voor staat. Tijdens IBM Connect 2015 in Gent vertelde Laurent Boes, Disruptive Technologies Strategist IBM, er meer over.

Zinvol werken met sociale en andere data

Verder bouwend op zijn strategie heeft IBM het afgelopen jaar verschillende partnerships gesloten met onder meer Twitter, Facebook, The Weather Company, SAP en Apple. De samenwerking met Twitter verenigt Twitter-data met de cloudgebaseerde analyseoplossingen van IBM, alsook met de customer engagement platformen en consultancydiensten van die laatste. "Concreet wil dat zeggen dat we met behulp van API's (Application Programming Interface) die we samen met Twitter ontwikkelen Twitter-data integreren in onze huidige en toekomstige oplossingen van onder meer Cognos, SPSS en Watson Analytics", legt Boes uit. Daarnaast zullen Twitter-data ook geïntegreerd worden met de IBM ExperienceOne customer engagement solutions, zodat medewerkers van sales, marketing en customer service klantensentiment en -gedrag beter in kaart kunnen brengen en daar beter op kunnen inspelen. Tot slot werd ook sterk in consultancyexpertise geïnvesteerd zodat IBM zijn klanten kan helpen bij het bepalen van de beste manier om sociale data op een zinvolle manier in te zetten.

Een gelijkaardig partnership werd opgezet met WSI, de b2b-divisie van The Weather Company. WSI zal zijn dienstenplatform met weersinformatie in de IBM Cloud brengen en de data zelf zal geïntegreerd worden met de analytics- en clouddiensten van IBM. "Het weer is een van de belangrijkste externe factoren die een brede waaier aan sectoren sterk beïnvloedt. Input over dreigende extreme weerstomstandigheden of zelfs inzicht in de normale weersomstandigheden kan voor veel bedrijven een groot verschil maken. Traditionele data verrijkt met data afkomstig van een groeiend aantal IoT-gerelateerde (Internet of Things) toestellen zullen de manier waarop beslissingen worden genomen voorgoed veranderen." Bedrijven zullen die weersgegevens ook in hun eigen applicaties kunnen integreren en desgewenst op IBM een beroep kunnen doen voor consultancy in dit domein.

Van marketing over HR tot sectorspecifieke apps

Terwijl de Twitter-data in een brede waaier aan IBM-oplossingen geïntegreerd kunnen worden, is de samenwerking met Facebook specifiek gericht op  verbeterde advertentiemogelijkheden op Facebook-profielen. De samenwerking moet merken in staat stellen om nog accurater te bepalen welke klantengroepen tot de 1,44 miljard Facebook-gebruikers behoren, waar hun interesses liggen en hoe ze zich gedragen over de verschillende kanalen heen. "Wat we in de eerste plaats willen, is dat advertenties op Facebook niet langer als storend ervaren worden. Steeds meer bedrijven zien in dat ze klanten kwalitatieve en gepersonaliseerde ervaringen moeten bieden om hun merkentrouw te verdienen. Dankzij die samenwerking kunnen retailers en producenten van consumentengoederen beter en sneller inzicht verwerven in wat klanten verwachten en zo betere klantervaringen creëren", klinkt het. Klanten van de IBM marketing-clouddiensten kunnen voortaan gebruikmaken van Facebooks geavanceerde advertentiecapaciteiten, zoals Custom Audiences, in combinatie met de analyticsoplossingen van IBM om die ambitie waar te maken.

Verder ging Laurent Boes nog iets dieper in op het partnership tussen IBM en SAP. SAP heeft IBM immers geselecteerd als strategische leverancier van cloudinfastructuurdiensten voor zijn businesskritische applicaties. Het SAP HANA Enterprise Cloud aanbod is sinds vorig jaar beschikbaar via de veilige en schaalbare IBM-cloud. In een co-partnerschapmodus zullen beide bedrijven oplossingen lanceren waarbij de SAP-cloudoplossingen volledig ontwikkeld worden op het IBM-cloudplatform. Een tweede luik van de samenwerking tussen beide bedrijven heeft betrekking op talentmanagement. IBM en SAP gaan hun HR-productaanbod integreren zodat klanten op basis van de complementariteit tussen de twee oplossingen een grote efficiëntieslag kunnen slaan op het vlak van talent acquisition, talent analytics & surveys en performance management. Concreet gaat het om de integratie van IBM's Kenexa software, de zogenaamde Talent Acquisition Suite, en SAP's SuccessFactors Employee Central oplossing.

Tot slot heeft IBM ook een partnership met Apple gesloten. Volgens dat akkoord zullen beide bedrijven hun sterktes combineren om nieuwe bedrijfsapps te ontwikkelen die sectorspecifieke problemen aanpakken en nieuwe kansen creëren. Het gaat om apps voor het bank- en verzekeringswezen, de gezondheidszorg, de reissector, de retail, de telecomsector en de transportsector. De eerste twintig applicaties zijn een feit en tegen eind dit jaar wil IBM de teller op honderd zien staan. De applicaties combineren de expertise van IBM in big data, analytics, consultancy en softwareontwikkeling met de gebruikersvriendelijkheid, geïntegreerde hardware en software en het ontwikkelplatform van Apple.

Watson goes business

Geen partnerhip maar voor IBM een minstens even onmisbaar luik in zijn innovatiestrategie is Watson. IBM Watson is voor IBM als het ware de 'verlichamelijking' van zijn expertise op het vlak van cognitieve technologie. De computer die op natuurlijke taal reageert en in natuurlijke taal antwoordt, zal in een groeiend aantal toepassingen ingezet worden. "Met Watson tonen we hoe computers evolueren naar een expertenrol die tot nu toe enkel door mensen kon worden vervuld. En dan spreken we niet over functionaliteit in een testfase maar over een commercialiseerbaar product met reële toepassingen die vandaag al in verschillende sectoren hun nut bewijzen", geeft Laurent Boels nog mee.

Een van de sectoren waarin IBM Watson een heel grote meerwaarde kan betekenen is de gezondheidszorg. Door persoonlijke, klinische, onderzoeks- en sociale data samen te brengen in een cloudgebaseerde data sharing hub, waar dan vervolgens krachtige cognitieve en analytische technologieën op losgelaten worden, kan zorgverlening naar een heel nieuw niveau opgetrokken worden. "Veel van die data is vandaag al beschikbaar maar doorgaans heel erg verspreid. Bovendien heeft de patiënt zelf vaak het minst eenvoudig toegang tot al die data. IBM Watson kan nieuwe wegen naar een betere gezondheidszorg creëren door data beter hun werk te laten doen", aldus Laurent Boels.
 Onderwerp: Business Software 
Lees Ook
X