Lees Ook

Infor zet in op cloudnetwerk

Infor onthult strategie voor 2016 tijdens Inforum Europe

Infor zet in op cloudnetwerk
Infor koos eind 2015 Parijs als locatie voor zijn jaarlijkse event Inforum Europe. De Europese hoofdstad van de romantische zielen was een passende keuze, want op en naast het podium werd meermaals de liefde bezegeld tussen Infor en GT Nexus, dat werd opgekocht door Infor. Samen willen ze meer end-to-end visibiliteit creëren, zowel op financieel als op logistiek vlak. Niet alleen zijn nieuwe liefde deed Infor op wolkjes lopen, eveneens het steeds uitgebreidere CloudSuites-aanbod. Infor positioneerde zich het voorbije jaar dan ook agressief als ‘world’s first industry cloud company’.
Stephan Scholl, president bij Infor, kwam in feeststemming het podium op, want hijzelf en CEO Charles Phillips vierden hun vijfde jaar bij Infor. Op het moment dat de heren aan het roer kwamen van Infor stond de softwareleverancier vooral gekend als een allegaartje van verschillende oplossingen. Infor werd namelijk groot door een hele reeks overnames.
 
De brokken lijmen deden ze onder meer door een gemeenschappelijke user interface te ontwikkelen, met grote aandacht voor het gebruiksvriendelijke design. Soho Xi – zo heet de user interface – is nu overigens beschikbaar in meerdere versies: met een witte, zwarte en hoge contrast achtergrond.
 
De andere sterkhouders van het managementteam zijn de sterke focus op verticale oplossingen en de ontwikkeling van een internetarchitectuur. Een strategische mix waarin de voorbije vijf jaar alles samen 2,5 miljard dollar werd geïnvesteerd. Maar ook een mix die blijkblaar aanslaat in de bedrijfswereld, want Infor tekende sinds 2010 45 miljoen nieuwe cloudgebruikers op bij 75.000 bedrijven in 96 landen.

Focus op cloud

Aan de basis van Infors cloudstrategie ligt de InforXi architectuur. Deze architectuur, gebaseerd op het Infor 10x platform, biedt een verbeterde cloudbeleving via multi-tenancy, ondersteuning voor open sourcesystemen, een beter mobiel ontwerp via Application Programming Interfaces (API’s) en geavanceerde data-analysemogelijkheden. Om de transitie van de verschillende applicaties naar een cloudarchitectuur in goede banen te leiden en meer ‘van nature’ een cloudbedrijf te worden, riep Infor de Labs in het leven. Die moeten mee de weg uitstippelen om applicaties te ontwikkelen die ‘cloud first’ zijn. Zo moet er bij het ontwikkelen van cloudoplossingen onder meer rekening gehouden worden met het feit dat er in de cloud geen aanpassingen meer mogelijk zijn aan de broncode. Dat geeft meteen ook aan waarom Infor zoveel belang hecht aan de specifieke industriefocus in zijn cloudoplossingen.
 
Infor gaat vrij agressief de markt op met het motto ‘world’s first industry cloud company’. Tijdens de persmeeting werd schamper opgemerkt dat Infor het cloudaandeel dat concurrenten Oracle en SAP hebben toch niet zomaar naast zich kan neerleggen. “Wij noemen ons niet de grootste cloudorganisatie maar de grootste cloudorganisatie die zich toelegt op specifieke industrieën. Onze concurrenten bieden hun klanten ook ERP in de cloud, maar hebben niet zo’n specifiek cloudaanbod per sector”, repliceerde Charles Phillips daarop.
 
Infor wil in 2016 meer dan 50% van de omzet uit cloudoplossingen halen. “Vroeger was een cloudproject van 100.000 euro al veel, nu zien we steeds meer cloud deals van 20 miljoen euro of meer. Deze doelstelling lijkt ambitieus, maar is haalbaar”, meent Stephan Scholl, president van Infor.
 
Charles Phillips verwees in de cloudcontext ook naar de populaire Uber-app. “Oracle en SAP proberen hun eigen platform te bouwen, maar je kunt nooit concurreren met spelers voor wie dit hun kernactiviteit is zoals Amazon Web Services. Softwareleveranciers moeten zichzelf niet afvragen hoe ze een auto kunnen bouwen, ze moeten zich afvragen hoe ze een goede transportdienst kunnen leveren. We maken momenteel de transitie mee naar een serverloos tijdperk. Bedrijven willen hun applicaties kunnen draaien, maar willen daarom niet hun eigen datacenters moeten beheren. Ze willen gewoon dat het werkt en gemakkelijk is in gebruik.”
 
Infor doet een beroep op Amazon Web Services als cloudinfrastructuurpartner. “Veel bedrijven hebben al ervaring met AWS en vertrouwen gemakkelijker een partij waarvoor cloudinfrastructuur de kernactiviteit is. Bovendien kunnen wij zo focussen op waar we echt goed in zijn, namelijk het ontwikkelen van applicaties”, verklaart CEO Charles Phillips de keuze om met een externe partner samen te werken. Tijdens de presentatie werd sterk de nadruk gelegd op het feit dat data verzameld in Europa, ook in Europa blijft. Daarmee wou het Infor-management duidelijk inspelen op de bezorgdheid bij Europese bedrijven over de nieuwe Europese dataprivacywetgeving die schendingen op het vlak van dataprivacy een stuk harder zal afstraffen en de ongeldigheidsverklaring van de Safe Harbour-regelgeving in oktober 2015.

Verticale CloudSuites

Dat cloud zo prominent op de Inforum-agenda prijkte, was geen toeval. Op Inforum 2014 werd al aangekondigd dat 2015 het jaar van de cloud zou worden. Infor hield woord en ontwikkelde het voorbije 1,5 jaar ruim 14 CloudSuites. De Infor CloudSuites zijn sectorspecifieke applicatiesuites in de cloud die Infor stapsgewijs naar zijn microverticale markten wil uitrollen. Zo zijn er al CloudSuites voor de automobielsector, de gezondheidszorg, distributie, de voedings- en drankensector, de industriële sector, de mode-industrie, enz…
 
De CloudSuites bestaan uit een ERP-systeem met daarrond tal van applicaties, zoals bijvoorbeeld Human Resource Management (HRM), een Transport Management System (TMS) en Sales & Operation Planning (S&OP). Gebruikers kunnen daarbij eenvoudig applicaties aan- of afvinken en betalen naargelang gebruik. Per sector stelt Infor een groep van meest geschikte applicaties samen. “Dat maakt de CloudSuites van Infor uniek. Bovendien zijn we de enige leverancier die in zijn suites een industriespecifieke ERP-oplossing kan toevoegen. We baseren ons daarvoor op onze ERP-systemen Infor LN (discrete industrie), Infor M3 (procesindustrie) en SyteLine (middensegment). In de CloudSuite Food & Beverage zal je bijvoorbeeld Infor M3 vinden, maar in de CloudSuite Industrial zal dit Infor LN zijn. Bovendien zijn de analytics en de Key Perfomance Indicators (KPI’s) specifiek per sector uitgewerkt”, zegt Andrew Kinder, VP Industry & Solution Strategy bij Infor.
 
Bij de CloudSuites kan zowel geopteerd worden voor single-tenant als multi-tenant computing. Bij single-tenant computing heeft elke klant zijn eigen toepassing op een server draaien. Gangbare services zoals beveiliging kunnen wel gedeeld worden. Bij multi-tenant cloud computing maken meerdere klanten gebruik van dezelfde toepassing en delen ze een enkele, gepartitioneerde database. Daarnaast zijn de CloudSuites nog steeds beschikbaar on premise. “Natuurlijk verliezen bedrijven bij deze laatste optie veel van de voordelen die cloud met zich meebrengt: zoals altijd op de laatste versie van de oplossing zitten, de snelle uitrolmogelijkheid, het wegvallen van de initiële investeringskost en de schaalbaarheid”, aldus Andrew Kinder.
 
Infor wil iedereen aanmoedigen om naar de CloudSuites over te stappen en breidde daarom zijn migratieprogramma UpgradeX uit met het Lift- en Shift-aanbod. In de Lift-fase neemt Infor de applicaties over en draait ze in de cloud. Dat alles in een tijdspanne van 4 tot 6 weken. De Lift-fase is vooral bedoeld om kennis te maken met het cloudaanbod. In een volgende fase kan er dan een modernisering van de applicaties gebeuren naar het CloudSuites-productportfolio en vanaf 24 maanden neemt Infor de verantwoordelijkheid voor innovatie en upgrades.

End-to-end visibiliteit

Met de overname van GT Nexus voegt Infor nog een grote acquisitie toe aan zijn uitgebreide overnamepalmares. Charles Phillips kadert de overname in de trend naar contract manufacturing, waarbij steeds meer verschillende partijen samenwerken om een product te maken. “Een ERP-systeem is ontworpen om alle functies van een bedrijf uit te voeren en schiet deels tekort als er over de bedrijfsgrenzen heen wordt samengewerkt. Daarom investeren we in een Commerce Cloud, die het mogelijk moet maken om een product te ontwerpen, te produceren, te verzenden, te financieren en te distribueren door verschillende bedrijven die samenwerken in de cloud. We willen dus bouwen aan een cloudnetwerk met end-to-end visibiliteit op verschillende vlakken.”
 
GT Nexus werd opgericht in 1999 en probeert volgens Sean Feeney, Executive Vice President van GT Nexus, een antwoord te geven op twee vragen: waar zijn mijn goederen en hoe word ik betaald? “Om het juiste antwoord te kunnen geven, bouwen we een netwerk van netwerken. Door de combinatie van Infor en GT Nexus zullen bedrijven kunnen gebruikmaken van CloudSuites voor end-to-end commerce.”
 
Kurt Cavano, Chief Strategy Officer bij GT Nexus, onderstreept de meerwaarde van de samenwerking als volgt: “Bedrijven zoals Oracle en SAP bouwen een huis en vragen je vervolgens te vertellen met wie je graag wilt bellen. In ons huis is al een netwerk aanwezig waar een groot deel van je contacten op aangesloten is. Onze concurrenten beweren een cloudvisie te hebben, maar brengen die niet echt in de praktijk. Ze bouwen geen netwerk uit waarbij iedereen mee profiteert van een gemeenschappelijk platform.”
 
De overname van GT Nexus door Infor plaatst supply chain meer op de voorgrond. Het zal Infor toelaten om meer logistieke data in zijn ERP-schermen te tonen. Gebruikers kunnen dan bijvoorbeeld niet enkel zien dat hun product verzonden is, maar ook waar het product zich precies bevindt.
 
Voorlopig wordt GT Nexus als een aparte businessunit binnen Infor behouden. Infor LN en Infor M3 zullen als eerste applicaties geïntegreerd worden met het GT Nexus netwerk. Infor verwacht dat gebruikers over een jaar tot anderhalf jaar daarvan de eerste resultaten zullen zien.
 
Zo’n 28.000 bedrijven maken vandaag al gebruik van het cloudplatform van GT Nexus. GT Nexus staat sterk bij logistieke dienstverleners. Maar liefst 6 van de 10 grootste 3PL's zijn aangesloten op hun cloudnetwerk. Daarnaast scoort GT Nexus goed in de modesector en de Fast Moving Consumer Goods (FMCG’s) met klanten als Adidas, Levi Strauss en Procter & Gamble. Infor kondigde overigens ook aan in 2016 sterk te focussen op retail. Het partnership met Whole Foods Market was daar de kick-off voor. Samen zullen ze bouwen aan Infor CloudSuite Retail.

Benelux-partnernetwerk versterken

Infor kondigde voorts aan zijn partnernetwerk in de Benelux met 75% te willen uitbreiden. In het laatste boekjaar tekende Infor wereldwijd 97 nieuwe partners op en steeg zijn omzet uit het partnerkanaal met 18%. Het plan om het partnernetwerk in de Benelux verder te versterken, maakt deel uit van Infors ambitie om het aantal Europese partners met 36% uit te breiden. Infor is daarbij vooral op zoek naar CRM- en ERP-partners die zich richten op mode, food & beverage en industriële machines.
 
“Infor is gericht op microverticale specialisatie en helpt klanten de overstap naar de cloud te maken. Partners zijn een integraal onderdeel van onze langetermijnstrategie”, zegt Jeff Abbott, Senior VP Global Alliance and Channels bij Infor.

IBP in de cloud

Nathalie Regniers, Director Industry & Product Marketing, Infor SCM & PLM bij Infor, ziet alvast meer vraag naar cloudoplossingen voor supply chain execution en supply chain planning, hoewel er een verschil is naar sector en aard van de data. “Logistieke dienstverleners zullen sneller investeren in cloudoplossingen omdat ze heel flexibel moeten kunnen inspelen op de klantvraag. Als ze een nieuwe magazijn opzetten voor een klant moet dat onmiddellijk up & running zijn. De farmaceutische industrie daarentegen is eerder afwachtend door de gevoelige informatie waarmee ze werken. We zien momenteel ook dat onze klanten iets verder gevorderd zijn in het cloudverhaal voor planning dan voor het uitvoeren van de operaties zelf. Zo worden TMS-oplossingen in de cloud continu gevraagd, maar wordt er meer getwijfeld over het in de cloud brengen van WMS-applicaties.”
 
In de eerste helft van 2016 zal Infor alvast Integrated Business Planning (IBP) in de cloud aankondigen, waarvan Infor S&OP, Demand+ en Supply+ integraal onderdeel uitmaken.
 Onderwerp: Business Software 
Lees Ook
X