Slim met voorraad

Slimstock houdt groeikoers aan

Internationalisering staat nog steeds hoog op de agenda van Slimstock. Afgelopen jaar kondigde het bedrijf zijn eerste projecten aan in Mexico, Panama en Roemenië. De teller staat nu op klanten in 37 landen en eigen vestigingen in 18 landen. “Hoewel we ook in onze thuismarkt sterk blijven groeien, valt op dat we daarbuiten nog veel sneller groeien. In 2014 vond 59% van de nieuwe projecten in de Benelux plaats, vorig jaar was dat nog maar 38%”, zegt CEO Eric van Dijk. Ook in België slaagt Slimstock erin zijn groei te bestendigen. Vanuit zijn kantoor in Mechelen, dat drie jaar geleden werd opgericht om Belgische klanten nog beter te bedienen, wordt alles in het werk gesteld om ook het komende jaar met 25% te groeien in resources en resultaat.

Het komende jaar wil Slimstock vooral verder gaan op de ingeslagen weg. Het bedrijf wil zijn eerste stappen zetten in Singapore, China en Australië, en zal nog sterker gaan focussen op sectorspecifieke oplossingen. Ook de investeringen in jong talent – via het Young Professionals-programma – en in onderwijs en opleiding – via onder meer de Slimstock Academy – worden voortgezet. “Tegen eind 2017 willen de kaap van de 200 projecten, 1.000 klanten en 250 medewerkers halen”, voegt Eric van Dijk daar nog aan toe.

201721123215406_daan-majoor.jpg
Daan Majoor, CTO van Slimstock: “We willen meer doen met transactiedata. In een eerste fase gaat het om inzicht in trends en excepties maar bijvoorbeeld ook in wie de grootste klanten zijn die aan bepaalde artikelen verbonden zijn.”

Diepere functionaliteit

Klanten mogen zich later dit jaar verwachten aan de lancering van Slim 4 versie 4.7. Daan Majoor, CTO van Slimstock zette de belangrijkste nieuwigheden op een rijtje. Zoals vorig jaar al aangekondigd, wil Slimstock actiever aan de slag met transactiedata. “In een eerste fase gaat het om inzicht in trends en excepties op basis van transactiedata maar bijvoorbeeld ook in wie de grootste klanten zijn die aan bepaalde artikelen verbonden zijn. We leggen nu vooral de focus op dataverwerking en analyses op artikelniveau, zodat we uitschieters kunnen opsporen en inzicht verwerven in verkooppatronen”, aldus Daan Majoor.

Met name voor klanten met veel gebruikers werd een wachtrijmechanisme geïntroduceerd in versie 4.7 zodat alles wat batchgewijs verwerkt kan worden in een aparte wachtrij belandt en gebruikers mekaar minder in de weg lopen bij de verschillende bewerkingen. Ook nieuw in 4.7 is de mogelijkheid tot table-to-table import en deelimporten om sneller data te kunnen importeren.

Om eenvoudiger te connecteren met ERP-systemen bekijkt Slimstock de mogelijkheid om met een aantal ERP-leveranciers werk te maken van voorgedefinieerde connectoren. Met AFAS Software is dat al het geval maar er lopen ook gesprekken met Microsoft, SAP, Unit4 en Exact.

Op vraag van de klant

Tot slot werd de functionaliteit nog verder uitgebreid met een variantmanager, een allocatiemanager en met de mogelijkheid om meer artikelnotities toe te voegen. “Met de allocatiemanager kunnen gebruikers forecasts of presentatievoorraden verdelen naar meerdere locaties. Ook liggende voorraad of binnenkomende artikelen kunnen daarmee naar verschillende locaties gepusht worden. De artikelnotities zijn er gekomen op vraag van onze klanten. Het stelt hen in staat verschillende types notities aan artikelen toe te voegen, al dan niet met bijlagen”, legt Daan Majoor uit.

Versie 4.7 is tevens de eerste waarin een aantal eerste webmodules geïntegreerd werden. Slimstock werkt volop verder aan zijn websuite en biedt nu al functionaliteit voor selectie, inspectie en analytics aan, alsook  de order generator, de updatemodule en de introductiemodule. Later dit jaar wordt daar eventueel nog de promotiemodule aan toegevoegd.

Websuite in ontwikkeling

Afronden doet Daan Majoor met een vooruitblik naar Slim 4 versies 4.8 en 5.0. “In versie 4.8 willen we het orderboek verder uitbreiden, onder meer met OTIF-analyse (On Time In Full) maar ook met analyses van de uitlevergraad en levertijd. Ook wat betreft transactiedata en het beter managen van events willen we nog een en ander doorontwikkelen. Om events goed te kunnen managen op week- en groepsniveau willen we eerst nog verder onderzoeken hoe events, seizoensinvloeden en promoties mekaar versterken of net dempen. Vandaar dat we de lancering van die functionaliteit hebben uitgesteld tot versie 4.8.” Andere uitbreidingen hebben betrekking op de classificatie van artikelen, waarvoor een nieuwe logica geïntroduceerd wordt, en op analytics. “Onze huidige analyticsfunctionaliteit werkt goed maar is relatief statisch. Daarom kijken we nu naar een nieuw framework voor analytics. Een van de mogelijkheden die we daarin zien, is het gebruik van Qlik”, geeft Daan Majoor nog mee.

Voor de ontwikkeling van Slim 4 web 5.0 heeft Slimstock een ontwerpbureau in de arm genomen met het oog op het ontwikkelen van een optimale gebruikersinterface. “Daar zijn een zevental ontwerpprincipes uit voortgekomen waar onze websuite aan moet voldoen. Die principes – voorbeelden zijn betrouwbare resultaten, flexibiliteit, comfortabel werken, directe antwoorden, overzicht & gelaagdheid, … – moeten leiden naar een omgeving die de gebruiker meteen herkent zodat hij ineens de voor hem relevante informatie te zien krijgt. En uiteraard moet het een sterk beveiligde en deviceonafhankelijke tool zijn. Bedoeling is om later dit jaar een aantal eerste tests met gebruikers te plannen”, vertelt Daan Majoor.

Dat de functionele ontwikkelingen onverminderd voortgaan, mocht duidelijk blijken op de klantendag. Eric van Dijk maakt zich sterk dat Slimstock het verschil maakt door ‘good value for money’ en door heel aandachtig te luisteren naar de verbeteringsvoorstellen van klanten. “Daar worden we nu ook voor het eerst voor erkend door Gartner. Het onderzoeks- en adviesbureau deelt ons in bij de ‘challengers’ in ons domein en daar horen we volgens mij ook echt thuis. Omdat alles nu eenmaal altijd beter kan."

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.