Lees Ook

Klaar voor groeiende vraag naar magazijnautomatisering

TGW mikt op expansie met nieuw Benelux-kantoor

Klaar voor groeiende vraag naar magazijnautomatisering
Begin vorig jaar riep TGW een zelfstandige Benelux-organisatie in het leven. Intussen lijkt de Oostenrijkse leverancier van geautomatiseerde logistieke oplossingen zijn draai in onze contreien gevonden te hebben. Sterker nog, binnen de vijf jaar wil de onderneming een marktaandeel van 15% in de Benelux verwezenlijken. Om die groei mogelijk te maken, nam de leverancier zijn intrek in een nagelnieuw kantoor in het Nederlandse Oud Gastel, bij Roosendaal. Tijdens de officiële opening lichtte het managementteam de grootse plannen binnen de regio toe.
Het nieuwe kantoor is een logische stap binnen de groeistrategie van TGW. Tot twee jaar geleden bediende TGW onze regio via partners. In 2014 besloot de groep evenwel om de operationele activiteiten van de Benelux, Scandinavië en de UK te bundelen binnen TGW Noord-Europa. Hans De Sutter kreeg de leiding over de Benelux-organisatie die daaruit voortvloeide. Binnen het nieuwe kantoor in het business center Frame 21, op het logistieke bedrijvenpark Borchwerf, kan hij de activiteiten voor de regio nu verder ontplooien.

Door de strategische ligging van het nieuwe kantoor, vlakbij de Belgisch-Nederlandse grens, maakt TGW al meteen een statement. “We zijn weliswaar een internationale speler, maar toch houden we vast aan een zeer lokale marktbenadering. Zowel België als Nederland zijn voor ons zeer strategische markten. De nieuwe locatie is perfect om beide gebieden optimaal te bedienen. Onze nieuwe stek biedt bijvoorbeeld een goede toegang tot de belangrijke havens en luchthavens in de regio”, stelt Andy Smith, managing director Noord-Europa. “Bovendien kunnen we van hieruit gemakkelijk nieuwe medewerkers uit beide landen aantrekken. Momenteel telt de Benelux-organisatie acht medewerkers. Tegen 2020 hopen we er zo’n 50 tewerk te stellen. Dat zullen in de eerste plaats technici, softwareontwikkelaars en logistieke consultants zijn.”

Strategische projecten

Dat de oplossingen van TGW bijval in de regio kennen, bewijzen de grootse projecten die de organisatie het laatste anderhalf jaar heeft binnengerijfd. Zo is bol.com druk bezig zijn eigen fulfilmentcenter van 50.000m² in Waalwijk uit te rusten met de geautomatiseerde oplossingen van TGW. Dat project wil TGW in de tweede helft van 2017 rond hebben. 

“Daarnaast bouwt TVH samen met ons een sterk geautomatiseerd spare parts distributiecentrum van 12.000m² in Waregem. De spil binnen het nieuwe magazijn wordt het TGW Stingray Shuttle-systeem. Dat zal 13 gangen en 50 niveaus tellen, wat TVH moet toelaten om 400.000 bakken op te slaan. Zo’n 6.000 orderlijnen per uur zal de installatie kunnen bolwerken. Het magazijn vormt een uitbreiding van het bestaande dc, dat via een brugconstructie met het nieuwe verbonden wordt. In de loop van 2018 willen we het nieuwe magazijn opleveren”, zegt Hans De Sutter, head of sales binnen de Benelux-vestiging. 

De kracht van shuttlesystemen

De komst van het nieuwe kantoor doet vermoeden dat er nog veel meer potentieel in de regio schuilt. Met name zijn Stingray Shuttle-systeem voorspelt TGW een rooskleurige toekomst. 
Andy Smith: “De laatste jaren is het magazijnlandschap sterk veranderd. In de traditionele batchpicking & sorteeromgevingen functioneerde een multi-touch-benadering prima. Vandaag stellen we vast dat een one-touch-aanpak vaak meer aangewezen is. De sterke opmars van e-commerce en multichannelomgevingen heeft daar uiteraard mee te maken. Shuttles pikken volledig in op die evolutie. De voorraadbakken in zo’n systeem worden op zeer efficiënte wijze naar het werkstation gebracht. Daar komen de voorraadbak en de orderbak samen, zodat de nodige producten vlot van de ene in de andere gelegd kunnen worden. Er is dus maar ‘one touch’ meer nodig.”

Bovendien wordt de Stingray Shuttle-technologie voor steeds meer bedrijven interessanter. “De technologie an sich bieden we al een tiental jaar aan, maar de laatste jaren is de performantie er sterk op vooruitgegaan”, gaat Andy Smith verder. “Daarnaast gaan we nu tot 25 meter hoge constructies, terwijl dat oorspronkelijk niet meer dan 7 meter was. Doordat we steeds meer shuttlesystemen verkopen, wordt de prijszetting bovendien steeds gunstiger, met als resultaat een kortere terugverdientijd. Dit jaar willen we zo’n 3.000 shuttles produceren.” 

Terwijl shuttlesystemen booming business zijn, stagneert de markt voor de miniloads. “Miniloads zijn nog steeds een goede keuze voor magazijnen met de focus op opslag en een niet al te snelle rotatie. Maar zij kunnen nooit tippen aan de hoge throughput die een shuttlesysteem biedt. Binnen sommige applicaties worden 24.000 à 32.000 bakken verzet. In zulke omgevingen voelen onze ‘high speed conveyers’ zich helemaal in hun element. Gezien het groeiende aantal centrale dc’s en de boost van e-commerce in onze regio zijn we ervan overtuigd dat de Benelux steeds meer baat zal hebben bij zulke systemen.”

De groeicijfers

Maar ook de wereldwijde ambities van TGW Logistics Group zijn niet min. Dit jaar verwezenlijkte de organisatie een omzet van in totaal circa 500 miljoen, ongeveer een verdubbeling tegenover 2010. Tegen 2020 wil TGW zijn omzet nog eens zien verdubbelen. “Europese groeimarkten zoals de Benelux spelen hier een belangrijke rol. We verwachten trouwens veel van e-food-commerce. Nu loopt het Verenigd Koninkrijk nog sterk voorop, maar stilaan zien we Duitsland en Frankrijk op die markt inpikken. Het is een kwestie van tijd vooraleer die trend naar het volledige vasteland zal overwaaien.”

Naast de fabriek in Oostenrijk heeft TGW ook productiesites in de VS en China, die voor de lokale markten produceren. “Ook daar is nog veel ruimte voor groei”, vertelt Andy Smith. “Een belangrijke driver binnen onze groeistrategie is standaardisatie. Door de variëteit aan onderdelen en oplossingen te beperken, willen we nog efficiënter gaan werken. En uiteraard moeten we blijven innoveren. We geloven heel sterk in de evolutie naar no-touch-systemen, waar robotpicking de hoofdrol zal spelen. We zijn volop bezig met de nodige ontwikkelingen om mee op die kar te springen. Een eerste golf van dergelijke systemen verwachten we tegen 2020.”

Om de groei op verschillende fronten te realiseren, zal TGW niet enkel binnen de Benelux, maar binnen de hele organisatie nood hebben aan meer mankracht.
Georg Kirchmayr, CEO van TGW: “Sinds we ons in 2008 als systemintegrator zijn gaan profileren, leggen we heel sterk de nadruk op de waarde van onze mensen. We willen gemotiveerde mensen aantrekken en ze blijven vormen. Zo kunnen medewerkers binnen onze TGW Academy zeer uiteenlopende trainingen volgen. We hebben trouwens pas de stap naar een eigen Benelux-organisatie gezet toen we zeker wisten dat we daarvoor de juiste mensen hadden. Intussen telt onze organisatie ongeveer 2.500 medewerkers, tegen 2020 zullen er dat wellicht 1.000 meer zijn. In Noord-Europa, goed voor zo’n 225 mensen, willen we ons personeelsbestand zeker verdubbelen. We beseffen dat onze plannen ambitieus zijn. Maar de markt groeit momenteel heel sterk, dus wij zullen niet nalaten om te volgen.”
 Onderwerp: Warehousing - Handling Equipment   Bedrijven: TGW Benelux 
Lees Ook
X