Verregaande automatisering voor groeiende e-commercespeler

ATP realiseert efficiënte e-commercelogistiek met Witron

Heel wat bedrijven vragen zich af hoe ze hun stijgende e-commercevolumes kunnen blijven opvangen. Het Duitse ATP, online retailer in auto-onderdelen, was er snel uit dat een sterke automatisering ‘the way to go’ is. Samen met material handling leverancier Witron implementeerde de organisatie een modulaire e-commerceoplossing in haar nieuwe distributiecentrum in Beieren. Dankzij de hoge automatiseringsgraad weet het magazijn met een oppervlakte van 12.200m² niet minder dan 10.000 pakketten per dag te verzenden.

ATP (Auto-Teile-Poellath) bestaat sinds 2002 en is uitgegroeid tot een van de snelst groeiende online automotive retailers van Duitsland. De e-retailer bedient intussen meer dan één miljoen klanten in heel Europa. Het bedrijf levert een assortiment van maar liefst 700.000 verschillende producten, gaande van de meest diverse reserve- en slijtdelen over autoverzorgingsproducten tot tuning accessoires en gereedschappen. De administratieve poot van de organisatie bevindt zich in Kirchenthumbach, het e-commerce distributiecentrum in het Beierse Pressath. In dat magazijn liggen maar liefst 30.000 verschillende producten op voorraad. 

20172271191666_foto-1.jpg
Het ATP-distributiecentrum levert aan meer dan één miljoen klanten binnen Europa.

Nood aan flexibele oplossing

De organisatie belooft haar klanten de juiste producten zo snel mogelijk te leveren tegen een aantrekkelijke prijs. “Zo’n 85% van onze klanten is gevestigd in Duitsland, maar we leveren ook in de rest van Europa. Intussen telt ons klantenbestand circa één miljoen namen. Doel is om alle klanten die voor 15u. bestellen de volgende dag te beleveren. Belangrijke uitdagingen bij het waarmaken van die belofte zijn wel het permanent groeiende productassortiment en het grote aantal productstromen binnen de logistieke operaties”, aldus Stefan Uebelacker, directeur sales, marketing & customer support bij ATP.

Om zijn logistieke stromen te optimaliseren, ging ATP op zoek naar een geschikt automatisch systeem. “We zijn toen terechtgekomen bij Witron, dat gevestigd is in het nabijgelegen Parkstein. Met name het totaalconcept dat de leverancier ons voorstelde heeft ons overtuigd”, zo klinkt het. “Door de flexibiliteit van het voorgestelde systeem is het mogelijk ook kleine ordervolumes kostenefficiënt te verzamelen, direct in het verzendkarton. Dat was voor ons een noodzaak, gezien ons brede en inhomogene productassortiment.”

Belangrijk was verder dat het systeem heel modulair is. “Onze snelle groei getuigt dat het snel kan gaan. In acht jaar tijd steeg onze omzet van 4,1 miljoen euro naar 85 miljoen euro. In diezelfde periode steeg ons aantal medewerkers van 29 tot 400”, vertelt Stefan Uebelacker. “We zijn ervan overtuigd dat die groei zich ook in de toekomst zal doorzetten. Daarom waren we erg te vinden voor de modulaire oplossingen met schaalbare systeemcomponenten die Witron aanbiedt.”

201722711105572_foto-2.jpg
Stefan Uebelacker, directeur verkoop, marketing en customer service bij ATP: “In acht jaar tijd steeg onze omzet van 4,1 miljoen euro naar 85 miljoen euro. In diezelfde periode groeide ons aantal medewerkers van 29 tot 400. We zijn ervan overtuigd dat die snelle groei zich in de toekomst zal doorzetten. Daarom waren we erg te vinden voor Witrons modulaire oplossingen.”

​Elke zone zijn systeem

Concreet werd binnen het nieuwe logistieke centrum van ATP in Pressath voor twee verschillende oplossingen gekozen. Om te beginnen is er het ‘Order Picking System’ (OPS) voor het verzamelen van kleine artikelen die uit het AS/RS-magazijn (Automated Storage & Retrieval) komen. De producten worden verzameld op de OPS-werkstations volgens het ‘goods-to-person’ principe, waarbij de orders in de gewenste volgorde worden afgehandeld. Daarbij werd gekozen voor het ‘pick & pack’ principe, waarbij de goederen meteen in het verzendkarton worden verzameld. Het achterliggende softwaresysteem bepaalt per order welke van de acht kartonmaten het meest geschikt is voor het order, zodat er zo weinig mogelijk lucht wordt getransporteerd. Op de werkstations worden ook de transportdocumenten en de factuur aan het verzendkarton toegevoegd. De piekperformantie per werkstation bedraagt 100 orderregels per uur. Initieel werden acht werkstations voorzien, maar door de snelle groei zijn er intussen nog vier toegevoegd. Bovendien werd het AS/RS-magazijn uitgebreid van 50.400 tot 65.000 bakkenlocaties.
 
Het verzamelen van grotere en zwaardere artikelen op een pallet of ‘grid box’ gebeurt met behulp van het ‘Ergonomic Picking System’ (EPS), dat is gebaseerd op het ‘man-to-goods’ principe. Via de bemande verzamelkraan in het hoogbouwmagazijn – dat over 12.200 opslaglocaties beschikt – worden de producten door de magazijnmedewerker rechtstreeks op de pallet geschoven. Via het dialoogscherm weet de medewerker op de verzamelkraan hoeveel producten hij moet verzamelen. Met de drie bemande kranen en de vier geautomatiseerde ‘replenishment’ kranen kunnen tot 100 orderregels per uur per kraan worden verwerkt. Elk van de zeven gangen bevat het volledige assortiment. De orderverzameling zelf gebeurt met verzamelboxen met maximaal zes niveaus, waardoor ‘multi-orderpicken’ mogelijk is. De producten worden vervolgens verpakt in de verzendkartons op een van de twaalf werkstations. Die zijn rechtstreeks verbonden met de palletconveyor en voorzien van een automatische transporteenheid voor kartons. Voor elk order krijgen de magazijnmedewerkers aan de werkstations het juiste karton aangeleverd. Door zijn modulaire opzet kan het EPS gemakkelijk worden uitgebreid mocht daar in de toekomst nood aan zijn.
 
In het derde magazijngebied, waar goederen met een gevarenclassificatie liggen, werd ervoor gekozen manueel te blijven werken, ondersteund door RF. Afhankelijk van het order worden artikelen uit dit gebied automatisch samengevoegd met artikelen uit andere magazijngebieden, zodat ze als één klantorder kunnen worden verstuurd.

201722711118182_foto-4.jpg
Zware producten en goederen die niet in een bak passen, worden in het hoogbouwmagazijn verzameld met behulp van het Ergonomic Picking System (EPS).

Orderconsolidatie voor optimale dichtheid

In een tweede fase wordt momenteel aan het magazijn een zogenaamde Order Consolidatie Buffer (OCB) met 420 opslaglocaties toegevoegd. Zo kunnen de volledig verzamelde orderbakken van het OPS tijdelijk worden opgeslagen en samengevoegd met andere orders voor dezelfde klant of orders die op dezelfde bezorgroute liggen. Dat systeem heeft met name een positieve invloed op de orderdichtheid.

Tot slot, voordat ze naar de desbetreffende koerier worden getransporteerd, worden alle pakketten op een van de twee verpakkingslijnen nog voorzien van een label met de verzendinformatie en de maximale laadbelasting. Dat gebeurt via een conveyorsysteem, een sorter en telescopische laadstations. Ook uitbreiding van die verpakkingslijnen en de expeditie is mogelijk. 

​Software met aandacht voor e-commerce

Als aanvulling op Witrons warehouse management systeem wordt bij ATP gebruik gemaakt van de zogenaamde e-commerce-productiecontrole. Die speelt een centrale rol binnen het flexibele e-commerceconcept van de organisatie, waarbij een optimale afstemming van de omnichannelconcepten moet worden gewaarborgd. De software kan de grote hoeveelheid data van het warehouse management systeem op een overzichtelijke en transparante wijze aan ATP presenteren, zodat alle processen nauwgezet kunnen worden gevolgd en eventueel worden bijgestuurd.
 
De achterliggende IT-oplossing creëert niet enkel transparantie binnen de operaties, maar schept ook voordelen voor de systeemservice en beschikbaarheid van de installatie.
Stefan Uebelacker: “In het geval van problemen hebben ATP-technici met behulp van hun smartphone rechtstreeks toegang tot het systeem via het WiFi-netwerk en de barcodes op de conveyorsystemen. Die kunnen worden ingelezen zodat de technicus meteen alle informatie voorhanden heeft om eventuele problemen snel op te lossen.”
 
Een andere bijzonderheid binnen het distributiecentrum is de integratie van de directe verkoop in Pressath. “Door rechtstreekse balieverkoop in het logistieke centrum mogelijk te maken, spelen wij in op de vraag van klanten om naast de online verkoop ook een fysieke verkooplocatie in de regio te hebben”, aldus Stefan Uebelacker.” Bovendien betekent dat voor ons een goede test om te zien of fysieke winkelverkoop te koppelen valt aan online verkopen. Omdat de producten via het systeem van Witron zeer snel kunnen worden verzameld, hoeven klanten aan de balie ook nooit lang te wachten.”


“Met de implementatie van de modulaire en flexibele systemen beschikken we nu over een logistiek systeem dat aan de complexe eisen van onze e-commerce omgeving voldoet”, besluit Stefan Uebelacker. “Daarmee kunnen we nu anticiperen op de snelle ontwikkelingen in een zeer dynamische markt. Bovendien voldoet het systeem aan al onze verwachtingen op het vlak van kostenefficiëntie, leverbetrouwbaarheid en ergonomie voor onze medewerkers.”

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.