Groene supply chain op het dak

Derbigum verduurzaamt productie, klanten en leveranciers

Het Belgische familiebedrijf Derbigum (Lot) is gespecialiseerd in dakbedekking en waterdichting en trok zeven jaar geleden volop de kaart van duurzaamheid en innovatie met de lancering van een volledig plantaardige dakbaan. Naast de milieuvriendelijkheid van het product, zet het bedrijf maximaal in op ecologische productie en duurzame logistiek, waarbij leveranciers en klanten mee betrokken worden in het ‘groene verhaal’.

Derbigum wil eigenaars van gebouwen intelligente oplossingen aanreiken om op energie te besparen, om de CO2-uitstoot van hun gebouw te verkleinen en om de duurzaamheid van hun dak te verhogen. De producent bevindt zich in ‘het betere gamma’ van de roofingproducenten en garandeert een levensduur van veertig jaar. Door die langetermijnaanpak bevindt de onderneming zich in de top drie van de Belgische fabrikanten. 

201731515727222_foto1.jpg
Derbigum wil eigenaars van gebouwen intelligente oplossingen aanreiken om op energie te besparen, om de CO2-uitstoot van hun gebouw te verkleinen en om de duurzaamheid van hun dak te verhogen.

​Cradle-to-Cradle

“Onze garantie is drie keer zo lang als die van een klassiek dak, wat ons product al inherent tot een duurzaam product maakt”, vertelt Koen Brouwers, supply chain director bij Derbigum. “Daarnaast zijn we er in 2010 als eerste ter wereld in geslaagd om een dakbedekking te maken met natuurlijke oliën in plaats van met bitumen, afkomstig uit aardolie. De ‘roofing’ van het natuurlijke Derbipure is samengesteld uit de olie-afvalstroom van de papierpulpindustrie en plantaardige polymeren. Die Derbipure-technologie leverde ons al onmiddellijk het Cradle-to-Cradle certificaat op.”


Daarmee erkennen het Cradle-to-Cradle-certificatiemechanisme én EPA (het controleagentschap) niet enkel de continue inspanningen van het bedrijf inzake energie- en waterbeheer en de inzet inzake sociaal verantwoord ondernemen, maar ook de voortdurende ontwikkeling van de Derbipure-technologie en het streven van Derbigum naar een steeds verbeterde productsamenstelling met een geringere impact op het milieu en de gezondheid.


Dit voorjaar verwierf Derbigum eveneens het Cradle-to-Cradle-certificaat voor Derbiskin, een zelfklevend, luchtdicht membraan dat gebaseerd is op dezelfde technologie als de plantaardige dakbaan Derbipure. Het nieuwe Derbiskin is bovendien niet enkel recycleerbaar, maar heeft ook de intrinsiek duurzame eigenschappen dat het zelfhelend is en dat het overal in het gebouw kan worden aangebracht, ongeacht de ondergrond.

​Recyclage

Een derde duurzaam productsegment is Derbigum NT (New Technologies).
K. Brouwers: “Het is een uniek recyclagesysteem voor snij- en dakafval waarmee we al jaren een pioniersrol vervullen. Derbigum NT is voor 25% samengesteld uit gerecycleerd snijafval en oude bitumineuze dakbanen en als dusdanig gecertifieerd door PwC. Dankzij het gebruik van nieuwe technologieën kunnen we hiermee ecologische daken ontwerpen volgens het principe van de circulaire economie.”
 
Derbigum NT scoort in dat opzicht twee keer inzake duurzaamheid: het wordt gemaakt met gerecycleerd afval dat gedeeltelijk afkomstig is uit de eigen productie. Daardoor krijgen én de productie én het product een duurzaam label.
K. Brouwers: “Er zijn twee stromen gerecycleerd afval die wij collectief beheren. Bij grote afbraakprojecten (>1.500 m2) gaan wij samen met de aannemer de roofing van het dak inspecteren en analyseren om na te gaan of wij dat in onze productie kunnen integreren. Is dat het geval, dan wordt de roofing rechtstreeks geleverd aan onze productievestiging. Daarnaast zorgen wij voor de recyclage van het snijafval bij de dakdekkers die onze producten gebruiken, hetzij door bigbags rechtstreeks op de bouwwerven te plaatsen, hetzij via een inzamelpunt bij de distributeurs. In België en Nederland leidt dat tot een win-win: het levert ons de grondstof voor Derbigum NT en tegelijkertijd verlossen we de dakdekker van zijn afvalprobleem.” 

​Aanvoerstromen moeilijk te verduurzamen

Maar duurzaamheid reikt verder dan enkel het product en de productie ervan. Derbigum bekeek ook op welke manier het zijn aanvoerstroom ecologischer kon maken. Dat bleek niet zo eenvoudig: 60% van de grondstoffen zijn ofwel vloeibare bulkgoederen (bitumen en plantaardige oliën, goed voor zo’n 15.000 à 20.000 ton op jaarbasis) ofwel droge bulk (vulstoffen). Die worden geleverd met bulkwagens die niet onmiddellijk in de buurt een retourvracht vinden en dus leeg terugrijden.
K. Brouwers: “Op die stroom hebben we enkel een impact op het niet-bulkgedeelte. Die overige 40% konden we wel tegen het licht houden om na te gaan of we daarin geen grotere efficiëntie en minder CO2-uitstoot konden realiseren. Daarbij bekijken we samen met de leverancier de optimale route heen en terug om de beladingsgraad van de vrachtwagen zo groot mogelijk te maken.  

​Lean and Green

Om de verduurzaming van de afvoerstroom op een gestructureerde manier aan te pakken, stapte Derbigum eind 2013 in het Lean and Green-programma van het VIL (Vlaams Instituut van de Logistiek), waarmee het een plan van aanpak uittekent om de CO2-uitstoot van de transport- en logistieke activiteiten binnen de vijf jaar met minstens 20% te reduceren.
“Land per land bekijken we de bestaande goederenstromen en gaan we na hoe we deze leaner en greener kunnen maken”, vertelt Koen Brouwers. “In België, dat 40% van onze distributie vertegenwoordigt, zijn we from scratch begonnen. Onze bestaande vervoerder kon weinig lading combineren met onze goederenstroom, dus zijn we overgeschakeld naar Transport Van Caudenberg, die ook voor een klant in de buurt werkte. Daardoor hebben de vrachtwagens heen en terug een bezettingsgraad van 80 à 85%. Bij onze leverancierskeuze hebben we ons eveneens laten leiden door de milieuvriendelijkheid van zijn wagenpark. Ondertussen is die vervoerder ook in het Lean and Green-project gestapt.”


“In Nederland werken we met de logistieke dienstverlener E. van Wijk en de transporten waren al redelijk goed geoptimaliseerd. Toch hebben we samen met hen onze gezamenlijke supply chain bekeken om te zien wat er beter kon. Die oefening heeft er onder meer toe geleid dat E. van Wijk zijn Lean and Green award behaalde. De onderneming is ook van plan verder te investeren in wagens met EUR6-motoren, traint zijn chauffeurs in economisch rijden en combineert zo veel mogelijk goederenstromen.”
 
In Italië, dat al op een interessante afstand ligt om andere transportmodi in te zetten, is Derbigum radicaal overgestapt van de vrachtwagen naar het spoor. Het spoor biedt immers als bijkomend voordeel dat je op een wagon vier ton meer kan laden, wat neerkomt op vier bijkomende pallets.


“Dat vergde weliswaar een logistieke aanpassing, maar het is ons gelukt”, aldus Koen Brouwers. “De trein vertrekt uit Genk of Zeebrugge en rijdt tot 200 kilometer van ons magazijn in Italië. Het laatste traject leggen we dan per vrachtwagen af.”
 
De exportstroom naar Noorwegen onderging eveneens een modal shift naar shortsea vanuit Rotterdam of Zeebrugge.
K. Brouwers: “Afhankelijk van de eindbestemming lossen we de goederen in ons magazijn nabij Oslo, Stavanger of Trondheim. Op die manier hebben we land per land bekeken waar het efficiënter en milieuvriendelijker kon. Vaak gaat het om organisatorische ingrepen waarbij het vaak een evenwichtsoefening betreft tussen voorraadbeheer en ordergrootte. We hebben nu al de noodzakelijke 20% CO2-besparing bereikt om de Lean and Green Star te behalen. Maar de score zal uiteindelijk nog hoger liggen, want dit jaar gaan we – als laatste – ons transport naar het VK bekijken. Wellicht zal daar ook een shift naar het shortsea-vervoer plaatsvinden.

201731515819582_foto-2.jpg
Om de verduurzaming van de afvoerstroom op een gestructureerde manier aan te pakken, stapte Derbigum eind 2013 in het Lean and Green-programma van het VIL, waarmee het een plan van aanpak uittekent om de CO2-uitstoot van de transport- en logistieke activiteiten binnen de vijf jaar met minstens 20% te reduceren.

​Alle schakels bij het groene verhaal betrekken

Derbigum betrekt niet enkel de leveranciers in zijn streven naar een meer duurzame supply chain; ook met de klanten worden vergelijkbare gesprekken gevoerd.
K. Brouwers: “Zo hadden we een klant die verschillende keren per week bij ons kwam laden. Samen hebben we zijn stock policy bekeken, de grootteorde van de bestelorders aangepast en nu komt hij nog slechts één keer per week. Dat heeft een impact bij de klant, maar ook bij ons. We hebben zelfs voor een aantal producten de verpakking aangepast zodat hij in zijn magazijn minder handlingactiviteiten moet uitvoeren. In feite hebben we de hele flow – van order tot en met laden – herbekeken. Dat leidde tot én duurzamer transport én efficiëntiewinst.”
 
Binnen Derbigum worden de verschillende afdelingen bij de duurzaamheidsgedachte betrokken. De productie bekijkt hoe een pallet zo optimaal mogelijk kan worden geladen. Ook dat is niet evident, aangezien het vanuit hun standpunt soms gemakkelijker is om een pallet niet optimaal te laden.
Ook de pallets zelf werden tegen het licht gehouden. Derbigum gebruikt houten pallets met FSC-certificering, wat garandeert dat het hout afkomstig is uit verantwoord beheerde bossen. “We hebben het gebruik van plastic pallets en retourpallets onderzocht, maar die optie is binnen onze business niet echt haalbaar”, klinkt het tot besluit.

201731515940301_foto-3.jpg
Land per land worden de bestaande goederenstromen bekeken en wordt nagegaan hoe die leaner en greener kunnen worden gemaakt.

Kader: ​Derbigum in cijfers

Productie-eenheden: Lot en Perwez (België), Kansas City (VS);
Productie: 10,6 miljoen m2 dakbanen en 3,2 miljoen kg vloeibare pasta op jaarbasis, waarvan 65% voor export;
Omzet: 111,2 miljoen euro;
Medewerkers: 420

Nieuwsbrief

Wenst u op de hoogte te blijven van alles wat reilt en zeilt binnen de supply chain wereld? Registreer dan nu GRATIS op de Value Chain nieuwsbrieven.

Registreer NU

Magazines

U wenst zich te abonneren op de Value Chain Management magazines (print en online) en wenst toegang tot alle gepubliceerde content op onze website? Abonneer NU!

Abonneer NU

Supply Chain Innovations

Hét jaarlijkse netwerkevent voor elke supply chain professional!

Lees meer
Cookies accepteren

Wij houden rekening met uw privacy

We gebruiken cookies om uw surfervaring te verbeteren, gepersonaliseerde advertenties of inhoud weer te geven en verkeer te analyseren. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met ons gebruik van cookies.