Lees Ook

Eerst in de cloud

Microsoft lanceert Dynamics 365

Eerst in de cloud
Met een vernieuwde versie van de zakelijke toepassingen onder de naam ‘Dynamics 365’ laat Microsoft het verleden achter zich. Er komt een uniek aanbod waarin ERP en CRM samen worden gebracht in een suite van toepassingen. Klanten kunnen nu opteren om stap voor stap individuele apps te kopen en geleidelijk aan samen te stellen tot een brede toepassing die aan al hun noden moet tegemoetkomen. De lijm tussen al die functionaliteit is de cloud.
“Microsoft gelooft heel sterk in de “intelligente” cloud. Toepassingen in de cloud hebben het grote voordeel dat we ze zeer snel kunnen aanpassen, verbeteren en uitbreiden. De gebruiker kan daardoor meteen gebruik maken van nieuwe functionaliteit. Een fout is meteen rechtgezet en dat voor alle gebruikers in een keer. Dankzij cloudtechnologie krijg je ook als bedrijf snel inzichten in data waardoor je proactief actie kan ondernemen”, vertelt Paul Faes, verantwoordelijke bij Microsoft voor de Business Applications afdeling. “De impact van upgrades is ook heel wat kleiner dan bij de klassieke manier van werken. Om al die redenen opteren we resoluut voor de cloud. De strategie is samengevat in het motto ‘cloud first’.” 

​Dynamics 365

De zakelijke toepassingen die nu in Dynamics 365 zijn samengebracht, werden soms lang geleden door Microsoft in huis gehaald met de overname van bedrijven als Navision en Damgaard, andere zijn zelf ontwikkeld (zoals Microsoft CRM), nog andere zijn het resultaat van recente samenwerkingsverbanden of overnames. Die toepassingen hebben in het verleden een resem uitbreidingen, aanpassingen en naamswijzigingen (Dynamics NAV of AX) ondergaan. Het is nu voor het eerst dat de verwijzingen naar de oude namen volledig verdwijnen.
 
Microsoft Dynamics 365 brengt dus de huidige Dynamics CRM en ERP-oplossingen samen in één clouddienst. Binnen Microsoft Dynamics 365 zijn er momenteel acht specifieke business apps beschikbaar: relationship sales, marketing, field service, customer service, project service automation, operations, retail en talent. Al die applicaties werken naadloos samen. Op die manier slaagt Microsoft erin de informatie uit verschillende afdelingen en functies binnen het bedrijf, samen te brengen en zo te verrijken. Gebruikers halen daardoor meer resultaat uit hun werk.
 
Recente overnames zoals die van LinkedIn brengen extra functionaliteit die nu volledig geïntegreerd is. Een voorbeeld is de applicatie Relationship Sales. Dankzij de integratie met LinkedIn, CRM en email is de gebruiker beter in staat om zijn klanten-data te managen, op de juiste prospecten te werken en meer inzicht te krijgen. Diezelfde logica hanteert het bedrijf in de HR-module Talent. Daar kan LinkedIn het aanwervingsbeleid ondersteunen en de onboarding van nieuwe werknemers versnellen. Op die manier wil Microsoft ook een uniek antwoord bieden aan de concurrentie.
 
De module voor marketing haalt Microsoft dan weer bij Adobe. De traditionele functionaliteit van een klassiek ERP-pakket wordt samengebracht binnen Operations. Daar hoort ook het financieel beheer van een bedrijf in thuis.
 
P. Faes: “Microsoft Dynamics 365 zoals het nu is gelanceerd is de ‘Enterprise’ editie voor grotere bedrijven. In de VS is zopas ook de ‘Business’ versie uitgekomen die mikt op de kmo’s. Ook in Europa komt die oplossing er snel aan, weliswaar in twee fasen: de financiële toepassing komt wat later omdat die moet worden aangepast aan de lokale verplichtingen. In België zullen Sales en Marketing als eerste beschikbaar komen.”

​Cloud first

Microsoft introduceert een aanbod aan toepassingen en functionaliteit die zijn gebaseerd op de cloud. Microsoft heeft daarom ook het cloud-platform Azure uitgewerkt met een resem functies om tegemoet te komen aan heel wat vragen van klanten.
P. Faes: “Microsoft heeft met Azure een platform voor de eigen toepassingen, maar het staat ook open voor andere organisaties – ook de concurrentie – om hun pakketten op het platform te laten draaien.”
De Dynamics 365 Cloud versie wordt aangeboden in een abonnementsformule per gebruiker per maand en is helemaal beschikbaar vanuit de publieke Microsoft Azure Cloud.
Het nieuwe Dynamics 365 werd eerst gelanceerd in de cloud-versie en pas daarna kwam de “on premise” versie. Sommige klanten zijn nog niet bereid hun toepassingen aan een derde partij toe te vertrouwen. Voor hen biedt Microsoft de on premise oplossing door de aloude manier van werken – op de server van de klant – te blijven aanbieden. Het is hier dat het leidende principe ‘cloud first’ zal gelden: updates, uitbreidingen, aanpassingen zullen eerst beschikbaar worden gesteld in de cloud en pas daarna in de stand alone versies. 

​Ondersteuning binnen Microsoft

Microsoft Dynamics 365 werkt volledig geïntegreerd met Office 365 via een gemeenschappelijk datamodel. Dit datamodel zorgt er tevens voor dat applicaties van derde partijen eenvoudig kunnen geïntegreerd worden binnen Dynamics 365. Deze apps bevinden zich in de Microsoft Appsource, een platform met meer dan 300 SAAS-apps van Microsoft-partners
 
Ook kan men binnen Microsoft Dynamics 365 gebruik maken van Power BI om eigen analyses te maken en ze daarna te publiceren. Dynamics 365 maakt tevens gebruik van tal van functies van de Microsoft Azure cloud, zoals bijvoorbeeld machine learning en Azure IoT waardoor fel wordt ingezet op scenario’s in de domeinen van remote monitoring en predictive maintenance. Last but not least kan men in Dynamics 365 werken met PowerApps en Flow. Dit biedt de gelegenheid aan gebruikers om zonder programmeerkennis eigen apps te bouwen en workflows op te zetten.

Partners in het ecosysteem

Het succes van Dynamics 365 steunt op grotendeels op het partner ecosystem met daarin gespecialiseerde, industriespecifieke partners. Het uitbouwen van dat externe ecosysteem rond Dynamics en andere producten is een belangrijke prioriteit van Microsoft.
“Voor Office 365 hebben we in België alleen niet minder dan 2200 partners. Ook voor Dynamics hebben we er al een respectabel aantal, maar we zoeken er nog meer”, aldus Paul Faes. “Dat gaat niet alleen om softwarebedrijven die bijkomende apps leveren, maar ook om implementatiepartners. We zoeken bijvoorbeeld nog meer consultants die bedrijven kunnen begeleiden en ondersteunen bij de aanschaf en invoering van onze software. Belangrijk wordt ook om manieren te vinden om de bestaande capaciteit van de huidige partners uit te breiden.
 
Bij die strategische oefening rond de partners mikt Microsoft ook op de nieuwe bewegingen in de KMO-markt van software. P. Faes: “KMO’s zijn vaak erg tevreden met een verkooptraject dat volledig online verloopt of waar slechts met minimale interventies nodig zijn. Deze oplossingen zijn meestal template based en de implementatie zelf verloopt ook met een minimum aan begeleiding. De kleine en middelgrote bedrijven willen ook zeer snel over nieuwe functionaliteit kunnen beschikken en hoeven daarvoor geen wekenlange verkoopgesprekken.  Partners die deze nieuwe manier van werken goed onder de knie hebben, kunnen vaak erg snel veel nieuwe bedrijven als klant noteren. Die ‘webbased direct sellers’ willen we als partner.”
 
Als de verkoop en implementatie in dit segment dan toch zo vlot verlopen met cloudsoftware die voor alle klanten gelijk is, stelt zich de vraag of er nog wel mensen aan te pas hoeven te komen. “Dit is iets te simplistisch. Een implementatie van Dynamics 365 zal altijd een bedrijfsspecifiek project blijven. Er komt toch nog altijd een analyse van de behoeften van de klant bij kijken. Goed, daarna is veel mogelijk met parameterisatie. Heel wat minder dan vroeger, maar een dergelijke implementatie kan nog steeds niet 100% ‘out of the box’”, meent Paul Faes.  

​Digital transformation

De functionaliteit van Dynamics 365 is gericht op vier domeinen met daarbij telkens een slagzin: ‘Engage customers’, ‘Empower employees’, ‘Optimize operations’ en ‘Transform your products’. Microsoft vertrekt daarbij van het idee van de digitale transformatie die elk bedrijfsproces raakt. Naast de klassieke productieprocessen of verkooptrajecten loopt een informatiestroom die het mogelijk maakt veel efficiënter te werk te gaan. Het komt erop aan de data uit verschillende afdelingen bij elkaar te brengen en aan de hand van betere informatie de processen efficiënter te maken.
 
Microsoft heeft ambitieuze plannen met Dynamics 365. “We hebben als doelstelling tegen 2018 de cloud omzet in Dynamics 365 te verdubbelen”, zegt Paul Faes. “Ik ken de evolutie van die verkoopcijfers en heb niet de minste twijfel dat we dat zullen halen. Net als alle bedrijven in ons land kunnen we nu genieten van een sterk groeiende Belgische economie. Daarnaast willen we ons marktaandeel vergroten. Ten slotte hebben we ook grote plannen voor ons partnernetwerk. In de eerste plaats willen we onze bestaande partners verder coachen in Dynamics 365. Daarnaast willen we ook nieuwe bedrijven in ons netwerk binnenbrengen.” 
Lees Ook
X